19.06.2014, 15:14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема. Від усмішки йде до всіх тепло. Мета. Актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника ; розширити поняття посмішку; розвивати спостережливість, творчу уяву, образне мислення учнів, уміння знаходити у тексті описи, міркування; удосконалювати уміння творчо переказувати; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих.
Матеріал до уроку: В.Сухомлинський «Усмішка» Обладнання. Портрет В. Сухомлинського, книжки з його творами, кросворд, комп’ютер, уривок з мультфільму «Малюк Єнот», тлумачний словник, мікрофон.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Заходьте, будь ласка У класну родину, Тут вміння читати І слово – єдині! Ласкаво просимо! Доброго дня!
ІІ. Мовна розминка
Ж-в-, д-бр- зв-рш-й, (Живи, добро звершай, Т- н-г-р-д з- ц- н- в-м-г-й. Та нагород за це не вимагай. Х-й -ж-в-є -ст-н- ст-р- : Хай оживає істина стара: Л-д-н- п-ч-н-єтьс- з д-бр-. Людина починається з добра.)
- У народі кажуть: «Добре ім’я - найбільше багатство». - Як ви розумієте ці слова? Про кого так говорять? - Допоможіть закінчити речення: «Добра людина – це та, яка…»
ІІІ. Повідомлення теми нового розділу. - Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ читанки «Світ у мені і в світі я». Життя – це захоплюючий, неповторний світ. Нічого немає цікавішого, ніж сама людина: її вчинки, слова. Розділ поділяється на три частини. Прочитайте, як називається перша частина розділу. « Людина починається з добра» - Як ви гадаєте, про що ми будемо читати у творах цього розділу? - Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?
IV. Актуалізація опорних знань.
- Перед вами портрет великого сина України, видатного вченого-педагога, який серце своє віддав дітям, Василя Олександровича Сухомлинського. - Що ви знаєте про життя і творчість В. Сухомлинського? ( Виступи учнів)
- Пригадайте назви творів В. Сухомлинського, які ми читали і впишіть у кросворд.
- Прочитайте слово по вертикалі і ви дізнаєтесь назву ще одного оповідання В. Сухомлинського.
V. Повідомлення теми і мети уроку. 1. Читання вислову. Пояснення його змісту. - На дошці – букви. Розшифруйте вислів. О С Я Т (Хто посміхається, той живе.)
- Як ви думаєте, яка тема нашого уроку? - Про посмішку. Або: «Від усмішки йде до всіх тепло». - Що ж таке посмішка? (Міркування дітей).
- Посмішка (синоніми: усмішка, усміх) – це особливий вираз обличчя (губ, очей), що виражає внутрішній емоційний стан людини. Щоб посміхнутися, людині потрібно напружити 17 м’язів, а щоб насупитися – аж 43! (Словник)
- Заплющте очі і повторіть подумки декілька разів слово посмішка. - Які асоціації виникають у вас? - Що ви зараз бачите? - А що відчуваєте? - Розплющте очі. Посміхніться один одному.
- Знайомлячись із змістом оповідання, ми будемо вчитися: * спілкуватися; * критично ставитися до негативних якостей людини; * самостійно читати; * виразно читати; * визначати у тексті найсуттєвіше. VI. Вивчення нового матеріалу.
- Прочитайте мовчки «пірамідки» слів. Іде луг страх Дибає ціпок похмурі Оволодів повагом запитливо Барвистий тремтіла жайворонок Почимчикувала затьмарився насторожилася - Значення яких слів вам не зрозуміло? - Що таке ціпок? - Знайдіть серед цих слів слова-синоніми. Продовжте цей ряд. ( Бреде, шкандибає, чеберяє ).
- Подумайте, чому це оповідання має таку назву. а) Читання вголос сильнішими учнями і вчителем (за абзацами).
б) Аналіз тексту оповідання. - То чому це оповідання має таку назву? - Який настрій був у дівчинки спочатку? - Чому він змінився? - Хто повернув дівчинці втрачений настрій?
в) Читання оповідання учнями (мовчки). - Прочитайте текст мовчки і придумайте цікаві запитання до тексту. - Поясніть значення виділених речень: Грав на срібних струнах жайворонок. І тої ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ … Світ знову ожив, заспівав … - То яка головна думка оповідання?
г) Вибіркове читання. - Знайдіть опис дівчинки, діда, посмішки бабусі.
д) Гра «Займи позицію». Дідусь – добра людина; дідусь – зла людина; інша думка.
Фізкультхвилинка ( Під мелодію «Пісні про усмішку)
- Визначимо найуважнішого читача.
а) Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту: волосся біле, мов … (спіла вишня); срібна пісня жайворонка тремтіла, мов … (той струмок, що ось- ось помре); заясніли кульбабки, мов … (маленькі сонця).
б) В останньому абзаці відшукайте найдовші слова (насторожилась, переливаючись).
в) У першому абзаці прочитайте односкладові слова (був, на, що, грав)
г) У другому абзаці виберіть речення, що відповідає даній схемі:
∙∙∙ ∙∙∙ ∙ ( Вона почимчикувала зеленими луками).
- А давайте дізнаємось про посмішку ще більше.
а) Групові виступи учнів. - Дитина посміхається ще до народження, знаходячись в утробі матері, а коли народжується – дарує свою першу посмішку. Вона блаженна і божественна, найпрекрасніша з усіх людських посмішок. А народжує її душа дитини. А посміхається дитина не собі, а іншим.
- І сонце світить на небі не для себе, а для інших. І квіти ростуть… І дощик ллється… Усе, що існує на Небі і на Землі – для інших. Воно створено Творцем для людей з великої любові до них Небесного Батька.
б) Легенда «Як прийшла до людей Посмішка». ( Додаток 1.)
в) Гра «Відкритий мікрофон». - На що ж здатна посмішка? (Міркування дітей). ( Піднімає настрій; облагороджує; посилює довіру один до одного; гасить злобу, ненависть; робить життя людей красивим, радісним).
г) Перегляд уривка мультфільму «Малюк Єнот». д) Гра «Корзинка посмішок». ( Додаток 2.)
VII. Підсумок уроку. - Чого навчає нас це оповідання? - Коли жити в любові й добрі – усе життя на Землі буде одною неповторною посмішкою. А зараз пограємо в гру «Хто чим посміхається?» ( Діти вставляють потрібні слова). Посміхається … - зірками і райдугами. Посміхається … - променями і світлом. Посміхається … - квітами і ароматом. Посміхається … - вірою і творенням. Посміхається … - теперішньому і майбутньому. ( Небо, Сонце, Поле, Людина, Дитина) - Отже, хто посміхається – той живе. - Дякую за гарну працю. Будьте добрими! Частіше посміхайтеся!
VIII. Домашнє завдання. - Розкажіть мамі чи бабусі про силу посмішки. Посміхайтеся усім, і нехай це стане вашою звичкою. Диференційовано: - навчитися читати і переказувати текст; - переказувати оповідання так, ніби це трапилось з вами; - творче завдання (за бажанням). Скласти «Абетку Доброї Посмішки».
- Діти, сьогодні ми багато говорили про посмішку. З чим її можна порівняти? До нас наближається велике світле свято Великдень. Символом цього свята є писанка, яку дарують один одному з посмішкою та словами «Христос Воскрес». Отже, напередодні цього свята я хочу подарувати вам символічні писанки, які вам нагадуватимуть сьогоднішній урок, усмішку і наближення великого свята.
Додаток 1.
Як прийшла до людей посмішка
Легенда
Це було давно, дуже давно, коли люди ще не вміли посміхатися. Жили вони сумно. Світ був для них чорно-сірим. Блиску і величі Сонця вони не помічали, зірковим небом не захоплювалися, не знали щастя, любові. У цю незапам’ятну епоху один добрий Ангел на Небесах вирішив спуститися на Землю, тобто втілитися в тіло, щоб народитися і випробувати земне життя. - Але з чим я прийду до людей? – задумався він. Йому не хотілося прийти в гості без подарунка. І тоді він звернувся до Отця за допомогою. - Подаруй людям ось це, - сказав йому Отець і простягнув маленьку іскру, яка світилася всіма кольорами райдуги. - Що це? – здивувався добрий Ангел. - Це Посмішка, - відповів Отець. - Поклади її собі в серце і принесеш людям у дар. - І що вона їм дасть? – запитав добрий Ангел. - Вона принесе їм особливу енергію життя. Добрий Ангел уклав дивовижну іскру в своє серце. - Люди зрозуміють, що народжені одне для одного, відкриють в собі любов, побачать красу. І добрий Ангел спустився на Землю, тобто втілився в тіло, народився і подарував людям Посмішку. Немовля було щасливим від того, що принесло людям такий чудодійний подарунок. Так прийшла до людей Посмішка.
Додаток 2.
Посмішка – це найважливіший засіб спілкування. Посмішка – «послання до людини». Посмішка – це маленьке свято. Посмішка може творити справжнє диво. Посмішка – це візитна картка людини. Посмішка – як знак якості. Посмішка – маленький знак гарного настрою. Посмішка – це дотик любові. Посмішка – це джерело пустелі. Посмішка краще лікує, ніж ліки. Посмішка нічого не коштує, але багато дає. Посмішка триває одну мить, але в пам'яті залишається надовго. Посмішка робить дім щасливим. Посмішка – відпочинок для тих. Хто втомився. Посмішка – ліки від будь-яких неприємностей. Посмішку потрібно дарувати. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Категорія: 4 клас | | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 8600 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |