menu

Повторення вивченого про текст, основну думку тексту заголовок. Повторення вивченого про звуки мовлення, позначення їх буквами.
20.06.2014, 01:17

Тема:     Повторення вивченого про текст, основну думку тексту заголовок. Повторення вивченого про звуки мовлення, позначення їх буквами.



 



Мета: повторити і узагальнити знання учнів про звуки та букви, порядок звуко-буквеного аналізу слова; повторити і закріпити знання про текст як зв’язне висловлювання певної думки. Розвивати уміння добирати заголовок до тексту,визначати його тему та мету, вчити будувати тексти різних типів: опис, розповідь та міркування. Розвивати зв'язне мовлення та творчі здібності школярів. Виховувати гуманне ставлення до природи, викликати бажання бути їй другом, захисником.



 



Обладнання: відео «Великі проблеми малої річки», відео «На берегах мальовничої Ікви», слайди презентації, ілюстрації.



 



Хід уроку



 



Організація класу



– Погляньте на наших гостей, на мене, один на одного,посміхніться. Із цих промінчиків добра,що заіскрились  на ваших обличчях,ми розпочнемо урок. Запишемо: число, класна робота.



Оголошення теми і мети



– На сьогоднішньому уроці повторимо і узагальнимо знання про звуки, букви, слова, речення, повторимо все, що знаємо про текст.



Актуалізація опорних знань учнів



1. Музикотерапія. Послухайте та розпізнайте ці звуки.(Звуки моря, дощу) Що у них спільного?(Вода)



2. У природі, побуті та в повсякденному житті ми розпізнаємо безліч звуків. І наше мовлення складається із звуків.



– На які дві основні групи поділяються всі звуки?



– Назвіть голосні




  • Як поділяються приголосні?

  •  Більшість – парні: [т] – [т'], [д] – [д']

  •  Які з них завжди тверді? ([ж],[ч],[ш])

  •  А м’які? ([й])



– Як називаються звуки, які утворюються за допомогою голосу і шуму? (Дзвінкі.)



Тільки шуму? (Глухі)



Наведіть приклади.  



Робота над темою уроку



1. Яку дію може робити вода?



Вода що робить? (тече, шумить, дзюрчить, виграє)



2. Звуко-буквений аналіз слів:



Виграє – [ – • – – • = • ] – 3 скл., 7зв., 6 б.     



Дзюрчить – [ = • – – • =] – 2 скл., 6 зв., 8 б.   




  1. Чому кількість звуків і букв у цих словах не однакова?

  2. Чим відрізняються звуки від букв? (звуки ми чуємо і вимовляємо, а букви – бачимо, читаємо і пишемо)

  3. Хвилинка каліграфії



в   вв   ов   вода



Вода – справжнє  чудо природи.



6. Як називають порядок розташування букв? (алфавіт, абетка, азбука)

Скільки літер він налічує? (33)



– Повторимо його




  1. Розташуйте ці слова в алфавітному порядку.



Ставок, озеро, океан, джерело, річка, водосховище,    море, болото



– Як можна назвати цю групу слів? На які дві групи їх можна розділити? (водойми: штучні і природні)



8.Словом можна зігріти, образити, заспокоїти, а,іноді, навіть, і вбити. Словом треба вміло користуватись і влучно його добирати.



– Доберіть риму



(Слайди ) Струмочок по землі біжить,



 Співає, весело... (дзюрчить).



 Видзвонює, дзвенить, лунає,



 Бо дуже гарний голос ...(має).



 Вода у нім така чистенька,



 То з бурунцями, то ... (гладенька).



 Вода холодна і в жнива,



 Прозора, свіжа, і... (жива).



 Струмок біжить до нас здалека,



 І п’є водичку в нім... (лелека).



 На берегах росте вербичка,



 Калина і густа ... (травичка).



 І звірі йдуть води попити,



 Тут звірям можна ... (відпочити).



 Струмок дає всім прохолоду,



 Запрошує: «Скуштуйте... (воду)».




  1. Що можна скласти із слів? (речення)




  • Отож складіть із поданих слів речення



 



струмком, Кожна, починається, річка. (Кожна річка починається струмком)



 



збирали, рослини, На, річки, пагорбі, діти, лікарські, біля. (На пагорбі біля річки діти збирали лікарські рослини)



 



– Охарактеризуйте це речення Визначте головні члени речення Перебудуйте його у питальне, спонукальне



10. Пропоную вам поспостерігати за розвагами цих дітей і дати відповідь на запитання, що хвилює автора?



Перегляд відео «Великі проблеми малої річки»



(Хвилює те, що діти підростають, а річка стає меншою, а згодом перетворюється на брудний потічок)



Повторення вивченого про текст



1.  – Що ви щойно прослухали? (текст) Доведіть, що це текст.



    – Доберіть до нього заголовок



2. Робота з підручником. Вправа 227



 – Визначте тему і мету тексту «Річчина хвороба»



(Тема: занедбана річка. Мета: привернути увагу людей до проблем річки )




  1. Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка)

  2. Види текстів: текст-опис, текст-розповідь, текст-міркування.

  3. Які почуття викликав у вас текст «Річчина хвороба»? Чи зустрічали ви в житті такі «краєвиди»?                      



Довідкове бюро



– Настав час звернутися до вашого домашнього завдання, яке носило пошуковий характер. Я пропонувала вам зібрати цікавий матеріал про минуле і сучасне річки. Отож, вам слово.



(Діти розповідають про минуле і сучасне річки)



Учениця. Я дізналася, що наша річка бере свій початок на Львівщині і починається вона із джерела, що розташоване в селі Пониква. її протяжність     155 км. Вчені, які досліджували її назву, прийшли до висновку, що в перекладі вона означає «бурхлива», «руйнівна». Лише на Дубенщині вона мала понад         20 приток – це  і Андруга, Безодня, Бистриця, Нирка і однойменні із назвами сіл Верба, Косовиця, Бобрівка, Гаї, Панталія, Дубрівка та інші.



Учень. А я дізнався, що річка Іква була дуже велика і займала значну територію нашого міста. На ній було аж 10 острівців. На деяких з них люди будували церкви, зокрема Підборецьку та в районі Кемпи. Бабуся розповідала, що коли люди пливли до церкви на човнах, на світанку, святити Пасху, то це було чудове видовище. І ще вона казала, що дуже гарно люди святкували весілля, коли молодята на човнах пливли до церкви вінчатися.



Учень. А я дізнався, що наша річка була сплавною, по ній сплавляли ліс. А ще по ній ходили судна.




 




Учень. Мені дідусь розповідав, що на річці було збудовано 12 млинів і ще була на ній невелика гідроелектростанція, яка давала електрику цілому місту Дубну і навколишнім селам.



Учениця. Я пригадала розповідь екскурсовода в замку, який розповідав, що Іква багато разів захищала замок від ворогів; коли відкривались шлюзи, вона заповнювала рів водою і замок на протязі 350 років ставав неприступним.



Учениця. Мій дідусь розповідав, що наша річка була дуже гарною, а її береги – то  була окраса міста. Крім того, він пригадує, як ловили зі своїм батьком тут рибу. А водилося тут дуже багато сомів, щук, окунів, карасів і, навіть, раків. А найцікавіше те, що тут було багато бобрів, видр та ін.



 Учениця. Я дізналася, що до нашої річки приїздили люди здалеку, щоб тут відпочити. Вони ще брали човни і милувалися її краєвидами. Особливо прикрашали річку білі лілії.



Вчитель. А хто з вас дізнався про причини загибелі річки?



Учень.   Моя бабуся, яка все життя працювала вчителем географії, казала, що таких причин багато. Найперше, це Закон про меліорацію, за

яким осушувалось у 50-і роки чимало озер і боліт, а також і наша річка.

Це і склади міндобрив, які споруджувались під відкритим небом.

Отрутохімікати потрапляли у підземні води, а звідти і у річку. Це і літні

стоянки худоби, коли в річку скидались всі нечистоти. Це і всі відходи з

підприємств скидались у річку. Саме тому пізніше Микола Пшеничний

писав:         «Міліє, в’яне, худне річка,



              Мазутом схлипує, зітха ...»



 А найголовніша причина – це  те, що люди змінили русло річки.



 Підсумок вчителя. Так – це  головна причина загибелі. Тому що раніше русло було звивисте, вода текла «вихилясами», а потім меліоратори його випрямили, збудували прямий канал. Після чого течія стала дуже швидкою, підмивала береги, зривала водорості і рознесла бруд весь на велику відстань. Після цього загинули і риби, і раки, і птахи, і багато видів рослин. Річка стала такою, якою ми її бачимо сьогодні.



 Перегляд відео «На берегах мальовничої Ікви»



– А зараз пропоную всім уявну подорож берегами цієї мальовничої, напівсплюндрованої річки Ікви.



 



– Останні кадри дійсно вражаючі. Саме вони так глибоко схвилювали найвідомішого поета Дубенщини, великого патріота рідного краю і, просто, щиру людину – Миколу Пшеничного, який в свій час пішки пройшов від джерела, з якого витікає Іква, вздовж русла річки до місця, де вона впадає в річку Стир.



Канва беріз на вишиванці гаю,



Червоно-чорна заполоч калин.



Планету привселюдно роздягають,



Точніш – наполовину  роздягли.



Спрямляєм русла, проганяєм бусла



Від споконвіку рідної ріки.



Вважаєм, що ріки також мусять,



Як дехто з нас, ходити навпрошки.



 Так, Проганяєм...



 І, бездумокрилі,



 Лякаючись поголених лугів,



 Зимують і літують вже на Нілі,



 В папірусах чужинських берегів.



Робота в групах (групи працюють за картками із диференційованими завданнями)   




 



– Сьогодні я пропоную вам скласти текст. Для кожної групи – інший: текст-опис, текст-розповідь і текст-міркування. Спільним є те, що всі ці тексти присвячені нашій Ікві.



 



– Епіграфом будуть такі слова:      



(Слайд )      Ріка об’єднує людей,



                            Ріка об’єднує народи,



Тож хай ніколи і ніде



Ніхто ріці моїй не шкодить.



                                            М. Пшеничний



1група.



 – Ви у нас – відомі  казкарі. Уявіть, що наша річка – це  жива істота. Якою вона вам видалась? Складіть текст опис, використовуючи план опису та пропоновані вирази.



План




  1. Це чоловік чи жінка, її вік?

  2. Яке в неї обличчя?

  3. Які очі, губи?

  4. Який у неї одяг?



 



Пропоновані вирази




  1.  Молода красива жінка, старенька бабуся, літній чоловік, юна дівчина, красень-легінь, вже немолода жінка, літня жінка, виснажена, повна сил.

  2. Обличчя – відкрите, хитре, худорляве, виснажене, повновидне, приємне, красиве, сумне, веселе, сердите, добре, із зморшками, гладеньке.

  3. Очі – красиві, великі, як озера, блакитні, сірі, сумні, заплакані, веселі, сердиті, як зорі, зелені, чорні.

  4. Одяг – багатий, бідний, охайний, брудний, довгий, короткий, з дорогих тканин, оксамиту, парчі, пошматований,весь світиться дірками.



 



2 група.



– Уявіть себе екскурсоводами. Складіть текст-розповідь про Ікву на основі власних спостережень, а також почутого і побаченого на сьогоднішньому уроці. Можна використати опорні слова: село Пониква; бурхлива; повноводна; пливли на човнах до церкви; сплавною; ходили судна; 12 млинів; давала електрику; захищала замок; багато риби, раків; бобри; милувались ліліями; отрутохімікати; нечистоти; відходи; русла заросли.



3 група.



– А ви у нас – група  екологів. Підготуйте у вигляді тексту-міркування статтю для місцевої газети «Бережімо річку!».



(діти працюють в групах протягом 6 – 7  хвилин)



Презентація текстів, визначення їх теми та мети



Підсумок уроку



– На сьогоднішньому уроці ми з вами повторили вивчений матеріал про звуки, букви, слово, речення і текст, його будову, види, тему і мету. Враховуючи високий рівень складених текстів,можна стверджувати ,що ви добре засвоїли цю тему і вмієте застосовувати свої знання практично. А ще, я переконалася, що в цьому класі навчаються справжні патріоти свого краю і, просто, добрі діти. А якщо в майбутньому хтось із вас стане власною людиною: мером, депутатом, бізнесменом, або, навіть, президентом, то будете бережно і економно використовувати природні дари, захищати всі природні об’єкти і діяти так, аби природні багатства лише примножувались.



Творча робота над віршем
Категорія: 3 клас | Додав: РІТА | Теги: конспект і презентація
Переглядів: 2671 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]