В.Сухомлинський «Усмішка» - 4 клас - Конспекти уроків - Комірка - Вересневий передзвін (сайт-портфоліо)
Понеділок, 05.12.2016, 12:30                        Ви увійшли якГість | Група "Гости"Вітаю ВасГість| RSS                    Головна | Мій профільРеєстрація | ВихідВхід
 
О.Савченко

фото

В.Науменко

фото

2 клас

фото

Категорії розділу
Міні чат
Ловці снів

Мій блог

Статистика

Онлайн всього: 6
Гостей: 6
Користувачів: 0
Увага!
Сайт відвідали
...

Комірка

Головна » СКРИНЬКА » Конспекти уроків » 4 клас

В.Сухомлинський «Усмішка»
19.06.2014, 15:14

 

Тема.    Від усмішки йде до всіх тепло.

 Мета.  Актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного

         українського педагога і письменника ; розширити поняття посмішку;

 розвивати спостережливість, творчу уяву, образне мислення учнів, уміння        знаходити у тексті  описи, міркування;

        удосконалювати уміння творчо переказувати;

        виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих.

 

Матеріал до уроку:  В.Сухомлинський  «Усмішка»

Обладнання.  Портрет В. Сухомлинського,  книжки з його творами, кросворд, комп’ютер, уривок з мультфільму «Малюк Єнот», тлумачний словник, мікрофон.

 

 

 

 

 

      

Хід  уроку

 

І. Організаційний  момент.

Заходьте, будь ласка

У класну родину,

Тут вміння читати

І слово – єдині!

Ласкаво просимо!

Доброго дня!

 

 

ІІ. Мовна розминка

 

  1. Читання вірша з пропущеними буквами.

Ж-в-, д-бр-   зв-рш-й,                         (Живи, добро звершай,

                Т-  н-г-р-д  з-  ц-  н-  в-м-г-й.              Та нагород за це не вимагай.

                Х-й  -ж-в-є  -ст-н-   ст-р-  :               Хай оживає істина стара:

               Л-д-н-  п-ч-н-єтьс-  з  д-бр-.                Людина починається з добра.)

 

  1. Бесіда.

- У народі кажуть:   «Добре ім’я   -   найбільше багатство».

- Як ви розумієте ці слова?  Про кого так говорять?

- Допоможіть закінчити речення:  «Добра людина – це та,  яка…»

 

ІІІ.  Повідомлення теми нового розділу.

       - Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ читанки «Світ у мені і в світі я».

           Життя – це захоплюючий, неповторний світ. Нічого немає цікавішого, ніж сама людина: її вчинки, слова.

           Розділ поділяється на  три частини.  Прочитайте, як називається перша частина розділу.

                        « Людина починається з добра»

       - Як ви гадаєте, про що ми будемо читати у творах цього розділу?

       - Чого очікуєте від сьогоднішнього  уроку?

 

IV. Актуалізація  опорних знань.

  1. Бесіда-розповідь про В. Сухомлинського.

- Перед вами портрет великого сина України, видатного вченого-педагога, який серце своє віддав дітям, Василя Олександровича Сухомлинського.

- Що ви знаєте  про життя і творчість В. Сухомлинського?

                                              ( Виступи учнів)

  1. В. О. Сухомлинський народився 15 серпня 1918 року в с. Васильківці на Полтавщині у селянській сім’ї. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Батьки ніколи не карали своїх дітей. Усі діти в сімї Сухомлинських  обрали професію вчитель.
  2. В. О. Сухомлинський – найвідоміший педагог і письменник. Він працював у школі. Василь  Сухомлинський – заслужений вчитель України, якого любили і батьки, і діти.
  3. Василь Олександрович теж любив дітей і написав для них безліч цікавих оповідань, казок. У його творах переважає доброта, бо він сам був доброю людиною і хотів, щоб ви ми виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою родину, домівку і нашу велику прекрасну Батьківщину.
  4. Понад 35 років працював Василь Олександрович на педагогічній роботі і вів щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми виливалися на папір, ставали книгами, статтями. Всього він написав понад 70 томів цікавих розповідей  для дітей: мініатюр-казок, оповідань, легенд, притч, новел. Його Школа під Голубим Небом – це джерело живої думки і слова, щоб стати людьми великої душі.
  5. Твори В. О. Сухомлинського мають виховний характер, тому що це           був письменник та педагог за покликанням, який усім своїм талантом, роботящим умом, всім серцем бажав зробити світ і людей у ньому добрішими.
  1. Розгадування кросворда.

- Пригадайте назви творів В. Сухомлинського, які ми читали і впишіть у кросворд.

                    

 

 

 

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Кінь …(утік)
  2. … книга. (Спляча)
  3. Про що думає … (Марійка)
  4. Найкраща … (лінійка)
  5. Який слід повинна … людина на землі? (залишити)
  6. Сергійкова … (квітка)
  7. … дівчинка (Горбатенька)

         - Прочитайте слово по вертикалі і ви дізнаєтесь назву ще одного оповідання  В. Сухомлинського.

 

V. Повідомлення теми і мети уроку.

     1. Читання вислову. Пояснення його змісту.

        - На дошці – букви. Розшифруйте вислів.

                                     О   С   Я   Т
                                     П   М  С   О
                                     О    І   Ь   Й
                                     Т   Х   Т   Ж   Е
                                     Х   А   Є   И   В

                              (Хто посміхається, той живе.)

 

         - Як ви думаєте, яка тема нашого уроку?

         - Про посмішку.   Або: «Від усмішки йде до всіх тепло».

         - Що ж таке посмішка?  (Міркування дітей).

 

         - Посмішка  (синоніми: усмішка, усміх) – це особливий вираз обличчя (губ, очей), що виражає внутрішній емоційний стан людини. Щоб посміхнутися, людині потрібно напружити 17 м’язів, а щоб насупитися – аж 43!   (Словник)

 

         - Заплющте очі і повторіть подумки декілька разів слово  посмішка.

         - Які асоціації виникають у вас?

         - Що ви зараз бачите?

         - А що відчуваєте?

         - Розплющте очі.  Посміхніться один одному.

 

       - Знайомлячись  із змістом оповідання, ми будемо вчитися:

                                  * спілкуватися;

                                  * критично ставитися до негативних якостей людини;

                                  * самостійно читати;

                                  * виразно читати;

                                  * визначати у тексті найсуттєвіше.

VI. Вивчення нового матеріалу.

  1. Словникова робота.

- Прочитайте мовчки  «пірамідки» слів.

Іде                                  луг                                    страх

Дибає                              ціпок                                похмурі

Оволодів                         повагом                           запитливо

Барвистий                       тремтіла                          жайворонок

Почимчикувала              затьмарився                    насторожилася

- Значення яких слів вам не зрозуміло?

- Що таке ціпок?

- Знайдіть серед цих слів слова-синоніми. Продовжте цей ряд.

( Бреде, шкандибає, чеберяє ).

   

  1. Читання і опрацювання тексту «Усмішка».

- Подумайте, чому це оповідання має таку назву.

а)  Читання вголос сильнішими учнями і вчителем  (за абзацами).

 

б)  Аналіз тексту оповідання.

- То чому це оповідання має таку назву?

- Який настрій був у дівчинки спочатку?

- Чому він змінився?

- Хто повернув дівчинці втрачений настрій?

 

 

           в) Читання оповідання учнями (мовчки).

           - Прочитайте текст мовчки і придумайте цікаві запитання до тексту.

           - Поясніть значення виділених речень:

Грав на срібних струнах жайворонок.

І тої ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ …

Світ знову ожив,  заспівав …

           - То яка головна думка оповідання?

 

           г) Вибіркове читання.

           - Знайдіть опис дівчинки, діда, посмішки бабусі.

 

           д)  Гра «Займи позицію».

           Дідусь – добра людина;   дідусь – зла людина;   інша думка.

 

Фізкультхвилинка

( Під мелодію  «Пісні про усмішку)

 

  1. Вправи на виявлення художніх особливостей тексту.

- Визначимо найуважнішого читача.

 

а) Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту:

                волосся біле, мов …  (спіла вишня);

                срібна пісня жайворонка тремтіла, мов … (той струмок, що ось- ось помре);

                 заясніли кульбабки, мов … (маленькі сонця).

 

б) В останньому абзаці відшукайте найдовші слова  (насторожилась, переливаючись).

 

в) У першому абзаці прочитайте односкладові слова (був, на, що, грав)

 

г) У другому абзаці виберіть речення, що відповідає даній схемі:

 

∙∙∙   ∙∙∙    ∙

( Вона почимчикувала зеленими луками).

 

  1. Додаткові відомості про посмішку.

- А давайте дізнаємось про посмішку ще більше.

 

а) Групові виступи учнів.

      - Дитина посміхається ще до народження, знаходячись в утробі матері, а коли народжується – дарує свою першу посмішку. Вона блаженна і божественна, найпрекрасніша з усіх людських посмішок. А народжує її душа дитини. А посміхається дитина не собі, а іншим.

 

       - І сонце світить на небі не для себе, а для інших. І квіти ростуть… І дощик  ллється… Усе, що існує на Небі і на Землі – для інших. Воно створено Творцем для людей з великої любові до них Небесного Батька.

