Інформатика і інформаційні технології в початковій школі іноземних країн - Вчителю інформатики - Новий Держстандарт - Комірка - Вересневий передзвін (сайт-портфоліо)
Субота, 10.12.2016, 20:27                        Ви увійшли якГість | Група "Гости"Вітаю ВасГість| RSS                    Головна | Мій профільРеєстрація | ВихідВхід
 
О.Савченко

фото

В.Науменко

фото

2 клас

фото

Міні чат
Ловці снів

Мій блог

Статистика

Онлайн всього: 12
Гостей: 11
Користувачів: 1
Vozdyshnaua
Увага!
Сайт відвідали
...

Комірка

Головна » СКРИНЬКА » Новий Держстандарт » Вчителю інформатики

Інформатика і інформаційні технології в початковій школі іноземних країн
09.09.2014, 12:47

Тільки в 1975 році з'явилися перші персональні комп’ютери: Altair 8800 фірми MITS, IMSAI 8080 фірми IMSAI, Jupiter II фірми Wavamate, M6800 фірми Southwest Technical Products і ще пізніше в 1976 перший персональний комп’ютер фірми Apple, а вже в 1980 році в окремих штатах США в школи були закуплені перші комп’ютери для організації навчання дітей молодших і середніх класів. Досвід перших кроків впровадження комп’ютерів в навчальний процес описаний Б.Хантер
у книзі "Мої учні працюють на комп’ютерах" [], яка багато в чому вплинула на ідеологію комп’ютеризації освіти в нашій країні у 80-х роках. Основною метою перших кроків експериментальної програми комп’ютерного навчального курсу було досягнення загальної комп’ютерної грамотності, тобто формування знань і практичних навичок роботи на комп’ютері, які необхідні всім громадянам для їх існування і процвітання в суспільстві, розвиток якого буде базуватися на інформаційних технологіях

В своїй книзі Хантер дає визначення комп’ютерної грамотності і розкриває її зміст у відношенні до учня початкової школи: "Комп’ютерна грамотність" означає вміння використовувати комп’ютери з відповідним програмним забезпеченням з користю для себе під час навчання, при обробці інформації і розв’язуванні задач; а також здатність формулювати обґрунтовані судження по соціальних і етичних питаннях, що отосуються комп’ютерних і комунікаційних систем     [, С.13].
Для реалізації цієї мети були визначені завдання програми: - всіляко стимулювати вчителів і учнів до розширення областей застосування комп’ютерів, які можуть бути з користю використані під час навчальних занять, при обробці інформації і вирішенні задач із всіх шкільних дисциплін; - сприяти розвитку в учнів і вчителів почуття впевненості в оволодінні можливостями   комп’ютерів і освоєння з цією метою різних засобів і способів їх використання;

- сприяти формуванню у учнів і вчителів алгоритмічного підходу до розв’язування задач
- підходу, що базується на алгоритмах, які можуть бути використані для розв'язку
задач як за наявності комп’ютерів, так і за їх відсутності;
- виховати в учнів і вчителів морально-відповідальне ставлення до комп’ютерів і
інформаційних систем, з якими їм доведеться працювати;
- навчити учнів і вчителів оцінювати переваги, недоліки і обмеження того чи іншого
конкретного випадку використання комп'ютерів;
- сприяти усвідомленню вчителями і учнями шляхів впливу комп’ютерів на маси і
окремих людей, сприяючи тим самим формуванню у учнів необхідного почуття
громадянськості;
- сформувати в учнів і вчителів уяву про навички, які необхідні для обробки інформації і
розв’язання задач, оволодіння якими має важливе значення для певного кола
професій [, С.14].
Незважаючи на віддаленість у часі - більше двадцяти п’яти років з моменту розробки
зазначеної програми – її завдання можна повністю використати для формулювання завдань
інформатизації сучасної початкової школи в Україні. Звертаю увагу читачів, що завдання були
сформульовані для двох суб’єктів навчального процесу – учнів і вчителів, і на те, що в окремих
випадках завдання в першу чергу стосувалося підготовки вчителя, а потім учня. Справа в тому,
що перед тим, як реалізувати програму, спочатку була проведена підготовка вчителів в обсязі 45
годин.
Другим цікавим моментом, який заслуговує на підвищений інтерес, є постановка
морально-етичних питань використання комп’ютерів. І це не зважаючи на те, що до широкого
розповсюдження Інтернету ще більше десяти років.
Програма курсу була реалізована у вигляді шести напрямків:
1. Використання і розробка алгоритмів.
2. Робота з готовими комп’ютерними програмами.
3. Фундаментальні знання про комп’ютери.
4. Галузі застосування комп’ютерів.
5. Вплив комп’ютерів на суспільство
6. Програмування.
Розглянемо, що повинен був знати і уміти учень після двох років навчання за програмою
(підготовчий та перший клас – 6-7 років).
З напрямку "Алгоритми":
- виконувати алгоритм для відомого завдання;
- вносити зміни в алгоритм;
- наводити приклади різних алгоритмів з одним і тим же результатом;
- знаходити і усувати помилки в алгоритмах;
- записувати алгоритм, що використовується для розв'язку задачі.
З напрямку "Робота з програмами":
- використовувати готові навчальні та ігрові програми;
- працювати з обладнанням: вмикати комп’ютер і завантажувати програму;
- розуміти, що комп’ютер не може працювати без інструкцій.
З напрямку "Фундаментальні поняття":
- розуміти, що команди комп’ютеру містяться в програмі.
З напрямку "Галузі застосування":
- знаходити приклади застосування комп’ютера в побуті.
З напрямку "Вплив комп’ютерів":
- виконувати правила роботи з обладнанням і програмами.
З напрямку "Програмування" окремих цілей навчання не ставиться, вони реалізуються через напрямок "Алгоритми" і як самостійний цей напрямок з'являється у сьомому класі. Ця програма в різних варіаціях була прийнята і реалізована в багатьох країнах світу.

