Подорож в місто Лексики - 3 клас - Конспекти уроків - Комірка - Вересневий передзвін (сайт-портфоліо)
Субота, 10.12.2016, 18:37                        Ви увійшли якГість | Група "Гости"Вітаю ВасГість| RSS                    Головна | Мій профільРеєстрація | ВихідВхід
 
О.Савченко

фото

В.Науменко

фото

2 клас

фото

Категорії розділу
Міні чат
Ловці снів

Мій блог

Статистика

Онлайн всього: 5
Гостей: 5
Користувачів: 0
Увага!
Сайт відвідали
...

Комірка

Головна » СКРИНЬКА » Конспекти уроків » 3 клас

Подорож в місто Лексики
15.07.2014, 11:52

Урок української мови

3 клас

Подорож в місто Лексики

 

Тема. Слова, протилежні за значенням – антоніми . (Впра146 – 151)

Мета. Розширити знання учнів про слова, протилежні за значенням; ознайомити з поняттям «антоніми». Розвивати спостережливість, творче логічне мислення, мовне чуття. Формувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств.

Обладнання. Мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал, аудіо запис, листочки із завданнями (кленовий, березовий, калиновий, вербовий, каштановий, дубовий)

Тип уроку. Урок – мандрівка, ознайомлення з новим матеріалом.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

1. Активізація чуттєвих уявлень учнів (Використання мультимедії)

Звучить мінорна музика, яка символізує відхід природи до зимового сну

Вітер плаче, вітер віє,

Дощ осінній дрібно сіє.

Жовкне листя, в’януть квіти,

Скрізь калюжі по налито.

І ніде не видно пташки,

Ані бджілки, ні мурашки

І метеликів нема,

Недалеко вже зима.                    К.Перелісна

— Що ви уявили, прослухавши таку музичну композицію. (Картину осінньої природи)(Використання мультимедії)

— А який осінній місяць відповідає вашим уявленням? (Листопад)

2. Складання асоціативного куща

— Що у вас асоціюється з місяцем листопадом? (Шурхіт, вітер, холод, перший сніг, барвистий килим, калюжі)

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

1. Мотивація навчальної діяльності

— А хто із друзів листопада нам буде сьогодні допомагати , ви довідаєтесь, розгадавши загадку.

Літає він часто довкола,

Дерев чимало поламав,

Але ніде, ніхто й ніколи

Його не бачив, не тримав.

                                                                           Вітер

  • Так, це пустун – вітер, це він пропонує нам здійснити невелику мандрівку на … А на чому ж ми будемо мандрувати?
  • Так, на опалому листі, яким вітрисько полюбляє гратися, то піднімаючи його, то кидаючи на землю. Ось і в класі він порозкидав листочки усюди.

2. Повторення вивченого матеріалу

  •  Та не тільки він пустує, полюбляє вітерець мандрувати і дізнаватись багато чого цікавого. От і проводжаючи мене сьогодні до школи, нашептав він, що випадково потрапив до чудного міста, жителями якого є тільки слова, що вживаються в нашій мові. Запрошує і нас туди завітати. А щоб довідатись його назву , необхідно виконати завдання кленового листочка.

а) Розгадування кросворду

 

А

Л

Ф

А

В

І

Т

 

Р

Е

Ч

Е

Н

Н

Я

 

 

Т

Е

К

С

Т

 

 

 

 

 

О

С

Н

О

В

А

 

С

И

Н

О

Н

І

М

И

 

Б

У

К

В

А

 

Ф

Р

А

З

Е

О

Л

О

Г

І

З

М

И

                         
  1. Запис літер в установленому порядку.
  2. Слова, пов’язані за змістом.
  3. Речення, пов’язані за змістом.
  4. Підмет і присудок – це …
  5. Слова, близькі за значенням.
  6. Знак для позначення звука на письмі.
  7. Крилаті вислови із прихованим змістом.
    • Прочитайте назву міста. Чи подорожували ми вже ним?
    • Отож, ми знову з вами здійснимо прогулянку містом Лексики. А які вулиці ми відвідували і хто там живе?
    • Наведіть приклад слів з прямим і переносним значенням.
    • Відшукайте в пам’яті слова, що мають кілька значень
    • А у кого ми гостювали на минулому уроці?

б) Синонімічний диктант

  • А що ж таке синоніми?
  • Так, ці слова у будиночках живуть не самі, а дружніми родинами, ніби сини однієї матері. А для того щоб чемно з ними привітатися, давайте виконаємо завдання березового листочка. Синонімічний диктант (Використання мультимедії)
  • Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішню дату.

Лелека, опадає листя, листопад, шурхотить, золотий.

(Бузько, чорногуз, веселик; кружляє, летить, опускається, танцює; падолист, зимник, хмурень; шарудіння, шелест; жовтий, жовтогарячий.)

  • Які синоніми ви дібрали до слів?
  • А до яких найстаріших жителі ми заходили на гостину?
  • Наведіть приклади фразеологізмів і поясніть їх , замінюючи синонімами.

ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом

1. Каліграфічна хвилинка

Та вітер не вгаває.

Нас завдання знов чекає.

На листочку із калинки

Каліграфії хвилинка.

Л  л  Лл   лЛ  екс ка  лексика

2. Оголошення теми і мети уроку

  • Отож, місто Лексика запрошує нас прогулятись вулицею Протилежностей. А як ви думає, які слова можуть там жити?

3. Ознайомлення з поняттям «антонім» (Використання мультимедії)

— Це була дивна вулиця. На ній виднілися розкішні палаци й убогі хатки, росли високі дерева й низенькі кущі. Тут жили люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цього міста?

— Так , слова протилежні за значенням. А як їх називають ще по – іншому ви довідаєтесь із казки.

             Казка про Антоніми

 

Два брати жили на світі,

Був один з них працьовитий,

А другий ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

Якщо перший брат вставав,

Другий спать мерщій лягав.

Той стоїть, а той сидить.

Той мовчить, а той кричить.

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий,

Той розумний, той дурний,

Той великий, той малий.

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились,

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Кожен рать повів свою.

Стрілись вороги в бою.

Із високим стрівсь низький,

На товстого йшов тонкий.

Стрів білявого чорнявий,

Огрядного — худорлявий,

На сумного йшов веселий,

На тендітного — дебелий.

Ця кривавая війна —

Нині сива давнина.

Хоч брати вже й помирились,

Після них слова лишились,

Дуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні.

В мові ці слова живуть,

їх антонімами звуть.

А. Свашенко

 

  • То як називаються протилежні за значенням слова? (Антонімами)
  • Які антоніми ви запам’ятали з казки?

Фізкультхвилинка

Вітер далі не вщухає,

Він завдання нам шукає.

Відпочити нам вже час –

Фізкультпауза у нас.

Вітер в гору піднімає,

До землі нас опускає,

Вліво, вправо нахиляє,

Ще й присісти заставляє.

Покрутились, повертілись

І за парти тихо сіли.

4. Вибіркове списування (Вправа 148)

  • Про цих братів є ще одна історія, її ви прочитаєте в підручнику на с.66, вправа 148.
  • Прочитайте вірш, читаючи віднайдіть слова – антоніми.

(Злагоді – сварі, лягати – вставати, відпочивати – працювати, веселитись – журитись, стою – біжить)

— На які (однакові чи неоднакові) питання відповідають слова, що знаходяться в одній парі?

Висновок. Слова , що входять до однієї антонімічної пари завжди відповідають на одне і те ж питання.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в парах

  • Ось і вербовий листочок я бачу. А на ньому якісь запитання. Вітерець хоче, щоб ви ці завдання виконали в парах, завітавши до антонімічного музею. (Для кожного ряду своє завдання)
  1. Запишіть загадку, у який є слова – антоніми.
  2. Запишіть прислів’я із протилежними словами.
  3. Пригадайте назви народних казок із антонімами.
    • То де найчастіше ми зустрічаємо слова – антоніми. (В усній народній творчості)

Вправа 146

  • Прочитайте у вправі 146 інші прислів’я, що містять антоніми.
  • Назвіть їх.
  • Які серед цих речень є спонукальними ? Чому?
  • Випишіть одне із розповідних речень, підкресліть у ньому основу.

2. Творче завдання. Складання сенкану

Наш пустунчик щось мудрує,

Знов завдання пропонує.

Вже складаємо сенкан,

На листку у вас є план.

  • А про кого ж ми сьогодні складатимемо сенкан? (Про вітер)

Вітер.

Зимовий, холодний.

Виє , прилітає, свище.

Він злітає в небо вище.

Вітрище.

  • А тепер складемо сенкан – антонім.

Вітер.

Літній, теплий.

Веселить, співа, пустує.

На землі танець танцює.

Вітерець.

V. Підсумок уроку (Використання мультимедії)

На листочку із каштана

Повернемось ми назад.

Щоб знанням новим корисним

Ми сьогодні дали лад.

  • То як називаються слова протилежні за значенням?
  • На які питання відповідають антонімічні пари?
  • Де найчастіше ми зустрічаємося із антонімами?

VІ. Домашнє завдання

  • Вітерець пропонує 1 групі виконати вправу 149, дібрати антонімічні пари, користуючись словами для довідок; а 2 групі – вправу 150, виписати із читанки прислів’я із антонімами.

VІІ. Творче закінчення уроку

  • А закінчимо урок складанням вірша – лімерика. Складіть вірш, користуючись моїми римами. (Використання мультимедії)

( Містом Лексика ми)    ______ прогулялись,

(Дещо новенького знову) _______дізнались.

(Плекатимем ми кожнеє) ___________слово,

(Багато дізнаємость про нашу) ________ мову.

Вивчаймо її!

 

Категорія: 3 клас | Додав: РІТА | Теги: укрїнська мова, конспекти уроків
Переглядів: 390 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Вчителю 1 класу

Уроки читання
 
Для 1 класу
Я - за!
Яка година?
Пошук
Друзі сайту
Сайт управління

Копірайт
Значущі дати
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Останні коментарі
Подяка від Порталу