menu

Вступ до теми «А дружити треба вміти». А.Костецький «Буває все…», «Краще з друзями разом!», «Словник Славка»
26.06.2014, 21:12

Тема. Вступ до теми «А дружити треба вміти». А.Костецький «Буває все…», «Краще з друзями разом!», «Словник Славка» (с.107 – 112)

Мета. Розширити  знання учнів про творчість А. Костецького; удосконалювати вміння виразно читати вірші, визначати головну думку прочитаного; розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати віршовані твори, виділяти   головне, висловлювати оцінні судження, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття товариськості.

Обладнання. Мультимедійна презентація, картки – завдання, роздатковий матеріал для інтерактивних вправ, матеріал для побудови «Будинка Дружби», аудіозапис.

Тип уроку. Урок – діалог

Хід уроку

І. Організація класу

1. Вступне слово вчителя

Доброго дня! Урок сьогодні незвичний, як для мене, так і для вас. Отже, давайте допоможемо ви – мені, а я – вам, щоб від нашої співпраці всі отримали задоволення. Чи комфортно вам сидіти з однокласником, якого ви обрали на перерві?

— Отож, якщо приємно знаходитися за однією партою з другом, то погляньмо один на одного, посміхнімося, подумки побажаємо добра, успіхів на уроці. Сподіваюсь, що ми зуміємо разом цього успіху досягти.

2. Вправа «Очікування»

— А чого ви очікуєте від уроку?

А я бажаю у роботі вам успіхів, уваги,

Ну, і звичайно, творчої наснаги.

II. Визначення завдань уроку

Сьогодні ви маєте змогу

Присвятити свої сили

УРОКУ-ДІАЛОГУ.

Ми будемо з вами:

МІРКУВАТИ – ОХОЧЕ,

ЗАПИТУВАТИ – ТОЧНО,

Час від часу сусідові

ДИВИТИСЯ В ОЧІ.

Слайд 1

— У кінці уроку визначимо, яким він був: корисним чи даремним. Корисним ми зможемо його назвати, якщо:      

  • проведемо мовну розминку,
  • розширимо свої знання про творчість Анатолія Костецького,
  • удосконалимо вміння виразно читати вірші, визначати головну думку твору,
  • збагатимо мовлення новими словами,
  • говоритимемо зв’язно, зрозуміло, виразно.
  • Отож, спробуємо справитись із цими завданнями?
  • Тоді, до роботи.

III.  Мовна розминка

—  Жодна людина на Землі не може себе уявити без друзів. Підніміть руку ті, у кого є справжній друг. Я в цьому була впевнена.

1. Інтерактивна вправа «Доповни речення»

— Спробуйте закінчити  речення, щоб ще раз переконатися, що ви справді маєте друга. Слайд 2

*         Друг – це той, хто …       (допоможе, зрозуміє)

*         З другом я часто …        (проводжу час разом)

*         Ми бережемо …       (нашу дружбу)

2. Робота над розвитком емоційності

— То, що ж таке дружба?     Слайд 3

— Давайте звернемося до твердження із тлумачного словника і прочитаємо його разом.

Дружба – це особливі відносини між людьми, в основі яких лежить взаємна прихильність, довір'я, відданість, близькість, спільність інтересів.

— А в народі кажуть: «Друзі пізнаються в біді» Слайд 4,5

— А тепер засумнівайтеся у правильності такого твердження, прочитавши відповідно до знака в кінці речення.

3. Дихальні вправи

— А чи любите ви робити своїм друзям приємне?

*                    Уявіть, що ваша подруга запросила до себе на день народження. Що найбільше полюбляють дівчатка? Вдихніть аромат букета і затримайте подих порахувавши до трьох.

*                    А який же день народження без іменинного торта. Давайте всі разом задмухаємо свічки на ньому.

ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку

— Як ви гадаєте, чому ми  урок розпочали з бесіди про дружбу? Слайд 6

— Так, тому що розпочинаємо вивчати новий розділ у читанці «А дружити треба вміти». А як ви розумієте цей вислів?

— Про що йтиметься у творах цього розділу?

— Давайте переконаємося у цьому, прочитавши вступну статтю.

— Чи справдилися наші домисли?

— Отож, сьогодні на уроці ми познайомимось із віршами Анатолія Костецького «Буває все…», «Краще з друзями разом!» та «Словник Славка», визначимо їх головну думку.

V. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку

1. Відомості про автора

— З цим автором ви вже знайомі, а що вам відомо про нього? Слайд 7

Анатолій Костецький народився в Києві. Його батьки були вчителями. 

      У п'ять років хлопець вже сам читав і писав, навчився грати в шахи й плавати. Ще в дитячому садку, коли його, малого, дорослі запитували «Ким ти хочеш бути?», він упевнено відповідав: «Письменником!»

     У першому класі у Анатолія Костецького був зошит із власними віршами. У п'ятому він отримав на шкільному конкурсі диплом за вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Друкуватись почав у двадцять років.

— А чи знаєте ви, що Анатолій Костецький спочатку писав зовсім не про дітей, а про природу, про кохання.

    Пізніше відомий письменник Михайло Стельмах порадив Анатолію складати дитячі вірші . Через кілька років  з’явилась перша книжечка поета для дітей «Джміль про сонечко гуде».

     Анатолій Костецький — автор понад 50 книг: «А метеликам весело», «Весняні дарунки», «Все про мене», «Лист до птахів», «Де літо живе», «Все — як насправді»,  «Мої та твої таємниці» та інших.

2. Робота з деформованим текстом

— А про що йдеться у його творах ми довідаємось, прочитавши деформований текст. Слайд 8

У свохї трахво топе шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври, гадокви, могуру. критоВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, кя треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися.

— Крім написання власних книжок, А. Костецький багато перекладав з англійської, німецької та кількох слов’янських мов.

  Усе, що написане цим письменником, неймовірно цікаве, вигадливе, веселе і дуже-дуже близьке кожній дитині.

3.  Опрацювання вірша А.Костецького «Буває все…»

А) Слухання вірша, який читає учитель.

—  Послухайте вірш «Буває все…» і скажіть, чого ж у світі не буває ніколи?

Б)  Словникова робота

— У тексті ви почули слова, які прочитайте за мною луною, правильно наголошуючи їх. Слайд 9

друг

буває      забув

просто          втратять

раптом                   справжній

В)  Голосне читання частинами

—  А що ж буває у житті? 

Г)  Повторне читання вірша в парах по реченню.

—  Що означає, коли тебе забув друг?

Ґ)  Аналіз вірша. Слайд 10

—  Продовжіть міркування: "Справжній друг — це той, хто..."

— Чи може цей вислів стати головною думкою твору? Чому?

Д)  Вправи на розвиток швидкості читання

— Знайдіть і прочитайте найкоротше і найдовше речення. Найдовше речення прочитайте на одному мовному видиху.

Е)  Виразне читання вірша

— Які розділові знаки зустрічаються у вірші?

— Отож, давайте попрацюємо над виразністю читання вірша.

  • Після яких розділових знаків треба робити коротку паузу, а після яких — довгу?
  • На яких словах треба зробити логічний наголос?
  • А тепер, використовуючи ці знання давайте дочитаємо вірш до кінця.

►► Фізкультхвилинка

 

А тепер всі дружно встали,

Будемо робити вправи.

Руки – вгору, руки – вниз,

І легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали.

Раз – присіли, другий – встали.

От і все, вже відпочили,

Тож за парти тихо сіли.

 

4Опрацювання вірша А. Костецького "Краще — з друзями разом!"

— А відпочивши, з новими силами до роботи. І познайомимось ще з одним твором Анатолія Костецького «Краще з друзями разом»

А) Читання вчителем

— Прослідкуйте, які емоції і почуття викликав у вас цей твір.

Б)  Словникова робота. Робота в парах

—  Попрацюйте в парах до кожного слова чи словосполучення знайдіть правильне пояснення і з’єднайте їх.

Сутужно                            

Мчати на санчатах

Свистить у вухах вітер

Мерщій до нас

 

Не вірить, що «за так»

Хизувався

Призвичаївсь

 

якомога швидше

дарма, без будь-якої користі для себе.

дуже швидко з’їжджати з гірки

такий звук утворюється від швидкого руху предмета, що розсікає повітря.

погано.

пристосувався, звик.

вихвалятися своїми речами.

 

В)  Самостійне читання вірша (мовчки).

—  Прочитайте вірш самостійно. Зауважте, від чийого імені ведеться розповідь?

—  Коли відбуваються описані події?

Г)  Повторне читання вірша "ланцюжком".

—  Що захоплювало головного героя?

Ґ)  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

—  Які слова вірша підкреслюють міцність дружби хлопців?

  •  Прочитайте, який настрій був у друзів під час катання на сан­ках.
  •  З якою інтонацією ви прочитаєте ці рядки?
  •  А як ви прочитаєте рядки зустрічі хлопчиків зі Славком? (здивовано)

—  Чому Славко не відгукнувся відразу на запрошення хлопців?

—  Чому Славкові було сутужно?

—  Як друзі допомогли зрозуміти помилку?

Д)  Характеристика дійових осіб. Створення діаграм Вена

—  А що можна сказати про хлопчиків? Які вони? (уважні, доброзичливі, вміють вибачати)

  • Перед вами кола Венна. Давайте впишемо в них спільні характеристики героїв.

 

                     Друзі                                                Славко

                    уважні                однолітки              жадібний

              доброзичливі    живуть у одному     самолюбивий

                 вміють                     дворі                    ледащо

               вибачати               хлопчики                розумний

                                веселі            люблять кататися        

                                              на санчатах

— А тепер попрацюйте в парі: запишіть, які були хлопчики, а яким ви побачили Славка

Е) Виразне читання вірша

—  Прочитайте усі окличні речення, а тоді — питальні.

—  Який настрій ви передаватимете при читанні вірша?( в одних випадках будемо просто розповідати, дотримуючись розділових знаків; а в інших - буде відчуватися подив чи захоплення)

— Прочитайте вірш виразно, дотримуючись відповідного тону, темпу, настрою.

Е) Визначення головної думки вірша

— Прочитайте слова, у яких виражено головну думку вірша. (Коли ж тобі сутужно – прийде на поміч дружба)

VI. Домашнє завдання

— Хлопчика Славка автор полюбив не на жарт. А які у нього виникали ще проблеми, ви дізнаєтесь з вірша «Словник Славка», який ви опрацюєте вдома, навчившись виразно читати. А за бажанням складете поради хлопчикові, аби він знову не залишився наодинці, без друзів.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

— Головні думки цих двох віршів можуть стати міцним фундаментом будинку дружби.

1. Робота в групах

— А щоб його збудувати, давайте об’єднаємось у групи і складемо по три правила – цеглинки  хорошої, справжньої дружби.

  • завжди прислухатися одне до одного;
    • не обманювати;
    • не кривдити , а підтримувати;
    • завжди пробачати одне одного;
    • не залишати в біді;
    • завжди поступатися одне одному;
    • допомагати так, щоб цього навіть ніхто не помітив;
    • грати чесно, не дражнитися;
    • бути терплячим, не засмучуватися через невдачу.

2. Складання сенкану

—Щоб підсумувати все те, про що ми довідалися, давайте складемо сенкан про дружбу, і таким чином спорудимо дах на нашому будинку.

Дружба

Міцна, щира

Розуміє, поважає, підтримує.

Такою людиною щиро дорожиш.

Товаришування  (братерство)

VІІІ.  Підбиття підсумків уроку.  (Рефлексія) 

—До чого закликає у своїх віршах Анатолій Костецький?

Рефлексія. Методом незакінчених речень. Слайд 11

— А щоб довідатись чи не був марним наш урок, закінчіть речення.

  • На уроці я дізнався…
  • На уроці я зрозумів…
  • У мене … настрій, тому що …

— Наш будинок дружби збудовано. А відімкнути його я хочу висловом відомого англійського філософа Слайд 12  Ферніса Бекона «Дружба подвоює радощі і скорочує навпіл горе». Отож, дорожіть справжніми друзями, і тоді ваше життя буде не тільки цікавим, а й багатим.

2. Психологічна вправа «Дружнє коло»

— А закінчити урок я хочу у дружньому колі. Доторкніться плеча вашого однокласника і передайте один одному свою посмішку.

 

 

Категорія: 2 клас | Додав: РІТА | Теги: конспект
Переглядів: 4082 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]