 

б) Легенда «Як прийшла до людей  Посмішка».  ( Додаток 1.)

 

в) Гра «Відкритий мікрофон».

- На що ж здатна посмішка? (Міркування дітей).                              

( Піднімає настрій; облагороджує; посилює довіру один до одного; гасить злобу, ненависть; робить життя людей красивим, радісним).

 

г) Перегляд уривка мультфільму «Малюк Єнот».

д) Гра «Корзинка посмішок».       ( Додаток  2.)

 

VII. Підсумок уроку.

           - Чого навчає нас це оповідання?

           - Коли жити в любові й добрі – усе життя на Землі буде одною неповторною посмішкою. А зараз пограємо в гру «Хто чим посміхається?»               

( Діти вставляють потрібні слова).

Посміхається … - зірками і райдугами.

Посміхається … - променями і світлом.

Посміхається … - квітами і ароматом.

Посміхається … - вірою і творенням.

Посміхається … - теперішньому і майбутньому.

( Небо, Сонце, Поле, Людина, Дитина)

        - Отже, хто посміхається – той живе.

        - Дякую за гарну працю.  Будьте добрими!  Частіше посміхайтеся!

 

VIII. Домашнє завдання.

         - Розкажіть мамі чи бабусі про силу посмішки.

       Посміхайтеся усім, і нехай це стане вашою звичкою.

       Диференційовано:

        - навчитися читати і переказувати текст;

        - переказувати оповідання так, ніби це трапилось з вами;

        - творче завдання (за бажанням).  Скласти «Абетку Доброї Посмішки».

 

- Діти, сьогодні ми багато говорили про посмішку. З чим її можна порівняти?

До нас наближається велике світле свято Великдень. Символом цього свята є писанка, яку дарують один одному з посмішкою та словами «Христос Воскрес». Отже, напередодні цього свята я хочу подарувати вам символічні писанки, які 

вам нагадуватимуть сьогоднішній урок, усмішку і наближення великого свята.

     

    

                                                                                                             Додаток 1.

 

           Як прийшла до людей посмішка

 

                                       Легенда

                                   

            Це було давно, дуже давно, коли люди ще не вміли посміхатися.

            Жили вони сумно. Світ був для них чорно-сірим. Блиску і величі Сонця вони не помічали, зірковим небом не захоплювалися, не знали щастя, любові.

            У цю незапам’ятну епоху один добрий Ангел на Небесах вирішив спуститися на Землю, тобто втілитися в тіло, щоб народитися і випробувати земне життя.

            - Але з чим я прийду до людей? – задумався він.

            Йому не хотілося прийти в гості без подарунка.

            І тоді він звернувся до Отця за допомогою.

            - Подаруй людям ось це, - сказав йому Отець і простягнув маленьку іскру, яка світилася всіма кольорами райдуги.

            - Що це? – здивувався добрий Ангел.

            - Це Посмішка, - відповів Отець.  -  Поклади її собі в серце і принесеш людям у дар.

            - І що вона їм дасть? – запитав добрий Ангел.

            - Вона принесе їм особливу енергію життя.

            Добрий Ангел уклав дивовижну іскру в своє серце.

            - Люди зрозуміють, що народжені одне для одного, відкриють в собі любов, побачать красу.

            І добрий Ангел спустився на Землю, тобто втілився в тіло, народився і подарував людям Посмішку.

            Немовля було щасливим від того, що принесло людям такий чудодійний подарунок.

            Так прийшла до людей Посмішка.

 

 

 

                                                                                 Додаток 2.

 

Посмішка – це найважливіший засіб спілкування.

Посмішка – «послання до людини».

Посмішка – це маленьке свято.

Посмішка може творити справжнє диво.

Посмішка – це візитна картка людини.

Посмішка – як знак якості.

Посмішка – маленький знак гарного настрою.

Посмішка – це дотик любові.

Посмішка – це джерело пустелі.

Посмішка  краще лікує, ніж ліки.

Посмішка нічого не коштує,  але багато дає.

Посмішка триває одну мить, але в пам'яті залишається надовго.

Посмішка робить дім щасливим.

Посмішка – відпочинок для тих. Хто втомився.

Посмішка – ліки від будь-яких неприємностей.

Посмішку потрібно дарувати.

Категорія: 4 клас | Додав: РІТА | Теги: ділимось досвдом, конспекти
Переглядів: 4242 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Вчителю 1 класу

Уроки читання
 
Для 1 класу
Я - за!
Яка година?
Пошук
Друзі сайту
Сайт управління

Копірайт
Значущі дати
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Останні коментарі
Подяка від Порталу