06.03.2014, 14:33 | |||||||||||||||||||||
Здоров'язберігаючі технології як один із найважливіших чинників підвищення якості початкової освіти Розуміння пріоритетності проблеми реалізації здоров'язбеігаючих освітніх технологій у навчально-виховному процесі має визначальний характер для формування здоров'язберіваючого освітнього середовища в поліпшенні здоров'я школярів. З урахуванням того, що у структурі загальної середньої освіти особливе місце належить початковій школі, яка на етапі модернізації змісту освіти ставить перед собою завдання створення умов для утвердження особистісного навчання, орієнтації на реалізацію компетентнісного підходу до змісту освіти, максимального спрямування на формування самодостатньої особистості й універсальних компетенцій, мета здоров'язберігаючих навчально-виховних технологій у початковій школі — забезпечити учням в умовах навчання і виховання можливість збереження здоров'я під час навчання, сформувати необхідні знання та вміння не лише освітнього характеру, але й здорового способу життя; навчити використовувати отримані знання в повсякденному житті. Особливої уваги потребує стан здоров'я молодших школярів. Серед умов, що впливають на погіршення здоров'я дітей, Л. Коротаєва називає гіподинамію (недостатня рухова активність); велике навчальне навантаження в школі та вдома; нераціональне харчування; недотримання режиму сну, навчання, відпочинку. Негативно впливає на здоров'я школярів недотримання школою гігієнічних вимог (недостатня провітрюваність приміщення, невідповідність шкільних меблів фізичним особливостям дітей, незадовільне освітлення класних кімнат, невиконання вимог щодо рухового режиму молодших школярів). Аналіз причин, що призводять до погіршення здоров'я молодших школярів, дав можливість виявити ряд негативних факторів. Більшість учителів стурбована інтенсифікацією та інформаційним наповненням навчальних занять. Напружене розумове навантаження в школі та перевантаження домашніми завданнями не дають змоги дитині в повному обсязі реалізувати свої потреби в руховій активності. Психотравмуючі ситуації, що виникають у процесі навчання її поєднанні з гіпокінезією, спричиняють у молодших школярів невротичні стани та психосоматичні захворювання. Функціонально незручне робоче місце та брак спеціальних фізкультхвилинок призводять до викривлення хребта. Фактори ризику здоров'я учнів: - недостатнє врахування вікових та індивідуальних особливостей дітей, яке вповільнює розвиток особистості; - інформаційні перевантаження, недосконала організація навчальної діяльності, низька рухова активність школярів, що виснажують адаптаційні резерви організму, викликають утому; - авторитарно-репродуктивний стиль навчання, який веде до диктату педагога, робить учня пасивним споживачем інформації; - педагогічно недоцільні комунікації «вчитель-учень», що провокують виникнення психічних травм, джерелом яких є вчитель, його неповажне, упереджене ставлення до учня; - низький рівень культури здоров'я вчителів та школярів і, як наслідок, відсутність у багатьох з них пріоритетної спрямованості на здоров'я та мотивації на здоровий спосіб життя. У дисертації О. Лукашенко розкрито фактори ризику дитячого здоров'я у процесі навчання й виховання та їх негативні наслідки для подальшого життя дитини.
Здоров'язберігаючий навчально-виховний процес — це процес навчання й виховання, який не завдає прямої або опосередкованої шкоди здоров'ю учнів, створює безпечні й комфортні умови перебування дітей у школі, забезпечує індивідуальну траєкторію навчання й виховання дитини, запобігання стресам, перевантаженню, втомі вихованців і тим самим сприяє збереженню й зміцненню здоров'я школярів. У навчальному закладі найбільш доцільними є технології, які: • мають за основу
комплексний характер збереження здоров'я; беруть до уваги більшість факторів,
що впливають на здоров'я; враховують вікові та індивідуальні особливості учнів; - контролюють виконання настанов, зміст яких має здоров'язберігаючий та профілактичний характер; постійно покращують санітарно-гігієнічні умови навчального закладу, матеріально-технічну та навчальну базу, соціально-психологічний клімат у колективі відповідно до сучасних вимог; • заохочують
учнів до участі в плануванні оздоровчої діяльності - формують позитивне ставлення учнів до навчального закладу, взаємоповагу та взаєморозуміння між учителями й учнями та учнів між собою; - обґрунтовують умови послідовності в реалізації технології; - здійснюють періодичне оцінювання ефективності технології; - залучають батьків до збереження та зміцнення здоров'я дітей; - практикують особистісно зорієнтований стиль навчання та стосунків з учнями - створюють освітнє середовище, що забезпечує комфортні та безпечні умови життєдіяльності учнів і вчителів. Аналіз науково-методичної літератури дозволяє виділити чотири основні правила побудови уроку з позиції здоров'язберігаючих технологій. Правило 1. Правильна організація уроку. Інтерес, мотивація до пізнання, усвідомлення того, що він хоче дізнатися, вміння ставити запитання. Правило 2. Використання каналів сприйняття. Особливості сприйняття визначаються однією з найважливіших властивостей індивідуальності — функціональною асиметрією мозку, розподілом психічних функцій між півкулями. Виділяють різні типи функціональної організації двох півкуль мозку: • Лівопівкульні люди. Для них характерний словесно-логічний стиль пізнавальних процесів, схильність до абстрагування й узагальнення. • Правопівкульні люди. У цього типу розвинені конкретно-образне мислення й уява. • Рівнопівкульні люди. У них немає яскраво вираженого домінування однієї з півкуль. На основі бажаних каналів сприйняття інформації розрізняють сприйняття: аудіальне; візуальне; кінестетичне. Знання цих характеристик дітей дозволить педагогу викладати навчальний матеріал доступною всім учням мовою, полегшивши процес його запам'ятовування. Правило 3. Облік зони працездатності учнів. Експериментально доведено, що біоритмологічний оптимум працездатності у школярів має свої піки і спади як протягом навчального дня, так і в різні дні навчального тижня. Працездатність залежить і від вікових особливостей дітей. Правило 4. Розподіл інтенсивності розумової діяльності. Під час організації уроку виділяють три основні етапи з точки зору здоров'язбереження, які характеризуються своєю тривалістю, обсягом навантаження і характерними видами діяльності. Ефективність засвоєння знань учнями протягом уроку така: 5-25-та хвилина — 80 % ; 25-35-та хвилина — 60-40 %; 35-45-та хвилина — 10 %. Дослідники погоджуються, що урок, організований на основі принципів здоров'язбереження, не має призводити до того, щоб учні закінчували навчання із сильними й вираженими формами втоми. Важлива складова частина здоров'язберігаючої роботи школи - це раціональна організація уроку. Показником раціональної організації навчального процесу є: - Обсяг навчального навантаження — кількість уроків та їх тривалість, включаючи витрати часу на виконання домашніх завдань; - навантаження від додаткових занять у школі; - зняття активно-рухового характеру: динамічні паузи, спортивні і змагання тощо. Головна вимога до здоров'язберігаючого уроку — не менше 50 % часу уроку діти мають знаходитися у стані рухової активності (паузи здоров'я, рухові дидактичні ігри…). | |||||||||||||||||||||
Категорія: Методичний порадник | | | |||||||||||||||||||||
Переглядів: 828 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |