Модифікація
тесту-опитувальника А. Мехрабіана для вимірювання мотивації досягнення,
запропонована М.Ш. Магомед-Еміновим. Тест-опитувальник для вимірювання мотивації досягнення призначений для
діагностики двох узагальнених стійких мотивів особистості мотиву прагнення до
успіху і мотиву уникнення невдачі. При цьому оцінюється, який з цих двох
мотивів у випробуваного домінує. Мотивація досягнення, на думку Г.Меррея, виражається в потребі долати перешкоди
і досягати високих показників у праці, самовдосконалюватися, змагатися з іншими
й випереджати їх, реалізовувати свої таланти і тим самим підвищувати
самоповагу. Мотивація досягнення - один з різновидів мотивації діяльності, пов'язана з
потребою індивіда домагатися успіху і уникати невдачі. Формування мотивації до
успіху чи до уникнення невдачі залежить від умов виховання і середовища, а
також: 1) особистісних стандартів (оцінок суб'єктивної ймовірності успіху,
суб'єктивної труднощі завдання); 2) привабливості самооцінки (привабливості для індивіда особистого успіху або
невдачі в даній діяльності); 3) індивідуальних переваг типу атрибуції (приписування відповідальності за успіх
або за невдачу собі або оточуючим обставинам). Методика застосовується для дослідницьких цілей при діагностиці мотивації
досягнення у старших школярів і студентів. Тест являє собою опитувальник, що має дві форми: чоловічу (форма А) і жіночу
(форма Б).
ОБРОБКА По кожній з шкал підраховується сумарний бал. Використовується наступна
процедура. Відповідям випробуваного на прямі (відмічені знаком «+» у ключі)
зворотні (відмічені знаком «-» у ключі) пункти опитувальника приписуються бали
на основі наступних співвідношень:
Ключ до чоловічої формі: + 1, -2, + 3, -4, + 5, -6, + 7, + 8, -9, + 10, -11,
-12, + 13, + 14, -15, -16, + 17, -18, + 19, -20, + 21, -22, -23, + 24, -25,
-26, -27, + 28, -29, -30, + 31, -32 . Ключ до жіночої формі: + 1, + 2, -3, + 4, -5, -6, + 7, + 8, -9, + 10, -11, -12,
-13, + 14, -15, -16, + 17, -18, + 19, -20, + 21, -22, + 23, -24, -25, + 26,
-27, + 28, -29, -30.
Далі визначається сума балів, набраних випробовуваним по всьому опитувальником При груповому обстеженні Бали усієї вибірки випробуваних, що беруть участь в експерименті, ранжирують і
виділяють дві контрастні групи: верхні 27% вибірки характеризуються мотив
прагнення до успіху, а нижні 27% - мотивом уникнення невдачі.
ІНТЕРПРЕТАЦІЯ На основі підрахунку сумарного балу визначають, яка мотиваційна тенденція
домінує у випробуваного. Якщо ця сума виявилася в інтервалі від 165 до 210, то роблять висновок про те,
що в мотивації досягнення успіхів у даного випробовуваного домінує прагнення до
успіху. Якщо сума балів виявилася в межах від 76 до 164, то роблять висновок про
домінування прагнення уникати невдачі. Якщо сума балів виявилася в межах від 30 до 75, то ніякого певного висновку про
домінування один над одним мотивації досягнення успіхів або уникнення невдач
зробити не можна.
ІНСТРУКЦІЯ: «Тест складається з низки тверджень, що стосуються ділових сторін
характеру, а також думок і почуттів з приводу деяких життєвих ситуація. Щоб
оцінити ступінь вашої згоди або незгоди з кожним із тверджень, використовуйте
наступну + 3 повністю згоден + 2 згоден + 1 скоріше згоден, ніж не згоден 0 нейтральний -1 Скоріше не згоден, ніж згоден -2 Не згоден -3 Повністю не згоден Прочитайте твердження тесту та оцініть ступінь своєї згоди (або незгоди). При
цьому на бланку для відповідей проти номера твердження поставте цифру, яка
відповідає ступеню Вашої згоди (+3, +2, +1, 0, -1, -2, -3). Давайте ту
відповідь, який першим приходить Вам в голову. Не витрачайте часу на його
обдумування. При обробці результатів проводиться підрахунок балів за певною системою, а не
аналіз змісту окремих відповідей. Результати тесту будуть використовуватися
тільки для наукових цілей і дається повна гарантія про нерозголошення отриманих
даних. Якщо у Вас виникли якісь питання, задайте їх перш, ніж виконувати тест. Тепер
приступайте до роботи! »
Текст опитувальника. Форма А (чоловіча).
