Методи навчання каліграфічного письма учнів - МО, семінар-практикум, ТГ - Методична скарбничка - Комірка - Вересневий передзвін (сайт-портфоліо)
Субота, 10.12.2016, 20:26                        Ви увійшли якГість | Група "Гости"Вітаю ВасГість| RSS                    Головна | Мій профільРеєстрація | ВихідВхід
 
О.Савченко

фото

В.Науменко

фото

2 клас

фото

Міні чат
Ловці снів

Мій блог

Статистика

Онлайн всього: 13
Гостей: 12
Користувачів: 1
Vozdyshnaua
Увага!
Сайт відвідали
...

Комірка

Головна » СКРИНЬКА » Методична скарбничка » МО, семінар-практикум, ТГ

Методи навчання каліграфічного письма учнів
02.11.2015, 14:53

Велику  увагу  в  першому  класі  вчителі  приділяють  урокам  навчання грамоти,  на  яких  діти  оволодівають  умінням  читати,  розбірливо,  чітко  і красиво  писати.  А  вміння  так  писати – це  справжнє  мистецтво,  яке  називається  каліграфією.

Читання  і  письмо -  два  найпотрібніші  школяреві  інструменти  навчання  і  водночас  два  віконця  в  навколишній  світ.

« Без  уміння  вільно,  швидко  і  свідомо  читати,  вільно,  швидко,  напівавтоматично  писати  людина  залишається  мовби  напівсліпою » , - писав   В.О.Сухомлинський.

Перший  клас – найважливіша  ланка  у  виробленні  цих  умінь.

Красне  письмо  за  всіх  часів  й  у всіх  народів  вважалося  необхідним  складником  культури.  Відтоді,  як  винайшли  письмо,  люди  прагнули  оволодіти  ним  досконало.  У  давніх  державах – Шумері,  Єгипті – навіть  влаштовувалися  конкурси  каліграфів!  Найшановніша  професія  давніх  єгиптян – професія  писаря.  А  ось  що  читаємо  в  документі  тих  далеких  часів:  «Щодо  письма,  то  для  знавців  корисніше  воно за  будь-яку посаду. Солодше  воно,  ніж  хліб  і  напої,  ніж  одяг».

Навчання  каліграфічного  письма  в  початковій  школі  проводиться  за  такими  методами:  лінійний,  тактовий,  аналітико-синтетичний,  генетичний,  копіювальний.

У  XVIII  столітті  заняття  з  каліграфії  проводилися  так:  наставник  писав  олівцем  у  зошиті учнів  букви,  а  діти  їх  наводили  чорнилом.  Таке  навчання  забирало  багато  часу  і  в  учителя,  і  в  учнів,  до  того  ж  діти  не  засвоювали  правил  написання  літер,  а  коли опинялися  біля  дошки,  ледве  могли  впоратися  із  самостійним  письмом.

 

І.   Лінійний  метод  полягає  в  навчанні  дітей  каліграфічного  письма  по  лініях  графічної  сітки ( розліновки),  надрукованої  в  зошитах.  Розліновка  полегшує  учням  засвоєння  правильного  написання  літери,  потрібного  нахилу,  правильного  поєднання  елементів  і  дотримання  певних  проміжків  між  елементами  та  літерами,  вона  також  сприяє  розвитку  окоміру  дитини  і  плавності  письма.

Для  навчання  письма  першокласників  6-річного  віку  рекомендовано  зошити  в  косу  лінію.

Китайці  мали  понад  сто  орнаментальних  стилів  письма.  І  назви  їхні  теж  були  поетичними:  коштовне  каміння,  письмо  зірок,  письмо  хмаринок,  письмо  драконів,  письмо  птахів,  письмо  дзвіночків  і  ваз…  Ієрогліфи  мали  вигляд  листочків,  маленьких  дракончиків  і  навіть складалися  з  намальованих  дрібнесеньких  черепах.

 

ІІ.  Тактовий  (ритмічний)  метод,  або  письмо  під  лічбу    застосовують,  щоб  забезпечити  поступовий  перехід  дітей  від  повільного  письма  до  більш  прискореного,  що  допомагає  виробити  в  учнів  однакову  швидкість  письма.

Письму  під  лічбу  передує  кропітка  робота  вчителя,  спрямована  на  засвоєння  учнями  конфігурації  букв  та  послідовності  їх  написання.  Лічба  дається  на  основні  штрихи  ( елементи ),  що  пишуться  зверху  вниз  або  зліва  направо.  Всі  інші  (знизу  вверх )   завжди  виконуються  під  протяжний  звук  « і-і »   ( раз – і,  два – і  ).

В  практиці  використовують  цей  метод  і  для  відпрацювання  6- річними  учнями  з’єднань,  які  забезпечують  каліграфічне  письмо.

Тактовий  метод   запроваджується,  залежно  від  структури  уроку  письма,  протягом  10 – 12  хвилин  з  перервами.  Він  зосереджує  увагу  дітей ,  пожвавлює  роботу  і  зрівнює  темп  письма  дітей  усього  класу.

Тактовий  метод  має  позитивне  значення,  хоч  і  відіграє  тільки  допоміжну  роль.

Художник  Далекого  Сходу  навіть  природу  сприймає  через  каліграфію.  Ось  як  він  радить  малювати  дику  сливу:  «Суцвіття  схоже  на  графічний  малюнок  ієрогліфа  «пінь»,  гілки,  що  перехрещуються,  нагадують  ієрогліф  «по»,  перехрещені  дерева  подібні  до  ієрогліфа  «я»,  а  верхівки  із  зав’яззю  пишуться  як  ієрогліф  «сяо».

 

ІІІ.  Аналітико-синтетичний  метод  здійснює  навчання  письма  вцілому,  а  вивчення  написання  літер  у  тій  послідовності,  яка  подається  в  Букварі  для  навчання  читання і  включає  показ  конкретної  літери ,  її  аналіз  і  синтез  ( при  точних  словесних  поясненнях  звідки  починати  кожну  частину,  як  поєднувати  в  літері).  Письмо  літер  чергується  з  письмом  складів,  слів,  словосполучень,  невеликих  речень. 

        Він  є  основним  при   навчанні  6-річних  учнів.

Враховуючи  вікові   фізіологічні  і  психологічні  особливості  6 – річних   учнів  ( слабкий  розвиток  дрібних  м’язів  руки,  недостатня  регуляція  рухів  під  час  письма,  низька  опірність  при  тривалому напруженні,  повільний  темп,  недостатня  сформованість  оптичного  сприймання  образу  літери),   програма  не  рекомендує  форсувати  розвиток  скоропису.  Написання  великих  літер  складного  накреслення  переноситься  на  кінець  букварного  періоду.  Принцип  синхронності  рекомендується  зберігати  при  вивченні  рядкових  ( малих )  літер.  Великі  літери,  накреслення  яких  не  відрізняються  від  рядкових,  вивчаються  слідом  за  друкованими.

Навчання  письма  за  Букварем  завершується  наприкінці  навчального  року.  Далі  навчання  каліграфічного  письма  проводиться  за  генетичним  методом.

Перш,  ніж  сісти  за  роботу,  художник-каліграф  має  внутрішньо  підготуватися.  Успішному  письму  сприяють  5  умов:  внутрішня  гармонія,  прислуховування  до  власної  душі,  свіже  повітря,  добре  дібрані  папір  і  туш,  непереборне  бажання  писати.

 

ІV.   Генетичний  метод  полягає  в  тому,  що навчання  будується  на  основі  генезису,  тобто  утворення  кожної  наступної  літери  шляхом  попереднього  засвоєння  основного  елемента  і  додавання  нового.   Літери  алфавіту,  залежно  від складності  їх  написання,  поділяються  на  певні  групи  (малі  літери – на  6,  а  великі – на  5  груп)  за  подібністю  елементів. 

        Навчання  письма  за  цим  методом  розпочинається  тоді,  коли  учні  вже  закінчили  читати  і  писати  за  букварем  і  можуть  вільно  розпізнавати  як  друковану  так  і  рукописну  літеру,  і  продовжується  протягом  усього  періоду  навчання  учнів  каліграфічного  письма  в  1  (післябукварний  період )  і  наступному  класах.

Послідовність  у  навчанні  каліграфічного  письма  за  генетичним  методом  така:

1 )    учитель  пише  на  дошці  літеру,  пояснює,  як  слід  її  читати,  з  яких  елементів  вона  складається;  діти  повторюють  вимову  літери ;

2 )   учитель  пише  на  дошці  кожний  елемент  літери  і пояснює  особливості  написання,  сполучення  їх,  розміщення  в  рядку ;  діти  пишуть  у  повітрі   або – на  спеціальних  листівках,  а  потім – у зошитах  з  друкованою  основою;

3 )  учитель  ще  раз  пише  літеру  на  дошці,  а  потім  діти  пишуть  у  зошитах;

4 )  після  того,  як  учні  напишуть  1 – 2  рядки   літери,  а  вчитель  перевірить  правильність  їх  написання,  він  пише  склади  і  буквосполучення,  пояснює,  як  вони  з’єднуються  між  собою;  діти  пишуть  за  зразками;

5 )  після  аналізу  слів  вони  записуються  у  зошиті;

6 )  вчитель  пише  на  дошці  речення,  де  були  б  слова  з  вивченою  літерою;  діти  виконують  різноманітні  вправи.

Найлегше  вправлятися  в  каліграфії  було,  напевне,  давньому  населенню  Британських  островів – кельтам. Їхній  алфавіт  (нині  вже  забутий)  досить  одноманітний:  голосні  звуки  позначалися  крапками,  приголосні – прямими  або  похилими  рисками.

       При  навчанні  письма 6-річних  учнів  доцільним  є  використання  і  копіювального  методу.

 

V.   Копіювальний,   чи  стингмографічний  метод  полягає  в  тому,  що  учитель  пише  у  зошиті  злегка  олівцем  зразки,  а  учень  механічно  наводить  їх  ручкою.  Зошити  з  друкованою  основою  частково  побудовані  за  принципом  копіювального  методу.  Спочатку  учні  наводять  надруковані  пунктиром  зразки,  а  потім  виконують  самостійно,  без  друкованої  основи,  зіставляючи  надруковане  з  написаним.  Таким  чином,  учень  здійснює  самоаналіз,  що  полегшує  засвоєння  програмного  матеріалу,  запам’ятовування  структури  літери,  складу,  поліпшує  якість  написання  слів  і  вивчення  літер.

Отже,  формування  рухових  навичок  писання  у  дітей  шестирічного  віку  лише  розпочинається,  тому  часткове  запровадження  копіювального  методу  в  процесі  навчання  каліграфічного  письма  сприяє  виробленню  ритмічних  рухів  кисті  руки  дитини.

Застосування  того  чи  іншого  методу  навчання  каліграфії  не  вичерпує  всіх  питань  у  навчанні  правильного  каліграфічного  письма  6-річних  учнів.

Лікарі  з  Гонконгу  радять  для  профілактики  стресів  займатися  каліграфією.  Виводячи  ієрогліфи  чи  букви,  людина  заспокоюється,  частота  пульсу  зменшується.

Категорія: МО, семінар-практикум, ТГ | Додав: РІТА
Переглядів: 2218 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Вчителю 1 класу

Уроки читання
 
Для 1 класу
Я - за!
Яка година?
Пошук
Друзі сайту
Сайт управління

Копірайт
Значущі дати
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Останні коментарі
Подяка від Порталу