20.06.2014, 10:50 | |
Тема. Моя країна — Україна. Мета. Продовжувати ознайомлення із поняттям "наша Батьківщина", уточнити і розширити уявлення дітей про велич і красу рідної України; формувати ціннісне ставлення особистості до рідної мови, до своєї країни, почуття гордості за Батьківщину. Обладнання. Ілюстративний матеріал із серії "Мальовнича Україна", мультимедійні презентації "Це — моя Україна", "Київ — столиця України", набір предметних малюнків із серії «Мальовнича Україна»: кущ калини, гніздо, лелека, верба, тополя, соловейко тощо. Тип уроку. Ознайомлення з новим матеріалом Хід уроку I. Організаційний момент II. Фенологічні спостереження III. Повторення вивченого матеріалу — Які тварини сплять взимку? — Назвіть зимуючих птахів. — Як люди допомагають тваринам взимку? IV. Актуалізація опорних знань Гра-вправа "Закінчіть речення". (використання мультимедійної презентації) Наша країна називається .... Столиця України — місто .... Найбільша річка України .... — Батьківщина — це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі ми. Батьківщина — це твоє рідне місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок... Батьківщина — це рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Батьківщина у нас єдина, як мати. Батьківщина — це казки, які розповідала тобі бабуся, а їй розповіла її бабуся. Це зелена травичка і блакитна річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Твоя Батьківщина — це Україна. Наша країна розпросторилася на 1316 км із заходу на схід і на 893 км із півночі на південь. Учитель зачитує вірш. МОЯ УКРАЇНА — Моя Україна — 3 чого почалась Широкі простори: Україна для мене?.. Поля і левади, Чи з пісні цієї, Долини і гори... Що в небо злітає, Молитва і пісня, Чи з рідної мови, І слово натхненне, — Що звуками грає, А чи з «Отченашу», Що звуками грає, Що мати навчає?.. З тієї молитви, — Із пісні, дитино, Що мати навчає, Що в небо злітає, Твоя Україна І з рідної мови, Себе починає. Марія Хоросницька — Україна — це наша земля, наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Україна — це велика незалежна держава в Європі. Україна — це рідна мова, чарівна пісня, чудові народні традиції, мальовнича природа, талановитий народ. V. Вивчення нового матеріалу 1. Робота з ілюстративним матеріалом із серії "Мальовнича Україна." (використання мультимедійної презентації) — Учні розглядають ілюстрації, розповідають, що на них зображено. Підсумовуючи, вчитель каже: — Гарний наш рідний край, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і бистрі ріки, і безмежні урожайні поля, і заквітчані луги, мальовничі села і міста, і все, чого лиш душа бажає. 2. Бесіда з елементами розповіді — А зараз ми з вами спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю. Учитель на динамічній таблиці "Це — моя Україна" виставляє по черзі (в прорізи) предметні малюнки із зображеннями верби, калини, лелеки, соловейка і т. п. Учні коментують. Наприклад: "Це — гніздо. Я кладу його на дах хати. У гніздо посаджу лелеку" і т. д. Учитель біля річки "садить" кущ калини і говорить: А калина біля броду Білі квіти розпускає. На свою чарівну вроду Задивляється у воду, Соловейка виглядає. (Діти "садять"на кущ соловейка). — На Україні калина завжди росла біля хати. У народі було прийнято садити кущ калини, коли народжувалася в сім'ї дитина.
НАША ЗЕМЛЯ Легенда Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося. От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.
Зацвітає калина, Зеленіє ліщина, Степом котиться диво-луна. Це моя Україна, Це моя Батьківщина, Що, як тато і мама, одна! 3. Робота з підручником (с. 46) Читання вірша — Як ми повинні ставитися до своєї рідної України? Як про це сказано у вірші? 4. Бесіда про рідну мову, про незалежність України — Послухайте вірш Марії Хоросницької і скажіть, що мати наказувала своєму синові. Матусин заповіт Раз мені казала мати: "Можеш мов багато знати, кожну мову шанувати, та одну із мов усіх, щоб у серці ти зберіг." В серці ніжну і погідну збережу я мову рідну!
Учитель читає вірш. Колискова пісня, колискова — то найперша материна мова. Пахне вона м'ятою і цвітом, чебрецевим і суничним літом ... (М. Сингаївський). (Звучить пісня у виконанні гурту «Соколи» «Мова колискова») — Ми з вами одержали в спадок сучасну українську літературну мову — багату, розвинену, гнучку, красиву, мелодійну. Нею можна висловити все: від найскладніших і найновіших наукових відкриттів до найвеселіших віршів, пісень і оповідань. Не шкодуйте часу і зусиль для вивчення своєї рідної мови. Мова — наш вірний друг і помічник протягом усього життя. Запам'ятайте! 16 липня 1990 року Верховна Рада України прийняла Декларацію про державний суверенітет України, за якою українську мову визначено державною. Декларація — заява одного чи кількох урядів, що доводить до загального відома важливу міжнародну подію, закон тощо. Суверенітет — незалежність і самостійність у внутрішніх і зовнішніх справах. (Учитель пояснює дітям терміни у доступній формі.) — Наша Україна — вільна держава. Але стала вона такою зовсім недавно, в 1991 році. Сотні літ боролися українці за свою незалежність. Часто віддавали за неї своє життя. І завдяки героїчній боротьбі перемогли. — Послухайте кілька віршів українських поетів про світлу, щиру любов до своєї рідної землі — до України. (Діти читають вірші, підготовлені заздалегідь.)
