menu

СТРУКТУРА УРОКУ ЧИТАННЯ ТА ВИДИ РОБІТ НА КОЖНОМУ ЕТАПІ УРОКУ
26.03.2016, 17:32

I.    Організація учнів до роботи.

II.    Вправи на розвиток навичок читання. 
Види робіт:
-    вправи на тренування дихального апарата;
-    вправи для розвитку артикуляцій;
-    вправи для розвитку мовленнєвого апарату;
-    вправи для розширення площі зорового сприймання;
-    вправи для нарощування темпу читання;
-    вправи на розвиток осмисленого читання, процесів мислення, уваги, пам’яті. 

III.    Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання. 
Види робіт:
-    підготовка відповідей на запитання, записаних на дошці чи сформульовані усно;
-    вибіркове читання за завданням;
-    переказ за планом; вказаним учителем (за частинами, поетапно, в цілому, стисло, детально, творчо);
-    читання вказаних текстів, що містить твір (міркування героя, опис, розповідь одного з героя...);
-    знаходження подібних рядків до запропонованих учителем;
-    встановлення за ілюстрацією змісту відповідної частини твору і зачитування її;
-    читання в особах;
-    виразне читання;
-    словесне малювання;
-    тлумачення читання;
-    читання-драматизація;
-    трансформація діалогічного мовлення персонажів твору в розповідне;
-    характеристика дійових осіб;
-    читання напам’ять і т. ін.

IV.    Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту. 
Види робіт:
-    робота з наочністю;
-    розповідь учителя, бесіда;
-    лексико-семантична робота, лексико-стилістична робота, лексико-орфоепічна підготовка;
-    ознайомлення з планом роботи над твором;
-    вправи над класифікацією;
-    робота зі змістом підручника;
-    читання додаткових матеріалів учителем, учнями;
-    створення проблемної ситуації;
-    робота з основними структурними елементами книжкового апарату; 
-    прогнозування змісту твору за вказаними ознаками;
-    робота над заголовком твору;
-    актуалізація, уточнення і доповнення знань та уявлень учнів про явища, факти, події, що зображені у творі;
-    постановка мети вивчення матеріалу і т. ін.

V.    Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок. 
Види робіт:
-    читання тексту учнями, вчителем;
-    комбіноване читання (вголос-мовчки, учні-вчитель);
-    відповіді на запитання, поставлені до читання;
-    бесіда-роздум над прочитаним;
-    зіставлення запропонованих прислів’їв, приказок із прочитаним текстом;
-    відповіді на запитання (завдання), вміщені у кінці тексту;
-    визначення серед запропонованих запитань (завдань) тих, що мають (не мають) відношення до тексту;
-    встановлення фактологічного ланцюжка подій;
-    робота з наочністю, ілюстрацією підручника;
-    постановка запитань учнями;
-    ведення діалогу з автором твору;
-    кодування інформації, вміщеної в тексті.

VI.    Повторне читання тексту учнями і робота над текстом. 
Види робіт:
-    орфоепічне читання;
-    тлумачне читання;
-    акцентологічне читання;
-    навчальне читання з постановкою таких запитань, котрі почина-ються зі слів: Чому? Де? Коли? Як?;
-    вправи з розвитку техніки читання;
-    подія тексту на частини;
-    складання словничка образних слів, антонімів, синонімів, порів-нянь, крилатих виразів;
-    робота над фразеологією і мовними засобами;
-    детальний переказ прочитаного;
-    оглядове читання з елементами вибіркового;
-    поєднання колективного читання з індивідуальним;
-    знаходження завершених за змістом частин тексту;
-    визначення головної думки твору;
-    композиційний аналіз;
-    складання плану;
-    переказ за планом;
-    підготовка до стислого переказу і стислий переказ прочитаного;
-    аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів;
-    словесне малювання;
-    робота за ілюстрацією (впізнання і переказ відповідної частини, опис);
-    вправи на розширення “поля читання”;
-    інтонаційне читання;
-    логічне читання.

VII.    Узагальнююча бесіда за змістом твору.
Види робіт:
-    розкриття ідейної спрямованості тексту;
-    розкриття теми (основної думки) за опорними запитаннями;
-    бесіда з метою підготовки до творчої роботи над текстом;
-    бесіда за опорними запитаннями;
-    робота з ілюстрацією підручника;
-    робота з основними структурними елементами  книжкового апарату;
-    висловлення оцінних суджень;
-    з’ясування причиново-наслідкових зв’язків;
-    навчання технологій логічного читання;
-    вибіркове читання;
-    робота в групах та ін.

VIII.    Робота над виразністю читання твору. 
Види робіт:
-    складання партитури читання тексту на основі усвідомлення ідейно-змістової та емоційно-образної спрямованості тексту;
-    слухання фонозапису твору;
-    вправи на інтонування речень;
-    читання-драматизація;
-    групове (індивідуальне) читання;
-     вправи на регулювання гучності голосу;
-    тональне читання;
-    трансформативне читання;
-    заучування напам’ять;
-    декламація;
-    читання в особах; тощо.

IX.    Застосування знань на основі творчої роботи над текстом. 
Види робіт:
-    творчий переказ;
-    розповідь за аналогією;
-    ілюстративна робота (словесне, графічне малювання);
-    колективна декламація;
-    читання-інсценізація;
-    постановка “живих” картинок;
-    складання сценарію за прочитаним (4 клас);
-    робота над деформованою структурою тексту;
-    комунікативне читання;
-    уточнююче читання;
-    складання усної (письмової) анотації до прочитаного твору;
-    продукування діалогів;
-    складання монологів від імені головного героя або одного з них за прочитаним змістом твору;
-    складання описів з елементами міркування;
-    робота над лексико-семантичними групами;
-    робота над засобами виразності тексту (визначення ролі тієї чи іншої частини мови в описі, розповіді, міркуванні персонажів, подій, вчинків, ...);
-    запис нової думки (слів, виразів);
-    трансформативне читання-розповідь і т. ін. 

X.    Підсумок уроку.  
Види робіт:
-    Встановлення спільних і відмінних рис у текстах, які розглядалися на уроці;
-    Бесіда-роздум творчого характеру;
-    Розв’язання завдань на основі тексту;
-    Постановка запитань до текстів учнями;
-    Ведення словників (“Золоті зерна”, “Перлини мудрості”, “Барвисті слова” і т. ін.);
-    З’ясування спільних (відмінних) завдань (запитань) у методичному апараті підручника до розглянутих на уроці текстів;
-    Запис за опорною схемою основної думки;
-    Аналіз книжкових ілюстрацій (демонстраційних малюнків) до розглянутих текстів;
-    З’ясування позиції учня “автора” (“художника”) тексту і т. ін.

XI.    Домашнє завдання.
Види робіт:
-    Вибіркове читання пейзажних описів, подій, слів головного героя, авторських слів, діалогів;
-    Графічне малювання;
-    Складання плану;
-    Добір інших заголовків;
-    Виписування найвлучніших слів для характеристики героїв, подій, вчинків, описів;
-    Складання діалогу з героями, автором;
-    Добір прислів’їв, приказок;
-    Вивчення напам’ять;
-    Визначення головних і несуттєвих слів у тексті (абзаці);
-    Підготовка однієї з частин тексту до виразного читання;
-    Перекодування жанру твору;
-    Складання таблиць почуттів за прочитаним і т. ін.


 

Категорія: Цікавинки до уроку | Додав: РІТА
Переглядів: 2287 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]