1. Я більше думаю про отримання гарної оцінки, ніж побоююся отримання поганий. 2. Якби я повинен був виконати складне, незнайоме мені завдання, то волів би
зробити його разом з кимсь, ніж працювати над ним в поодинці. 3. Я частіше беруся за важкі завдання, навіть якщо не впевнений, що зможу їх
вирішити, ніж за легкі, які знаю, що вирішу. 4. Мене більше приваблює справа, що не вимагає напруження і в успіху якого я
впевнений, ніж важка справа, у якій можливі несподіванки. 5. Якби в мене щось не виходило, я скоріше доклав би всіх зусиль, щоб з цим
впоратися, ніж перейшов би до того, що в мене може добре вийти. 6. Я волів би роботу, в якій мої функції чітко визначені і зарплата вище
середньої, роботі з середньою зарплатою, в якій я повинен, сам визначати свою
роль. 7. Я витрачаю більше часу на читання спеціальної літератури, ніж художньої. 8. Я волів би важливій справі, хоча ймовірність невдачі в ньому дорівнює 50%,
перед справою досить важливою, але не важкою. 9. Я швидше вивчу розважальні ігри, відомі більшості людей, ніж рідкісні ігри.
які вимагають майстерності небагатьом. 10. Для мене дуже важливо робити свою роботу якнайкраще, навіть якщо через це у
мене виникають тертя з товаришами. 11. Якби я зібрався грати в карти, то швидше зіграв би в розважальну гру, ніж у
важку, що потребує міркувань. 12. Я віддаю перевагу змаганням, де я сильніше за інших, ніж де всі учасники
рівні за силою. 13. У вільний від роботи час я опаную небудь грою скоріше для розвитку своїх
умінь, ніж для відпочинку і розваг. 14. Я скоріше волію зробити якусь справу так, як я вважаю за потрібне, нехай
навіть з 50% ризику помилитися, ніж робити його, як мені радять інші. 15. Якби мені довелося вибирати, то я швидше вибрав би роботу, в якій початкова
зарплата буде 100 руб. і може залишитися у такому розмірі невизначений час, ніж
роботу, в якій початкова зарплата дорівнює 80 руб. і є гарантія, що не пізніше,
ніж через 5 років я буду отримувати більше 180 руб. 16. Я швидше став би грати в команді, ніж змагатися один на один. 17. Я волію працювати, не шкодуючи сил, поки повністю не задоволений отриманим
результатом, ніж прагну закінчити справу пошвидше і з меншою напругою 18. На іспиті я волів би конкретні питання з пройденого матеріалу, питань, що
потребують для відповіді висловлення своєї думки. 19. Я швидше вибрав би справу, в якій є деяка ймовірність невдачі, але є й
можливість досягти більшого таке, в якому моє становище не погіршиться, Але й
істотно не поліпшиться. 20. Після успішної відповіді на іспиті я швидше з полегшенням зітхну
(«пронесло»!), Ніж порадію хорошою оцінкою. 21. Якби я міг повернутися до одного з двох незавершених справ, я швидше
повернувся б до важкого, ніж до легкого. 22. При виконанні контрольного завдання я більше турбуюся про те як би не
допустити якоїсь помилки, ніж думаю про те, як правильно його вирішити. 23. ЯКЩО у мене щось не виходить, я краще звернуся до когось допомогою, ніж сам
продовжувати шукати вихід. 24. Після невдачі я скоріше стаю ще більш зібраним і енергійним, ніж втрачаю
бажання продовжувати справу. 25. Якщо є сумнів в успіху якого починання, то я швидше не стану ризикувати,
ніж таки візьму в ньому активну участь 26. Коли я беруся за важку справу, я скоріше побоююся, що не впораюся з ним,
ніж сподіваюся, що воно вийде. 27. Я працюю ефективніше під чиїмсь керівництвом, ніж коли несу за свою роботу
особисту відповідальність. 28. Мені більше подобається виконувати складне незнайоме завдання, чий завдання
знайоме, в успіху якого я впевнений. 29. Я працюю продуктивніше над завданням, коли мені конкретно вказують, що і як
виконувати, ніж коли переді мною ставлять завдання лише в загальних рисах. 30. Якби я успішно вирішив якесь завдання, то з великим задоволенням взявся б
ще раз вирішити аналогічну задачу, ніж перейшов би до задачі іншого типу 31. Коли потрібно змагатися, у мене швидше виникає інтерес і азарт, ніж тривога
і неспокій. 32. Мабуть я більше мрію про свої плани на майбутнє, ніж намагаюся їх реально
здійснити
Форма Б (жіноча)
1. Я більше думаю про отримання гарної оцінки, ніж побоююся отримання поганий. 2. Я частіше беруся за важкі завдання, навіть якщо не впевнена, що зможу їх
вирішити, ніж за легкі, які знаю, що вирішу. 3. Мене більше приваблює справа, що не вимагає напруження і в успіху якого я впевнена,
ніж важка справа, у якій можливі несподіванки. 4. Якби в мене щось не виходило, я скоріше доклала б всі сили, щоб з цим
впоратися, ніж перейшла б до того, що в мене може добре виходити. 5. Я вважала за краще б роботу, в якій мої функції чітко визначені і зарплата
вище середньої, роботі з середньою зарплатою, в якій я сама повинна визначати
свою роль. 6. Більш сильні переживання у мене викликаються страхом невдачі, ніж надією на
успіх. 7. Науково-популярну літературу я віддаю перевагу літературі розважального
жанру. 8. Я воліла б важливе важка справа, де ймовірність невдач дорівнює 50%, перед
справою досить важливою, але не важкою. 9. Я швидше вивчу розважальні ігри, відомі більшості людей, ніж рідкісні ігри,
які вимагають майстерності небагатьом. 10. Для мене дуже важливо робити свою роботу якнайкраще, навіть якщо через це у
мене виникають тертя з товаришами. 11. Після успішної відповіді на іспиті я швидше з полегшенням зітхну, що
«пронесло», ніж порадію хорошою оцінкою. 12. Якби я зібралася грати в карти, то я швидше зіграла б у розважальну гру,
ніж у важку,, потребує міркувань. 13. Я віддаю перевагу змаганням, де я сильніше за інших, тим, де всі учасники
рівні за силою. 14. Після невдачі я стаю ще більш зібраною і енергійною, ніж втрачаю бажання продовжувати
справу. 15. Невдачі отруюють моє життя більше, ніж приносять радість успіху. 16. У нових невідомих ситуаціях у мене скоріше виникає хвилювання і
занепокоєння, ніж інтерес і цікавість. 17. Я швидше спробую приготувати нову цікаву страву, хоча може погано вийти,
ніж стану готувати звичне блюдо яке зазвичай добре виходило. 18. Я швидше займуся чимось приємним і необтяжливим, ніж виконувати щось, як
мені здається, вартісне, але не дуже захоплююче. 19. Я швидше витрачено весь свій час на здійснення однієї справи, ніж
постараюся виконати швидко за цей же час дві-три справи. 20. Якщо я захворіла і змушена залишитися вдома, то я використовую час скоріше
для того, щоб розслабитися і відпочити, ніж почитати попрацювати 21. Якби я жила з кількома дівчатами в одній кімнаті, і ми вирішили влаштувати
вечірку, я воліла б сама організувати її, ніж щоб це зробила якась інша. 22. Якщо в мене щось не виходить, я краще звернуся до когось за допомогою, ніж
сама продовжуватиму шукати вихід. 23. Коли потрібно змагатися, у мене швидше виникає інтерес і азарт, ніж тривога
і неспокій. 24. Коли я беруся за важку справу, я скоріше побоююся, що не впораюся з ним,
ніж сподіваюся, що воно вийде. 25. Я працюю ефективніше під чиїмсь керівництвом, ніж тоді, коли несу за свою
роботу особисту відповідальність. 26. Мені більше подобається виконувати складне незнайоме завдання, ніж завдання
знайоме, в успіху якого я впевнена. 27. Якби я успішно вирішила якесь завдання, то з великим задоволенням взялася б
вирішувати ще раз аналогічну, ніж перейшла б до задачі іншого типу. 28. Я працюю продуктивніше над завданням, коли переді мною ставлять завдання
лише в загальних рисах, ніж коли мені конкретно вказують, що і як виконувати. 29. Якщо при виконанні важливої справи я допускаю помилку, то частіше я
гублюся і впадаю у відчай, ніж швидко беру себе в руки і намагаюся виправити
становище. 30. Мабуть, я більше мрію про свої плани на майбутнє, ніж намагаюся їх реально
здійснити.
Література. Ільїн Є.П. Мотивація і мотиви. - СПб.: Пітер, 2003 Практикум з психодіагностики. - М.: МГУ, 1988. - 88-93 с. Немов Р.С. Психологія. - М.: Владос, 1998. - 490-496 с. Фетіскін Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Соціально-психологічна діагностика
розвитку особистості і малих груп. - М., 2002. - C.98-102
|