Україна У мене є єдина . Країна — Батьківщина. Радію і бажаю, Аби цвіла, як рай. Їй я пісень складаю, Навіки прославляю... А ти назви цей край. Україна Усміхалось сонечко, Калина цвіла, Раділа, співала, А ще й розцвітала. Їй-Богу, найкраща На світі земля! А як називається, — ти не забудь!
Дніпро Долинами та кручами Несе свої пишні води Історія жива мого народу. Прекрасна наша і могуча Ріка надзвичайної вроди, Оспівана в піснях мого народу. Україна Краю милішого, ріднішого, Як Україна ,- в світі нема. Слова солодшого, зручнішого, Як Україна, - в світі нема.
5. Фізкультхвилинка 6. Бесіда про Київ — Назвіть міста України, які ви знаєте. — А як називається головне місто нашої країни?
(Використання мультимедійної презентації) Київ — це дуже давнє і мальовниче місто. Воно потопає в зелені парків і садів, невпинно росте і оновлюється. Найголовніша вулиця Києва — Хрещатик. Розкинувся Київ на берегах Дніпра. — Послухайте вірш про Київ і скажіть, яке дерево є символом нашої столиці. Наша столиця Чудовий день. Ясна пора. Легенький вітерець повіяв. На кручах сивого Дніпра Стоїть столиця наша — Київ. Квітує свічами каштан, На храмах грає позолота. Ось Володимир, ось Богдан, Ось сяють Золоті ворота. Летить у небі голуб-птах, Над ним хмарки, немов пір'їни. Й тріпоче синьо-жовтий стяг, Як вільне серце України (А. Камінчук). — Про які визначні місця та пам'ятники Києва йдеться у вірші?
Чи ж один на світі Київ? — Я — Київ, столиця України. Збудований славним Києм, півтори тисячі років височію над Дніпровими кручами. — А мене звали Київець. Я також був збудований Києм, але вже на Дунайському березі. На жаль, я не зберігся до днів сьогоднішніх, про мене лиш свідчить давній літопис. — Вітаю вас, браття-міста! Це я, озеро Кийове. Я гойдаю хвилі біля міста Лобні, неподалік від Москви. — Я також озеро! І мене теж Кийовим звати. Тільки моя Батьківщина — Балкани. Голубію неподалік Адріатичного моря. На відміну від свого підмосковного побратима, ніколи не замерзаю. — Почуйте мене! Це говорю я, Кий-острів. Я — на самісінькій Півночі, в Архангельській області. Гучними дзвонами славився в давнину. їх умілі майстри на моїй землі відливали. — А я — Кийовське поле, що поблизу села Кийов, за Карпатськими горами. — Я — кубанська земля! Після того, як царські війська Запорізьку Січ зруйнували, я козацтву притулок дала. Розселилися тут запорожці, а станиці свої рідними йменнями нарекли: Київ, Київка, Київське. — Я — край цілинний. І тут є містечка і села, на честь славного Кия названі.
Заснування Києва Відбувалось це дуже давно, коли святі апостоли порозходилися до різних країв проповідувати Христову віру. У ті давні часи опинився біля могутнього Дніпра святий апостол Андрій зі своїми учнями. Він став на березі річки під горами і промовив: — Чи бачите ці гори? На цих горах величне стане місто, і буде в нім багато церков. І вийшов на гори, благословив їх, поставив там хрест і помолився Богові. Минуло багато років. І прийшли в ці краї брати Кий, Щек та Хорив і сестра їхня Либідь. І тут, на горах над Дніпром, заснували вони велике місто й назвали ім'ям найстаршого брата — Київ. Здавна, коли ще люди не знали заліза та міді, а робили собі списи та сокири з каменю, жили не в хатах, а печерах, у цих краях жило багато людей. І передусім тому, що тут сходилися дві великі ріки: Дніпро та Дністер. Над рікою легше було прогодуватися чи рибою, чи звіриною. Рікою люди пересувалися куди треба — сухих доріг тобі було небагато, і ними їздити було нелегко й небезпечно. Тому під Києвом виникали найбільші оселі, жило більше багатих людей, торгівельних: сюди частіше приїздили й купці з чужих країв з усяким товаром. З-поміж усіх українських міст Київ був найбільшим і найславетнішим. І сьогодні Київ залишається найбільшим містом — столицею нашої держави України (3 журналу "Вулик "). VI. Закріплення вивченого матеріалу 1. Робота в зошиті (с. 46-47). Завдання 1. Прочитайте і скажіть, як ви розумієте ці слова. Завдання 2. Розфарбуйте малюнок. Завдання 3. Допишіть речення. Моя Батьківщина — .... Найбільша річка України — .... Завдання 4. Поміркуйте і з'єднайте частини речень. VI. Підсумок уроку
| |
Категорія: 2 клас | | | |
Переглядів: 12879 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |