20.06.2014, 01:17 | |
Тема: Повторення вивченого про текст, основну думку тексту заголовок. Повторення вивченого про звуки мовлення, позначення їх буквами.
Мета: повторити і узагальнити знання учнів про звуки та букви, порядок звуко-буквеного аналізу слова; повторити і закріпити знання про текст як зв’язне висловлювання певної думки. Розвивати уміння добирати заголовок до тексту,визначати його тему та мету, вчити будувати тексти різних типів: опис, розповідь та міркування. Розвивати зв'язне мовлення та творчі здібності школярів. Виховувати гуманне ставлення до природи, викликати бажання бути їй другом, захисником.
Обладнання: відео «Великі проблеми малої річки», відео «На берегах мальовничої Ікви», слайди презентації, ілюстрації.
Хід уроку
Організація класу – Погляньте на наших гостей, на мене, один на одного,посміхніться. Із цих промінчиків добра,що заіскрились на ваших обличчях,ми розпочнемо урок. Запишемо: число, класна робота. Оголошення теми і мети – На сьогоднішньому уроці повторимо і узагальнимо знання про звуки, букви, слова, речення, повторимо все, що знаємо про текст. Актуалізація опорних знань учнів 1. Музикотерапія. Послухайте та розпізнайте ці звуки.(Звуки моря, дощу) Що у них спільного?(Вода) 2. У природі, побуті та в повсякденному житті ми розпізнаємо безліч звуків. І наше мовлення складається із звуків. – На які дві основні групи поділяються всі звуки? – Назвіть голосні
– Як називаються звуки, які утворюються за допомогою голосу і шуму? (Дзвінкі.) Тільки шуму? (Глухі) Наведіть приклади. Робота над темою уроку 1. Яку дію може робити вода? Вода що робить? (тече, шумить, дзюрчить, виграє) 2. Звуко-буквений аналіз слів: Виграє – [ – • – – • = • ] – 3 скл., 7зв., 6 б. Дзюрчить – [ = • – – • =] – 2 скл., 6 зв., 8 б.
в вв ов вода Вода – справжнє чудо природи. 6. Як називають порядок розташування букв? (алфавіт, абетка, азбука) – Повторимо його
Ставок, озеро, океан, джерело, річка, водосховище, море, болото – Як можна назвати цю групу слів? На які дві групи їх можна розділити? (водойми: штучні і природні) 8.Словом можна зігріти, образити, заспокоїти, а,іноді, навіть, і вбити. Словом треба вміло користуватись і влучно його добирати. – Доберіть риму (Слайди ) Струмочок по землі біжить, Співає, весело... (дзюрчить). Видзвонює, дзвенить, лунає, Бо дуже гарний голос ...(має). Вода у нім така чистенька, То з бурунцями, то ... (гладенька). Вода холодна і в жнива, Прозора, свіжа, і... (жива). Струмок біжить до нас здалека, І п’є водичку в нім... (лелека). На берегах росте вербичка, Калина і густа ... (травичка). І звірі йдуть води попити, Тут звірям можна ... (відпочити). Струмок дає всім прохолоду, Запрошує: «Скуштуйте... (воду)».
струмком, Кожна, починається, річка. (Кожна річка починається струмком)
збирали, рослини, На, річки, пагорбі, діти, лікарські, біля. (На пагорбі біля річки діти збирали лікарські рослини)
– Охарактеризуйте це речення Визначте головні члени речення Перебудуйте його у питальне, спонукальне 10. Пропоную вам поспостерігати за розвагами цих дітей і дати відповідь на запитання, що хвилює автора? Перегляд відео «Великі проблеми малої річки» (Хвилює те, що діти підростають, а річка стає меншою, а згодом перетворюється на брудний потічок) Повторення вивченого про текст 1. – Що ви щойно прослухали? (текст) Доведіть, що це текст. – Доберіть до нього заголовок 2. Робота з підручником. Вправа 227 – Визначте тему і мету тексту «Річчина хвороба» (Тема: занедбана річка. Мета: привернути увагу людей до проблем річки )
Довідкове бюро – Настав час звернутися до вашого домашнього завдання, яке носило пошуковий характер. Я пропонувала вам зібрати цікавий матеріал про минуле і сучасне річки. Отож, вам слово. (Діти розповідають про минуле і сучасне річки) Учениця. Я дізналася, що наша річка бере свій початок на Львівщині і починається вона із джерела, що розташоване в селі Пониква. її протяжність 155 км. Вчені, які досліджували її назву, прийшли до висновку, що в перекладі вона означає «бурхлива», «руйнівна». Лише на Дубенщині вона мала понад 20 приток – це і Андруга, Безодня, Бистриця, Нирка і однойменні із назвами сіл Верба, Косовиця, Бобрівка, Гаї, Панталія, Дубрівка та інші. Учень. А я дізнався, що річка Іква була дуже велика і займала значну територію нашого міста. На ній було аж 10 острівців. На деяких з них люди будували церкви, зокрема Підборецьку та в районі Кемпи. Бабуся розповідала, що коли люди пливли до церкви на човнах, на світанку, святити Пасху, то це було чудове видовище. І ще вона казала, що дуже гарно люди святкували весілля, коли молодята на човнах пливли до церкви вінчатися. Учень. А я дізнався, що наша річка була сплавною, по ній сплавляли ліс. А ще по ній ходили судна.
Учень. Мені дідусь розповідав, що на річці було збудовано 12 млинів і ще була на ній невелика гідроелектростанція, яка давала електрику цілому місту Дубну і навколишнім селам. Учениця. Я пригадала розповідь екскурсовода в замку, який розповідав, що Іква багато разів захищала замок від ворогів; коли відкривались шлюзи, вона заповнювала рів водою і замок на протязі 350 років ставав неприступним. Учениця. Мій дідусь розповідав, що наша річка була дуже гарною, а її береги – то була окраса міста. Крім того, він пригадує, як ловили зі своїм батьком тут рибу. А водилося тут дуже багато сомів, щук, окунів, карасів і, навіть, раків. А найцікавіше те, що тут було багато бобрів, видр та ін. Учениця. Я дізналася, що до нашої річки приїздили люди здалеку, щоб тут відпочити. Вони ще брали човни і милувалися її краєвидами. Особливо прикрашали річку білі лілії. Вчитель. А хто з вас дізнався про причини загибелі річки? Учень. Моя бабуся, яка все життя працювала вчителем географії, казала, що таких причин багато. Найперше, це Закон про меліорацію, за Мазутом схлипує, зітха ...» А найголовніша причина – це те, що люди змінили русло річки. Підсумок вчителя. Так – це головна причина загибелі. Тому що раніше русло було звивисте, вода текла «вихилясами», а потім меліоратори його випрямили, збудували прямий канал. Після чого течія стала дуже швидкою, підмивала береги, зривала водорості і рознесла бруд весь на велику відстань. Після цього загинули і риби, і раки, і птахи, і багато видів рослин. Річка стала такою, якою ми її бачимо сьогодні. Перегляд відео «На берегах мальовничої Ікви» – А зараз пропоную всім уявну подорож берегами цієї мальовничої, напівсплюндрованої річки Ікви.
– Останні кадри дійсно вражаючі. Саме вони так глибоко схвилювали найвідомішого поета Дубенщини, великого патріота рідного краю і, просто, щиру людину – Миколу Пшеничного, який в свій час пішки пройшов від джерела, з якого витікає Іква, вздовж русла річки до місця, де вона впадає в річку Стир. Канва беріз на вишиванці гаю, Червоно-чорна заполоч калин. Планету привселюдно роздягають, Точніш – наполовину роздягли. Спрямляєм русла, проганяєм бусла Від споконвіку рідної ріки. Вважаєм, що ріки також мусять, Як дехто з нас, ходити навпрошки. Так, Проганяєм... І, бездумокрилі, Лякаючись поголених лугів, Зимують і літують вже на Нілі, В папірусах чужинських берегів. Робота в групах (групи працюють за картками із диференційованими завданнями)
– Сьогодні я пропоную вам скласти текст. Для кожної групи – інший: текст-опис, текст-розповідь і текст-міркування. Спільним є те, що всі ці тексти присвячені нашій Ікві.
– Епіграфом будуть такі слова: (Слайд ) Ріка об’єднує людей, Ріка об’єднує народи, Тож хай ніколи і ніде Ніхто ріці моїй не шкодить. М. Пшеничний 1група. – Ви у нас – відомі казкарі. Уявіть, що наша річка – це жива істота. Якою вона вам видалась? Складіть текст опис, використовуючи план опису та пропоновані вирази. План
Пропоновані вирази
2 група. – Уявіть себе екскурсоводами. Складіть текст-розповідь про Ікву на основі власних спостережень, а також почутого і побаченого на сьогоднішньому уроці. Можна використати опорні слова: село Пониква; бурхлива; повноводна; пливли на човнах до церкви; сплавною; ходили судна; 12 млинів; давала електрику; захищала замок; багато риби, раків; бобри; милувались ліліями; отрутохімікати; нечистоти; відходи; русла заросли. 3 група. – А ви у нас – група екологів. Підготуйте у вигляді тексту-міркування статтю для місцевої газети «Бережімо річку!». (діти працюють в групах протягом 6 – 7 хвилин) Презентація текстів, визначення їх теми та мети Підсумок уроку – На сьогоднішньому уроці ми з вами повторили вивчений матеріал про звуки, букви, слово, речення і текст, його будову, види, тему і мету. Враховуючи високий рівень складених текстів,можна стверджувати ,що ви добре засвоїли цю тему і вмієте застосовувати свої знання практично. А ще, я переконалася, що в цьому класі навчаються справжні патріоти свого краю і, просто, добрі діти. А якщо в майбутньому хтось із вас стане власною людиною: мером, депутатом, бізнесменом, або, навіть, президентом, то будете бережно і економно використовувати природні дари, захищати всі природні об’єкти і діяти так, аби природні багатства лише примножувались. Творча робота над віршем | |
Категорія: 3 клас | | | |
Переглядів: 2671 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |