menu

Казки для адаптації першокласникіа

Букет для вчителя

У лісі суєта, переполох. Заєць бігає цілий день у пошуках сумки для синочка. Зайченя йде завтра в школу, а портфеля немає. Як же йому книжки та зошити носити? Білка обіцяла допомогти. Вона своїй доньці портфель справжній змайструвала, з відділеннями, з ремінцями і кишеньками. А Ведмедиця трудиться над костюмчиком для Ведмедика. «Адже в школу треба ошатним йти, як на свято», - ласкаво примовляла вона, прасуючи білий комірець у сорочки.

Лисичка хвилюється: «Треба Лисенятка помити, розчесати, красиво і акуратно хвостик укласти, а його все немає, все десь з Вовченям грається!»

Але Лисеня, Вовченя, Ведмедик разом з Білочкою і Зайченям займалися важливою і потрібною справою. Наші майбутні першокласники збирали в лісі букет для свого вчителя. Збирали і розмовляли.

- Ой, Білочка, як же ти будеш в школі вчитися? Ти все стрибаєш та стрибаєш? - Хвилюваловся за подружку Лисеня.

- Не знаю, - відповіла Білочка, - я дійсно не можу всидіти на місці.

- Нічого, - заспокоїло її Зайченя, - там, кажуть, перерви будуть, ось на них і пострибаєш.

- Перерви? - Здивувався Вовченятко.

- А мені тато казав, що в школі будуть уроки, на яких будемо вчитися, дізнаватися щось нове.

- Це правильно! - Підтримав друга Ведмедик.

- Для цього ми в школу-то і йдемо.

- Так, але весь час вчитися, довго сидіти за столами ми не зможемо, втомимося, - пояснювало Зайченя, - тому придумали перерви, де можна відпочити, пограти.

- Поживемо - побачимо, - пробурчав Ведмедик, - а зараз давай квіти найкрасивіші вибирати, щоб вчителю Їжаку сподобалися.

- А який він - учитель? - Поцікавилася Білочка.

- Добрий він чи злий? - Не знаю ... - розмірковувало Вовченятко.

- Найголовніше, мені здається, щоб він був розумним, щоб багато чого знав і вмів.

- А я хочу, щоб добрим був, - продовжувала Білочка, - щоб усе дозволяв.

- Уяви собі, що тоді за уроки будуть! - Вигукнуло Лисеня. - Одному дозволили кричати, іншому скакати, а третьому в іграшки грати!

Всі хлопці-звірята дружно засміялися.

- Мені хотілося б, щоб вчитель був добрий, але суворий і справедливий, щоб зміг зрозуміти і пробачити, допомогти в скрутну хвилину і щоб на уроці з ним було цікаво, - закінчила свої міркування Білочка.

- Так, це було б добре ... - підтвердив Ведмедик.

- А мені здається, що кожен з нас мріє про свого вчителя, - тихо промовило Зайченя.

- Ти щось засумував, Зайченя. Боїшся? - Здивувалося Вовченятко.

- Сміливіше! Нехай буде вчитель такий, який він є, а не вигаданий!

- А мені мама казала, що в вчителі йдуть тільки ті, які люблять дітей і хочуть їх багато чому навчити! - Вигукнула Білочка.

- Ой, хлопці, дивіться, який у нас великий і красивий букет вийшов! - Зраділо Лисеня.

- Напевно, нашому вчителю буде дуже приємно! - Подумали завтрашні першокласники.

 

Смішні страхи

Настало перше вересня. Кожному учневі ця дата зрозуміла і ясна - йдемо дружно в школу! А для першокласників - це особливий день: день знайомства зі школою, з учителем, з класом. Сонечко посміхалося нашим першокласникам, теплий вітерець підганяв їх в дорозі. Акуратні, красиві, зі справжніми портфелями і з яскравим букетом квітів наближалися вони до Лісовій школі. Біля школи їх зустрічав вчитель Їжак. Він уважно розглядав кожного учня і добродушно посміхався. Букет йому дуже сподобався, Їжак оцінив старання хлопців.