Зараз в більшості розвинених країн питання, чи слід навчати інформаційним технологіям в   початковій школі, не обговорюється. З питання школи воно стало питанням сім'ї, тому що знайомство дитини з комп’ютером відбувається в дошкільному віці вдома. Актуальними для
батьків стають такі питання []:
- допомога в пошуку інформації в публічних бібліотеках за допомогою комп’ютера;
- керування використанням комп’ютера дитиною;
- контроль за використанням Інтернета вашою дитиною;
- безпечні веб-сайти для вашої дитини;
- Інтернет і ваша дитина тощо.
Американські педагоги і медики стверджують, що час, коли дитина весь свій час просиджувала біля телевізора, минув. Тепер більшість часу дитина проводить біля комп’ютера, батьки починають усвідомлювати, що комп’ютерна компетентність навіть молодшого школяра стає вищою, ніж дорослого. А усвідомивши, починають шукати засоби захисту від можливих негараздів, які може спричинити тривале спілкування з комп’ютером дитячому організмові.
Рекомендації американських гігієністів дуже схожі на рекомендації українських та російських.
Коротко їх можна звести до кількох пунктів []:
- правильна організація робочого місця (рекомендації повністю відповідають наведеним у цій книзі), при цьому звертається увага на необхідність пристосування пристроїв комп’ютера і меблів до вікових особливостей дитини;

- часті перерви у роботі (кожної години), під час яких можна випити склянку соку чи
молока, зробити фізичні вправи і провітрити кімнату, де стоїть комп’ютер, зробити
гімнастику для очей.
Проблемою для батьків та вчителів американських шкіл стає захист дітей від шкідливого впливу агресивних ігор, відвідування сайтів зі шкідливим вмістом. Для блокування доступу до сайтів певного змісту використовуються як стандартні засоби операційної системи, так і
спеціальне програмне забезпечення [], різноманітні фільтри. В більшості розвинутих країн заходу створена розгалужена система розробки та реалізації розвивальних та навчальних програм для дошкільників і молодших школярів, вони повинні стати альтернативою бездумним іграм із агресивним змістом і стати базою для успішного засвоєння шкільної програми. Ось приклади навчальних і розвивальних програм, що пропонуються за дуже помірними, як для американців, цінами Jr. Doctor Game – комп’ютерна гра, певний аналог рольової гри у лікарню. Діти у ролі доктора допомагають героям відомих казок одужати і здобути перемогу над шкідливими бактеріями. Jr. Vet Game – аналог попередньої гри, тільки в цій дитина стає ветеринаром і лікує звірів
– тигрів, жираф, пінгвінів, собак і котів. Гра розвиває логіку і дозволяє здобути певний
практичний досвід по догляду за тваринами.
MyABCD – комплекс програм для вивчення літер англійського алфавіту, цифр і арифметичних дій в межах двох десятків, а також музичних інструментів.
Creative painter Game – гра для вивчення живопису і оволодіння початковими навичками малювання.
Gagarin – дитяча комп’ютерна гра, розвиває логіку фантазію, дозволяє ознайомити з
елементарними поняттями з астрономії. Навчальні плани початкових класів Сполучених Штатів Америки, Канади, Австралії та інших розвинутих країн орієнтовані на використання комп’ютерів в навчальному процесі. Як правило, кожна класна кімната обладнана кількома комп’ютерами, які підключені до мережі
Інтернет. Учні ще до початку навчання в школі отримують початкові навички роботи з комп’ютером. Ось орієнтовні знання і навички, якими повинні оволодіти учні першого (в США його називають дитсадівським – Kindergarten - або підготовчим, вік учнів – 6 років) класу в ході вивчення курсу технологій []:
- правильно вмикати і вимикати комп’ютер;
- використовувати мишу і клавіатуру;
- додавати дані до шаблону в одній із стандартних прикладних програм (наприклад Word, Power Point);
- працювати з графічними і текстовими редакторами;
- вміти знаходити комп’ютери в локальній мережі, реєструватись;
- відправляти документ на друк;
- знати назви основних пристроїв комп’ютера;

- знати назви і призначення основних об’єктів Робочого столу і меню, вміти оперувати ними;
- за допомогою закладок або гіперпосилань звертатись до ресурсів Інтернету;
- використовувати електронну пошту для обміну повідомленнями;
- мати уявлення про негативний результат неправильного використання сучасних технологій.
Ще один приклад - сайт однієї з початкових шкіл Сполучених Штатів Америки [] повідомляє, що в кожній з класних кімнат є як мінімум 3 комп'ютери (всього біля 200). Учні використовують ці комп’ютери для проведення досліджень, доступу до Інтернету та діалогових енциклопедій, для отримання додаткових завдань і проведення математичних обчислень. Крім цього, в школі є дві комп’ютерні лабораторії, в яких під керівництвом окремого наставника учні через день можуть отримати доступ до ресурсів з інших предметів, таких, як математика, історія, література астрономія та інших, удосконалити навички в роботі з комп’ютером, реалізувати свої захоплення в певній галузі знань. Учні і викладачі цієї початкової школи мають доступ до таких ресурсів Інтернету:
- електронної пошти, яка стала основною системою спілкування вчителів та батьків, спілкування учнів цієї школи з учнями подібних шкіл в США та інших країн;
- до інформації і новин з космічного агентства NASA, можливість листуватись із персоналом цього агентства тощо;
- до матеріалів з історії та культури різних країн, матеріалів по контролю за навколишн середовищем, матеріалів з музики чи політики;
- до багатьох бібліотечних каталогів університетів, до бібліотеки Конгресу США та інших подібних ресурсів, які дозволяють оволодіти сучасними навичками пошуку потрібної інформації.
Доступ до Інтернету обмежений певними правилами роботи в мережі, порушення яких веде до позбавлення права використання шкільної мережі. Ось правила, які варто знати і дотримуватись не тільки учню початкової школи в США, але і дорослому користувачу Інтернету в Україні:
- будьте ввічливі, будь-які дії, що принижують гідність інших користувачів мережі є нетерпимими;
- використовуйте відповідну мову спілкування, вульгарність і використання окремих видів сленгу суворо заборонено;
- нелегальні дії заборонені;
- не наводте в мережі особисті адреси або телефонні номери учнів або учителів;
- не перевантажуйте без потреби мережу, це погіршує доступ до ресурсів іншим користувачам шкільної мережі;
- всі засоби комунікацій та інформація, яка доступна в мережі, повинні поважатися як особисте майно;
- слід зважати на те, що певні ресурси в Інтернеті є комерційними і відповідальність за їх використання лягає на самого користувача;
- вандалізм, що включає знищення або спотворення інформації, розробку або пересилання вірусів, недопустимий;
- користувачі, які пошкодили обладнання або програмне забезпечення повинні нести відповідальність і відшкодувати втрати.
Дуже близькою до позиції освітніх установ Сполучених Штатів Америки по визначенню ролі комп’ютерних технологій і пропедевтики основних понять інформатики є позиція освітніх установ Канади. Так серед знань і вмінь, якими повинні оволодіти випускники дошкільних  закладів Міністерство освіти і навчання провінції Онтаріо (Канада) [] визначає такі:
- вміння описувати деякі явища природи, використовуючи власний досвід (наприклад, зміну пір року);

- вміння пояснювати (на відповідному рівні) різницю між живою і неживою природою;
- вміти описувати функції певних об’єктів в школі і вдома (наприклад, інструментів, посуду тощо);
- виконувати експерименти з простими механізмами (насос, нахилена площина);
- складати план дій, описувати кроки плану і реалізовувати його (наприклад, план побудови башти із складових конструктора);
- вміти проводити елементарні спостереження та визначати ефективність певних дій (наприклад, швидше скласти певну конструкцію з елементів конструктора або мозаїки);
- вміти використовувати пристрої, з якими дитина частіше зустрічається вдома ( наприклад, касетний магнітофон, комп’ютер, телефон, касетний відеомагнітофон тощо);
- вміти працювати спільно з іншими дітьми при використанні різних технологій (наприклад в парі працювати за комп’ютером);
- наводити приклади пристосування пристроїв і інструментів до людського тіла.
Навчальний план 1-8 класів провінції Онтаріо (Канада) [, ] містить цілий ряд посилань необхідність оволодіння комп’ютерними технологіями вже з першого класу. Так при вивченні математики рекомендується розвивати здатності вибирати відповідні електронні інструменти і стратегію проведення обчислень для перевірки власних ідей розв’язування задач. Калькулятори
і комп’ютери можуть скоротити час на проведення чисто механічних дій по обчисленню або введенню даних і вивільнити час на формування мислительних навичок аналізу математичних задач і ходу розв'язку задач. При цьому ці засоби не повинні заважати розвитку основних оперативних навичок по виконанню арифметичних дій.

Категорія: Вчителю інформатики | Додав: РІТА
Переглядів: 464 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Вчителю 1 класу

Уроки читання
 
Для 1 класу
Я - за!
Яка година?
Пошук
Друзі сайту
Сайт управління

Копірайт
Значущі дати
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Останні коментарі
Подяка від Порталу