Урок відкриття нового знання має таку структуру:
(за технологією діяльнісного підходу)
1. Організаційний момент:самовизначення до діяльності
- включення у діяльність (хочу працювати);
- змістовний момент (можу працювати)).
2. Актуалізація знань.
3. Постановка проблеми (ситуація інтелектуального розриву):
- фіксація у гучному мовленні, де виникло утруднення;
- визначення, чому виникло утруднення;
- формулювання теми та мети уроку.
4. Побудова проекту виходу із утруднення:
- вибір методів діяльності;
- вибір способу управління діяльністю – діалог, який підводить до діяльності, збуджуючий діалог, ..
- фіксація нового алгоритму у мовленні.
5. Первинне закріплення (розв´язування типових завдань з коментуванням).
6. Самостійна робота з самоперевіркою.
7. Повторення (включення знань у систему сформованих))
8. Підсумок:
- фіксація у мовленні нового правила (алгоритму),
- рефлексія власної діяльності кожним учнем.
Одне із головних завдань вчителя – правильно поставити проблему перед учнями. Це забезпечить можливість правильно побудувати проект виходу із утруднення.
Дуже важливим є націлювання дітей на потрібність знань та можливості їх застосування, а також створення на уроці навчальної ситуації, пов´язаної із життям, у якій можуть бути застосовані набуті знання.
Більшість завдань виконується з коментуванням учнів, бо промовляння забезпечує можливості розуміння дитиною навчального матеріалу та його запам´ятовування.
Перевагу на уроці слід надавати самостійній роботі учнів, яка супроводжується самоконтролем та закінчується самоперевіркою.
Необхідне вироблення в учнів аналітичних вмінь: вміння знайти помилку, з´ясувати її причину та подумати спосіб її виправлення; оцінити власну діяльність на уроці, співвіднести досягнуті результати з поставленою метою уроку.
Треба пам´ятати: володіння дитиною способом діяльності –
ситуація її успіху.
Принципи технології діяльнісного підходу до навчання:
- діяльності (відкриття нового знання самою дитиною);
- безперервності (узгодженість усіх компонентів системи навчання: мети, завдань, змісту, методів, форм);
- цілісного уявлення про світ (якщо знання не потрібні, то для чого вони?);
- мінімаксу (забезпечує різнорівневе навчання);
- психологічної комфортності (віра у сили та можливості дитини);
- варіативності (формування вміння добирати різні варіанти розв´язання завдань);
- творчості (максимальна орієнтація на творчу основу у діяльності).
Недоліки роботи вчителів щодо впровадження діяльнісного методу навчання у початковій школі
- Недостатнє оволодіння технологією, неповні теоретичні знання, незнання принципів, на яких базується діяльнісний метод.
- Неправильні цільові установки на запровадження методу або їх відсутність, невміння бачити кінцевий результат.
- Недостатнє знання структури уроку за діяльнісний методом, невміння структурувати кожний урок відповідно до неї,.
- Передбачення структури уроку за діяльнісний методом лише для уроку пояснення нового матеріалу.
- Незнання вчителем достатньої кількості прийомів актуалізації знань дітей, поверхнева роботу у цій галузі.
- Невміння вчителя визначити проблему уроку та поставити її перед учнями.
- Невміння вчителя чітко сформулювати навчальне завдання уроку та запитання, які задаються учням протягом уроку.
- Непередбачення вчителем відповідей дітей на поставлене запитання.
- Невміння правильно розподілити час між етапами уроку наслідком чого є відсутність часу на етап рефлексії, який є обов´язковим на уроці за діяльнісний методом.
|