menu

Детальний переказ тексту за колективно складеним планом „Сонце допомогло”
28.07.2014, 18:43

 Тема.  Детальний переказ тексту за колективно складеним планом „Сонце допомогло”

Мета. Удосконалювати навички учнів детально переказувати текст за колективно складеним  планом . Збагачувати словниковий запас учнів.

Розвивати навички усного і писемного мовлення ; уміння бачити і відчувати красу природи .

Виховувати любов до природи рідного краю . Заохочувати дітей до творчості .

Обладнання. Ілюстрація із зображенням пташки – плиски ; опорні схеми словничок опорних слів .

Тип уроку.  Розвиток зв’язного мовлення

 

Хід уроку

 

1.Актуалізація опорних знань

 

Надійшли морози, ріки закували              Під серпанком білим трави і листочки,

І березам коси інеєм прибрали .                Річка оніміла, не дзюрчать струмочки,

Пухова перина очі убирає,                        Омертвілі лози ледь гіллям хитають,

Біла скатертина – ні кінця ні краю.        А в полях морози та вітри гуляють.

 

  • Про яку пору року йдеться у вірші?
  • А як живеться птахам взимку?
  • Зима – час випробувань для тварин і пташок. Коли сніг засипає землю, холо-

дно і голодно пташкам. Тому головне наше завдання – допомогти пернатим друзям.

2.Оголошення теми і мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із життям пташок з приходом зими, прослухавши текст „Сонце допомогло” , навчимося переказувати його за планом, який складемо разом, і напишемо детальний переказ цього тексту.

Будьте уважні і спостережливі.

3.Робота з текстом

а) Організація роботи у зошиті

б) Каліграфічна хвилинка

п пл ск плиска

в) Читання тексту вчителем

 

Сонце допомогло

        На узліссі живе плиска. Рано – вранці підлітає вона до води, щоб напитися і розпочати свій сніданок.

       Перші нічні заморозки  побілили інеєм траву , а воду стягнули тонким льодком . Пташка прилетіла і сіла на краю калюжі . Спробувала дзьобом . Не виходить .

      Невдовзі із-за лісу виглянуло сонце і повільно стало відігрівати охололу за ніч землю . Знову зявилися комахи . Пропав льодок . А тепер можна і поснідати . І плиска зайнялася своєю пташиною роботою .

 

г) Бесіда за змістом

- Про кого розповідається в тексті?

- Чи бачили ви колись цих пташок?

- Задзвеніли на річці крижинки , прилетіли з півдня білі плиски . Крижинки по воді мчать , а птахи – вздовж піщаного узбережжя .

Шпарко біжить струнка пташка , немов крижинки наздоганяє , попрощатися з ними хоче . А сама раз у раз зупиниться та й схопить гострим дзьобиком   хробачка –потягачка .

Мало їжі біля річки – вона до скотарень летить . Там різних комах багато , хочеш – на землі  лови , хочеш – у повітрі .

Той з дітей , хто живе біля річки , перший побачить цю гарну пташку . Пір’ячко в неї – оксамитно – чорне та сніжно – біле . Лапки тоненькі , тонші від сірників , хвостик довгий , на грудці – чорна манишка , на голові – чорний капелюшок .

Невеличка пташка , а хоробра . З кішкою у двобій вступає , якщо та до гнізда підійде. Сміливо на неї нападає , голосно пищить .

Зачують її лемент пташки-подружки , вмить гайнуть  на допомогу . Всі   разом , галасливою зграйкою , проженуть непрохану гостю : ану геть звідси !

Не любить ця пташка , коли її турбують . А там , де плиску не чіпають , вона залюбки приживається . Навіть неподалік від людських очей гніздечко лаштує : де-небудь в сараї , у дровітній . Інколи – десь біля будівельного майданчика .

Диво та й годі !

М.Леденцов

- Та давайте повернемося до нашого тексту . Що хотіла зробити плиска вранці?

- Чому пташка не змогла зразу поснідати?

- Чим закінчилась ця історія ?

д) Словникова робота

  • Замініть іншим виразом (поясніть)

Заморозки побілили інеєм траву – трава стала біла від заморозків

Воду стягнуло тонким льодком – вода вкрилася льодом

Невдовзі виглянуло сонце – появилося, засяяло сонце

Повільно стало відігрівати охололу за ніч землю – усміхнулося, обгорнуло землю своїми промінчиками, зігріло її

Пропав льодок – зник , розтав

Плиска зайнялася пташиною роботою – плиска почала снідати, пити водичку, дякуючи доброму сонечку

  • Доберіть дієслова до іменників

Плиска – прилетіла, сіла, попробувала, не виходить, подзьобала, почала пити, зайнялася сніданком

Сонце – виглянуло, зявилося, появилось, вигулькнуло, засвітило, засяяло

Заморозки – наступили, побілили, стягнули

Комахи – зявились, прокинулись, появились

Льодок – стягнув воду, покрив, розтав, пропав

  •    Орфографічна підготовка

На узліссі  , розпочати , рано – вранці , плиска , заморозки ,  інеєм ,  льодом , прилетіла ,  дзьоб , не виходить , невдовзі , із-за,  з’явилось, своєю .

е) Читання по частинах і складання плану

                                              

План

                                      1 .  Ранкова пташина робота .

                                      2 .  Невдала спроба поснідати .

                                      3.  Допомога сонця .

 

є) Усний переказ тексту за частинами і вцілому

4. Написання переказу учнями

5. Перевірка виконаної роботи

6. Підсумок

Сонечко завжди асоціюється  з теплом . Воно ще зранку вливається в наші душі , даруючи радість і натхнення . Візьміть маленьку іскорку цього тепла і зігрійте ту людину , якій холодно і сумно . Тепло вашого серця розтопить лід її душі .

     А прокинувшись вранці , посміхніться мамі , усміхніться татові , дідусеві , бабусі , братику , сестричці чи випадковому прохожому і , навіть , сонечку на небі , і тоді наші дні не провідають ні смутки , ні біди . І жити буде набагато веселіше і краще .

Здрастуй , сонечко !

Я всміхаюсь сонечку :

- Здрастуй , золоте ! –

Я всміхаюсь квіточці –

Хай вона цвіте !

Я всміхаюсь дощику :

- Лийся , мов  з відра ! –

Друзям усміхаюся –

Зичу їм добра !

                                                                                           М.Познанська

 

Категорія: 4 клас | Додав: РІТА | Теги: конспект
Переглядів: 12511 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]