"Спасибі! - Вимовив вчитель, і його очі засвітилися веселими вогниками. Сорока шумно вітала учнів дзвінком, луна від якого розлетілося по всьому лісі.

- Прошу всіх пройти в клас і вибрати парту, де вам буде зручно вчитися! - Урочисто вимовив Їжак. Першокласники обережно пройшли за вчителем, але, побачивши світлий клас, озирнулися і сміливо знайшли собі підходяще місце.

- На першому уроці сьогодні ми будемо знайомитися, - спокійно сказав Їжак.

- Ви розкажете, як вас звуть, чим любите займатися.

Кожен з учнів розповів про свої улюблені ігри, мультики, книги і навіть про улюблені солодощі. Тільки Зайченя нічого не розповіло. Він стиснувся в грудочку і сховався за парту так, що одні тремтячі вушка визирали. Їжак не відразу звернувся до нього, почекав, поки всі учні висловляться. - А як тебе звати? І чим ти любиш займатися? - прозвучало над заячим вушком.

- Я? Нє-нє-не знаю! - тремтячим голосом прошепотів Зайченя.

- Хто тебе так налякав? - занепокоївся учитель.

- Бра-братик ... - відповів Зайченя. - Він сказав, що в школі мене провчать як слід, та ще каратимуть палицями і хворостинку.

Всі першокласники розсміялися. - А що ще розповідав твій братик про школу? - Продовжував питати Їжак.

- Він говорив ... - вже сміливіше вимовив Зайчик, - що у вас дуже гострі голки і що неслухняних учнів ви боляче ними колете.

Їжак, всі учні і навіть сам Зайченя дружно сміялися.

- Так, твій братик - фантазер! - З посмішкою відповів учитель. - Напевно, йому не хотілося відпускати тебе в школу, бо не з ким буде грати. Ось він і придумав ці страшилки.

- Напевно ... - уже спокійно відповідав Зайченя, - ще він образився на мене за те, що я навчився краще його стрибати і бігати.

- А ти любиш бігати і стрибати? - Уточнив учитель.

- Дуже! - Радісно відповідав Зайченя. - Дуже добре! Значить, ти будеш на фізкультурі кращим учнем! А на перерві допоможеш організовувати ігри для відпочинку.

Після цих слів вчителя продзвенів дзвінок з уроку, і Їжак запросив хлопців у коридор, відпочити. Першокласники з посмішкою виходили з класу, а Зайченя впевнено крокував попереду всіх.

 

Ігри в школі

На перерві хлопці-звірята встигли розглянути школу і поділитися з друзями своїми враженнями.

- Так, пострибати-то тут особливо ніде! - Вимовила Білочка.

- Чому? - Заперечив Вовчик. - А стільці і столи в класі? Якраз для стрибків знадобляться.

Білочка зраділа винахідливості Вовченяти. Разом вони влаштували справжні перегони з перешкодами по всьому класу. Коли продзвенів дзвінок на урок, гра була в самому розпалі. Збуджений і скуйовджений Вовчик не відразу помітив вчителя. А коли зупинився, то з подивом озирнувся на своїх товаришів. Білочка теж не могла зрозуміти, в чому справа. Решта учнів стояли біля своїх столиків і розгублено дивилися на безлад в класі.

- Так, повеселилися ... - спокійно сказав Їжак. - А дзвінок на урок вже продзвенів!

- Я не чув! - Сказав захеканий Вовчик.

- І я не чула ... - прошепотіла Білочка.

- Білочко і Вовченя, поставте, будь ласка, столи та стільці рівно, - попросив учитель.

Коли порядок у класі був відновлений, вчитель оголосив урок математики. Їжак запропонував хлопцям познайомитися з підручником, з зошитом в клітинку. У зошиті треба було виконати перше завдання: порахувати і намалювати фігури. Всі впоралися швидко, тільки Вовченя з Білочкою не зрозуміли завдання. А коли Білочці стало зовсім нудно, вона дістала з портфеля горішки і почала їх розглядати, гратися.

- Що в тебе вийшло, Білочка? - Звернувся до учениці Їжак.

- А я нічого не змогла зробити, - вимовила Білочка, сховавши горішки в парту.

- Але ж зараз Заєць ще раз докладно пояснював завдання! Ти не чула?

- Ні! - Зізналася Білочка. - не чула ...

- А що ж ти робила? - Поцікавився Їжак.

- Я грала з горішками, - чесно зізналася Білочка.

- Ну що ж, прийшов час для розмови про ігри в школі, - звернувся Їжак до всього класу. - Грати в школі можна, але давайте разом подумаємо. Коли грати, де, як і в які ігри? - Продовжував учитель.

- Можна стрибати і бігати! - Радісно загукав Вовчик, який ще перебував під приємним враженням від гри з Білочкою.

- Можна, - погодився Їжак, - але тільки на спортивному майданчику або у фізкультурному залі. А в класі або в коридорі від таких ігор можуть відбутися неприємності. Які, подумайте?

- Можна забруднити, зламати столи або стільчики! - Відповіло Лисеня, лапкою ніжно погладжуючи свою парту.

- Боляче вдаритися або вдарити когось ненавмисно! - Занепокоїлося Зайченя.

- Так це вірно! А ще? Після таких ігор важко відразу заспокоїтися і на уроці учень стає розсіяним, йому важко розуміти, слухати! - Допоміг хлопцям Їжак.

- Це точно, - погодилися Вовченя і Білочка.

- Але у що ж нам грати під час відпочинку на перерві? Всі задумалися. І Їжак думав разом з хлопцями.

- Чи можна грати в настільні ігри, в шашки, в шахи? - Запитав Ведмедик.

- Звичайно можна! Але якщо довго сидиш на уроці, а потім сидиш на перерві, спина буде втомлюватися. Та й порухатися для організму корисно, - пояснював учитель.

- А може бути, нам зробити тенісний стіл в коридорі і влаштовувати по черзі змагання? - Запропонував Заєць.

- І ще повісимо на стінку кольорове коло і будемо кидати в ціль маленькі м'ячики на липучках! - Розмріялося Лисеня.

- Молодці, хлопці! Здорово придумали! - Похвалив учитель, - Так ми і зробимо. А є й інші цікаві і негаласливим гри: «Струмочок», «Тихіше їдеш - далі будеш», «Плутанка» та інші. Я обов'язково вас з ними познайомлю. А у що можна грати на уроці?

- На уроці не грають, а вчаться! - Поважно мовив Ведмедик. - А то весь урок пропустиш! Як же тоді дізнаватися нове?

- Правильно, Ведмедик! - Погодився Їжак, - Але є ігри, які допомагають краще засвоїти, закріпити урок. І я теж буду вас з ними знайомити. А іграшки на уроці відволікають самого учня і його товаришів. Зрозуміла, Білочка?

- Так, - тихо промовила вона. - Я більше не буду, вибачте мене, будь ласка.

- Звичайно, ми тебе прощаємо, а на ваших помилках сьогодні всі навчилися правильно грати і відпочивати в школі.

Продзвенів дзвінок з уроку. Хлопці-звірята дружно стали організовувати тенісний стіл в коридорі. А Їжак навчив усіх новим іграм. Так пройшов перший день в Лісовій школі.

 

Шкільні правила

Наступного дня наші першокласники поспішали до школи. Вони сміливо крокували по шкільних сходинках, згадуючи події минулого дня. Коли пролунав дзвінок, Їжак побачив готовність всіх учнів до уроку. Всі учні стояли біля своїх столиків і посміхалися своєму вчителеві.

- Здрастуйте, сідайте, будь ласка! - Сказав Їжак. - Сьогодні ми поговоримо про правила. Що таке правило, хто нам скаже?

- Мені мама казала, - вимовила Білочка, - що існують правила в харчуванні. Наприклад, коли ми їмо, то не можна розмовляти, щоб зайве повітря не потрапило в животик.

- А мені тато казав, - продовжував розмову Вовчик, - що в усьому світі живе багато правил. Є правила в харчуванні, є правила в іграх, в поведінці: у лісі, на дорозі, в гостях і в інших місцях.

- «Правило» - значить робити правильно! - Підбив підсумок Ведмедик.

- Молодці! - Похвалив всіх учитель, - А навіщо потрібні ці правила, може бути, і без них можна прожити?

- Напевно, можна, але ж будеш тоді на своїх помилках завжди вчитися, - посміхаючись, вимовив Вовчик. - Як ми вчора з Білочкою.

- І неприємностей буде багато, - погодилася з одним Білочка. - А я не люблю неприємності.

- Неприємності ніхто не любить, - підтвердив учитель. - Тому в світі і з'явилися правила, щоб знати, як краще жити і з усіма дружити.

- Як у вас так цікаво вірші виходять? - Здивувався Заєць.

- А ми зараз разом будемо складати вірші про шкільні правила. Згодні?

- Звичайно, згодні! - Хором відповіли учні.

- Я буду називати правило, а ви будете для нього вірш вигадувати. Правило перше: в школі всі учні вітаються, посміхаючись дорослим і один одному.

- Готово! - Зраділо Лисеня. - У школі «Здрастуй» говори, щиру посмішку дари!

- Відмінно, Лисеня! Друге правило важче: до дзвінка на урок треба підготувати все необхідне для навчання. А коли продзвенить дзвінок, кожен учень чекає запрошення вчителя біля своєї парти.

- Можна я спробую? - Запропонувало Зайченя. - До дзвінка в школу ти приходь і порядок на парті наводь! По дзвінку всі дружно в ряд, Чекають вчителя, стоять!

- Молодець, Зайченя! Третє правило: щоб дізнаватися нове і багато чому навчитися на уроці, учні слухають уважно вимоги вчителя і виконують їх. До товариша з проханням звертаються рідко і лише пошепки, а до вчителя звертаються, піднявши руку.

- Це складно! Не знаю, чи підійде те, що я придумав, - пробурчав Ведмедик. - Друга не турбуй даремно. Слухать вчителя приємно. На уроці не гукай, руку вгору підіймай!

- Дуже добре, Ведмедик! Правило четверте: коли відповідає учень, підказки забороняються, нехай він сам спокійно згадує відповідь, сам вчиться думати.

- Це легко! – Вигукнуло Вовченя, - Слухай відповідь уважно, не гукай, не шепочи. Руку піднімай відважно, виправляй, порадь, навчи!

- Чудово! Та ви як справжні поети складаєте! Ще спробуємо? Правило п'яте, воно вже вам знайоме: граємо на перерві в спокійні ігри, щоб всі змогли відпочити і товаришам не заважати. Так, пам'ятайте про підготовку до наступного уроку та про порядок на парті, в класі.

- Зараз моя черга! - Вимовила Білочка. – На перерві можна бігать і стрибати, і гулять. Тільки не забудь, мій друже, до уроку все приготувать.  

- Так, чудово! Я думаю, що вам буде легко і цікаво вчитися, раз ви так добре впоралися з цим складним завданням, - порадів за своїх учнів Їжак. - Ці п'ять правил ми запам'ятаємо, але існують і інші правила, з якими ви познайомитеся пізніше. А зараз перше домашнє завдання. Так, в школі задають додому, для того, щоб ви краще засвоювали навчальний матеріал. Домашнє завдання потрібно виконувати самостійно, без учителя, без батьків. Отже, завдання таке: придумати вірші на правила поведінки за столом, на дорозі, в транспорті, в гостях або в інших місцях. Удачі вам!

 

Після казок для шкільної адаптації запропонуйте дітям повправлятися у створенні правил-віршів. Коли діти складають, вони самостійно обмірковують правила, осмислюють їх призначення. Першокласники можуть намалювати свої правила. Творчий підхід додасть позитивних емоцій у виконання шкільних правил і в організацію дисципліни. Адаптаційний етап проходить у кожного учня по-різному, поцікавтеся, яку школу хотіли б створити ваші діти, яким вони хотіли б бачити свого вчителя. Відповіді дітей допоможуть вам побачити, чи задоволені вони шкільним навчанням, чи є у них сильні емоційні переживання, шкільна тривожність.



Джерело: http://www.trepsy.net/parable/stat.php?stat=5465
Категорія: Поради психолога | Додав: РІТА (05.08.2015)
Переглядів: 1603
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]