Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень «Калина під моїм вікном». - 3 клас - Конспекти уроків - Комірка - Вересневий передзвін (сайт-портфоліо)
Четвер, 08.12.2016, 00:06                        Ви увійшли якГість | Група "Гости"Вітаю ВасГість| RSS                    Головна | Мій профільРеєстрація | ВихідВхід
 
О.Савченко

фото

В.Науменко

фото

2 клас

фото

Категорії розділу
Міні чат
Ловці снів

Мій блог

Статистика

Онлайн всього: 7
Гостей: 7
Користувачів: 0
Увага!
Сайт відвідали
...

Комірка

Головна » СКРИНЬКА » Конспекти уроків » 3 клас

Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень «Калина під моїм вікном».
20.06.2014, 01:05

Тема. Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень «Калина під моїм вікном».



 



Мета. Формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники і порівняння для опису предмета. Розвивати зв’язне мовлення учнів, спостережливість, розширити знання дітей про калину. Виховувати любов до рідного слова, до національних традицій, народної мудрості.



 



Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, гілочки калини, виготовлений кущ калини, фрагмент пісні «Ой, роде наш красний» Н.Матвієнко, слайди презентації «Калина», слайди «Опис калини» картки з деформованим текстом.



 



Хід уроку



І.Організаційний момент.



ІІ. Актуалізація опорних знань.



(Звучить фрагмент пісні «Ой, роде наш красний».)



Вчитель.  Які почуття вона викликає у вас? (Почуття гордості за рідну Україну, почуття любові до українських пісень.)



– Про яку рослину співається у пісні? (Калину.)



– Поясніть слова з пісні «Не цураймося, признаваймося, бо багацько ж       нас є». (Українці повинні бути завжди дружними і допомагати один одному.)



– У всіх народів є свої улюблені рослини-символи. У канадців – клен, у росіян – берізка. Які рослини-символи України ви знаєте? (Калина, верба, тополя, соняшник, мальва, пшениця, барвінок.)




  • Народна мудрість говорить: «Без верби і калини нема України».



ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.



Вчитель.  Сьогодні на уроці ми будемо говорити про калину. Ви почуєте як оспівується вона у віршах, легендах, прислів’ях і приказках. Визначите ознаки і властивості цієї рослини, напишемо розповідь з елементами опису «Калина під моїм вікном».



ІV. Основна частина уроку.



Вчитель.  Працювати будемо за  планом.




  1. Калина – рослина-символ України.



 



а) Сценка-мініатюра



Дівчинка Калина. Я – калина.



Я – краплина



Твого серця, Україно!



Я – тонесенька стеблинка,



Я – дівчина-українка.



Учень. Калинова гілочка під віконечком,



Манить мене білим цвітом. Ніби сонечком.



Я до сонечка долоні простягаю,



До грудей духмяні квіти пригортаю.



Учениця. Розсіваю понад ставом синім вечором,



Щоб рум’янились зорею понад берегом.



Щоби кетяги червоні наливалися.



Щоб калиною моєю милувалися.



Учень. Серед поля, край села



Калинонька зацвіла,



Ніби дівчина в віночку



У вишиваній сорочці



Русу косу заплела.



Учениця. Червона калино, чого в лузі гнешся.



Чи світла не любиш, до сонця не пнешся?



Чи жаль тобі цвіту на радощах світу?



Чи бурі боїшся, чи грому з блакиту?



 



Дівчина Калина. Та в гору не пнуся,



Бо сили не маю.



Ягідки червоні



Додолу схиляю.



б) Робота в зошиті (Завдання № 1).



Вчитель.



 – Записати дату.



– Відгадати загадку.



У вінку зеленолистім,



У червоному намисті.



Видивляється у воду



На свою хорошу вроду.



                                                    (Калина)



– Підкреслити слова, які допомогли відгадати загадку. Як їх розумієте?




  1. Вікторина.



(Технологія  «Мікрофон»)



Вчитель. Уявімо, ніби ви працюєте дикторами на телебаченні і вам потрібно розповісти про калину, не забувайте добирати відповідну дикцію та інтонацію для мовлення.



Чому калина так називається?



* На честь привітної і ласкавої дівчинки Калинки, яка мала добре серце.



* В одному селі дівчина Марина була в полоні татар, і втікаючи зачепилася червоним намистом. Намисто розірвалося і розсипалося. Дівчина загинула у неволі, а навісці розсипаного намиста виросла калина.



* Козацька легенда



На могилі козака Івана встромили у землю сопілку, яка від сліз старої неньки проросла гарним кущем.



 



 



Який кущ називається весільним?



Не обходиться без калини і такий важливий народний обряд, як весілля. Дівчата прикрашали калиною коровай. Калина – рослинний оберіг від усього злого.



– Чому калині малиною не бувати?



Калині малиною не бувати, але після заморозків ягоди калини стають солодкуватими.



– Чому калина в пошані у медицини?



Калина в пошані у медицини. Найкращими ліками при застуді вважався калиновий чай, свіжі ягоди з медом вживали при кашлі. А ще можна порадити ягоди калини тим людям, у кого підвищений тиск.



– Чому на цьому кущі рідко зустрінете гусениць?



На калині рідко можна зустріти гусениць. Мурашки полюбляють калиновий сік, тому знищують гусениць.



Чим корисна деревина калини?



Із деревини калини виробляють сопілки, колиски, меблі, із молодих гілок плетуть корзини.



Робота в зошиті (завдання № 2).



Вчитель. Розгляньте гілочку калини і напишіть, про що можна так сказати?



Червоні, соковиті, круглі, терпкі (ягоди);



Темно-зелене, смарагдове, багряне (листя);



Важкі, розкішні, червоні (грона);



Духмяні, запашні, сніжно-білі (квіти).



3. Розповідь про калину. Показ слайдів.



Вчитель. Калина – лісовий кущ. Росте вона переважно на вологому ґрунті. Красива калина в усі пори року. Зацвітає вона пізньою весною і вбирається у білі букетики з квітів. Придивіться до них. Зовні в букетику квітки великі, а всередині – дрібненькі, непоказні. Цікаво, що великі квіти не дають плодів, а з маленьких восени дозрівають соковиті грона. Великі квіти приваблюють до себе комах-запилювачів: бджіл, джмелів. Нап’ється комаха з великої квітки нектару, переповзе на іншу. А з цього користь маленьким квітам – буде восени більше плодів.



Дівчина Калина. Влітку ягідки калини починають забарвлюватись у червоний колір. А восени милують око насиченим гранатовим блиском. До пізньої осені і взимку, присипані снігом, висять вони на гілках прикрашаючи ліс. Ягодами калини ласують мешканці лісу, адже після заморозків вони стають солодкі.



Чи тільки в лісі росте калина? (Ні, вона може рости в лузі, в саду, біля хатини – де є волога.)



Робота в зошиті (Завдання № 3).



Дописати, як люди називають калину.



(Технологія  «Мозковий штурм»)



Вчитель. На дошці записані висловлювання. З них вибрати правильне твердження і записати в зошит.



Красиве деревце, наречена у віночку, кущик з рожевими квітами, дівчина у червоному намисті.



Фізкультпауза.



Посадили ми калину біля двору.



Рости, наша калинонько, вгору, вгору.



Міцній, наша калинонько, розростайся.



Навесні біленьким цвітом заквітчайся.



Влітку будемо калину поливати,



А восени червоні ягідки зривати.



Робота в зошиті (Завдання № 4).



Вчитель. Дайте письмово відповіді на запитання. (Письмо з коментуванням і показом слайдів)



 



– Що ти знаєш про калину?



Невисокий кущ, любить вологі місця.



– Яке у неї галуззя?



Тонке, розгалужене.



– Які листки?



Темно-зелені, смарагдові.



– Який цвіт?



Білий, запашний, ніжний.



– Які ягоди?



Соковиті, спілі, червоні.




  • Чим подобається тобі ця рослина?



Лікарська рослина, красивий кущ, символ України.



4. Калейдоскоп приказок і прислів’їв.



Гра «Домалюй калину»



Вчитель. На дошці незакінчений малюнок калини. Потрібно розказати приказки і прислів’я про калину і домалювати фломастером ягідки.



* Нема рідного краю без калинового чаю.



* Дівчина у вінку, мов калина у цвіту.



* Любуйся калиною поки цвіте, а дитиною, поки росте.



* У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками.



* Калина біля тину – щастя у родину.



* Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує.



* Запишалася калина, наче красная дівчина.



* Калина хвалилася, що з медом солодка.



* Смак у калини, як доля дівчини, хоч яка гірка буває, але солодощі має.



5. Складання розповіді з елементами опису «Калина під моїм вікном».



а) Робота в зошиті (Завдання № 5).



(Читання плану, усне складання розповіді).



б) Письмовий запис розповіді.



в) Орфографічна підготовка. (Для слабших учнів робота з деформованим текстом на картках).



1. Невисокий, калина, кущ, але, пишний



2. Любить, вологих, у, рости, місцях



3. Зацвітає, вона цвітом, білим, весною, пишним



4. Червоніють, восени, важкі, грона, наливаються, калини, соком



5. Шанують, здавна, і, красу, її, лікувальні, за, властивості, люди



г) Орієнтовні зразки творів.



* * *



Калина – це невисокий, але пишний кущ. Росте вона у вологих місцях: в лісі, у лузі. Посадили і ми калину біля своєї хати.



Весною вона зацвітає запашним білим цвітом, ніби наречена у весільній фаті. Восени важкі грона калини червоніють, наче дівчина у червоному намисті.



Калина приваблює до себе птахів і людей. Люди її шанують за лікувальні властивості.



 



* * *



Калина – красивий кущ. Вона любить рости у вологих місцях. Ми посадили її біля вікна.



Весною кущик вкривається білим цвітом, наче мереживом. Влітку і восени грона калини стають червоні і соковиті. Люблять ягідки калини пташки та інші лісові мешканці.



Люди шанують калину за лікувальні властивості. Вона є символом України.



ґ) Читання написаних учнями творів.



6. Т.Г. Шевченко про калину.



Вчитель. Ясна, красна, червона … . Скільки поетичних образів складено про калину. Т. Шевченко любив описувати цю рослину у своїй поезії. Доторкнемось серцем до геніальності українського поета, відчуємо красу його думок.



Учень. Защебече соловейко в лузі на калині,



Заспіває козаченько, ходячи по долин.



Учень. Три явори посадила сестра при долині.



А дівчина заручена – червону калину.



Учень. Найдеш в гаю тую калину, та й пригорнись.



Бо я любила, моя дитино, її колись.



Учень. Тече вода з-під явора



Яром на долину



Пишається над водою червона калина.



V. Підсумок уроку.



Вчитель. Пишається калина і червоніє, ніби манить до себе. Запрошує зірвати свої багряні плоди.



Є рослини дуже гарні, із солодкими плодами. Калина ж на смак терпка і гіркувата, небагато наїдку з неї. Але чи хоч одна рослина має бодай соту частину її популярності.



Калина увібрала в себе і дівочу ніжність, і жіночу зрілість, і бабусині ліки. Калина – символ нашої рідної землі.



Посадіть кущ калини біля своїх домівок. Нехай буде окрасою він для вашого дому. А соловейко зів’є там гніздо і літніми вечорами буде чарувати вас своїм співом.



 



Калина

Опис калини
Категорія: 3 клас | Додав: РІТА | Теги: конспект і презентація, рідна мова
Переглядів: 4503 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Вчителю 1 класу

Уроки читання
 
Для 1 класу
Я - за!
Яка година?
Пошук
Друзі сайту
Сайт управління

Копірайт
Значущі дати
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Останні коментарі
Подяка від Порталу