menu

Подорож в місто Лексики Слова, протилежні за значенням - антоніми Урок української мови в 3 класі
12.12.2011, 11:38

Тема. Слова, протилежні за значенням - антоніми . (Вправи 146-151) Мета. Розширити знання учнів про слова, протилежні за значенням; ознайомити з

поняттям «антоніми». Розвивати спостережливість, творче логічне мислення, мовне чуття. Формувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств.

 Обладнання.   Мультимедійна   презентація,   ілюстративний   матеріал,   аудіо   запис, листочки із завданнями (кленовий, березовий, калиновий, вербовий, каштановий, дубовий)

Тип уроку. Урок - мандрівка, ознайомлення з новим матеріалом

 

Хід уроку

 І. Організація класу до уроку

1. Активізація чуттєвих уявлень учнів (Використання мультимедії) Звучить мінорна музика, яка символізує відхід природи до зимового сну

Вітер плаче, вітер віє,

Дощ осінній дрібно сіє.

Жовкне листя, в'януть квіти,

Скрізь калюжі по налито.

І ніде не видно пташки,

Ані бджілки, ні мурашки

І метеликів нема,

Недалеко вже зима.                     К.Перелісна

   Що ви уявили, прослухавши таку музичну композицію. (Картину осінньої природи)(Використання мультимедії)

— А який осінній місяць відповідає вашим уявленням? (Листопад)

2. Складання асоціативного куща

  Що у вас асоціюється з місяцем листопадом? (Шурхіт, вітер, холод, перший сніг, барвистий килим, калюжі)

II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

1. Мотивація навчальної діяльності

— А хто із друзів листопада нам буде сьогодні допомагати , ви довідаєтесь, розгадавши загадку.

Літає він часто довкола, Дерев чимало поламав, Але ніде, ніхто й ніколи Його не бачив, не тримав.

Вітер    '

— Так, це пустун - вітер, це він пропонує нам здійснити невелику мандрівку на ... А на чому ж ми будемо мандрувати?

— Так, на опалому листі, яким вітрисько полюбляє гратися, то піднімаючи його, то кидаючи на землю. Ось і в класі він порозкидав листочки усюди.

2. Повторення вивченого матеріалу

  Та не тільки він пустує, полюбляє вітерець мандрувати і дізнаватись багато чого цікавого. От і проводжаючи мене сьогодні до школи, нашептав він, що випадково потрапив до чудного міста, жителями якого є тільки слова, що вживаються в нашій мові. Запрошує і нас туди завітати. А щоб довідатись його назву , необхідно виконати завдання кленового листочка.

а) Розгадування кросворду

1.  Запис літер в установленому порядку.

2.  Слова, пов'язані за змістом.

3.  Речення, пов'язані за змістом.

4.  Підмет і присудок - це ...

5.  Слова, близькі за значенням.

6.  Знак для позначення звука на письмі.

7.  Крилаті вислови із прихованим змістом.

— Прочитайте назву міста. Чи подорожували ми вже ним?

— Отож, ми знову з вами здійснимо прогулянку містом Лексики. А які вулиці ми відвідували і хто там живе?

— Наведіть приклад слів з прямим і переносним значенням.

— Відшукайте в пам'яті слова, що мають кілька значень

— А у кого ми гостювали на минулому уроці? б) Синонімічний диктант

— А що ж таке синоніми?

— Так, ці слова у будиночках живуть не самі, а дружніми родинами, ніби сини однієї матері. А для того щоб чемно з ними привітатися, давайте виконаємо завдання березового листочка. Синонімічний диктант (Використання мультимедії)

— Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішню дату.

Лелека, опадає листя, листопад, шурхотить, золотий. (Бузько, чорногуз, веселик; кружляє, летить, опускається, танцює; падолист, зимник, хмурень; шарудіння, шелест; жовтий, жовтогарячий.)

— Які синоніми ви дібрали до слів?

— А до яких найстаріших жителі ми заходили на гостину?

— Наведіть приклади фразеологізмів і поясніть їх , замінюючи синонімами. III. Ознайомлення з новим матеріалом

1. Каліграфічна хвилинка

Та вітер не вгаває. Нас завдання знов чекає. На листочку із калинки Каліграфії хвилинка.

Л л Лл лЛ е%с ка лекдика

2. Оголошення теми і мети уроку

— Отож, місто Лексика запрошує нас прогулятись вулицею Протилежностей. А як ви думає, які слова можуть там жити?

3. Ознайомлення з поняттям «антонім» (Використання мультимедії)

— Це була дивна вулиця. На ній виднілися розкішні палаци й убогі хатки, росли високі дерева й низенькі кущі. Тут жили люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хтогосподарі цього міста?

  Так , слова протилежні за значенням. А як їх називають ще по - іншому ви довідаєтесь із казки.

Казка про Антоніми

Два брати жили на світі,                           Стрілись вороги в бою.

Був один з них працьовитий,                    Із високим стрівсь низький,

А другий ледачий дуже.                            На товстого йшов тонкий.

Слухай казку про них, друже.                   Стрів білявого чорнявий,

Якщо перший брат вставав,                      Огрядного — худорлявий,

Другий спать мерщій лягав.                      На сумного йшов веселий,

Той стоїть, а той сидить.                           На тендітного — дебелий.

Той мовчить, а той кричить.                     Ця кривавая війна —

Той хоробрий і правдивий,                       Нині сива давнина.

Той брехливий, полохливий,                     Хоч брати вже й помирились,

Той розумний, той дурний,                       Після них слова лишились,

Той великий, той малий.                           Дуже горді, незалежні,

День і ніч брати сварились                       Абсолютно протилежні.

І ніколи не мирились,                               В мові ці слова живуть,

Все, що перший будував,                          їх антонімами звуть.

Другий миттю руйнував.                                          А. Свашенко

Кожен рать повів свою.

— То як називаються протилежні за значенням слова? (Антонімами)

   Які антоніми ви запам'ятали з казки?

 

Фізкультхвилинка

Вітер далі не вщухає, Він завдання нам шукає. Відпочити нам вже час -Фізкультпауза у нас. Вітер в гору піднімає, ,           До землі нас опускає,

Вліво, вправо нахиляє, Ще й присісти заставляє. Покрутились, повертілись І за парти тихо сіли. 4. Вибіркове списування (Вправа 148)

— Про цих братів є ще одна історія, її ви прочитаєте в підручнику на с.66, вправа 148.

— Прочитайте вірш, читаючи віднайдіть слова - антоніми.

(Злагоді - сварі, лягати - вставати, відпочивати - працювати, веселитись - журитись, стою - біжить)

— На які (однакові чи неоднакові) питання відповідають слова, що знаходяться в одній парі?

Висновок. Слова, що входять до однієї антонімічної пари завжди відповідають на одне і

те ж питання.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в парах

— Ось і вербовий листочок я бачу. А на ньому якісь запитання. Вітерець хоче, щоб ви ці завдання виконали в парах, завітавши до антонімічного музею. (Для кожного ряду своє завдання)

1.  Запишіть загадку, у який є слова - антоніми.

2.  Запишіть прислів'я із протилежними словами.

3.  Пригадайте назви народних казок із антонімами.

— То де найчастіше ми зустрічаємо слова - антоніми. (В усній народній творчості) Вправа 146

— Прочитайте у вправі 146 інші прислів'я, що містять антоніми.

— Назвіть їх.

— Які серед цих речень є спонукальними ? Чому?

— Випишіть одне із розповідних речень, підкресліть у ньому основу. 2. Творче завдання. Складання сенкану

Наш пустунчик щось мудрує, Знов завдання пропонує. Вже складаємо сенкан, На листку у вас є план.

— А про кого ж ми сьогодні складатимемо сенкан? (Про вітер)

Вітер.

Зимовий, холодний.

Виє, прилітає, свище.

Він злітає в небо вище.

Вітрище.

А тепер складемо сенкан - антонім.

Вітер.

Літній, теплий. Веселить, співа, пустує. На землі танець танцює. Вітерець.

V. Підсумок уроку (Використання мультимедії)

На листочку із каштана Повернемось ми назад. *£      Щоб знанням новим корисним Ми сьогодні дали лад.

— То як називаються слова протилежні за значенням?

— На які питання відповідають антонімічні пари?

— Де найчастіше ми зустрічаємося із антонімами?

VI. Домашнє завдання

— Вітерець пропонує 1 групі виконати вправу 149, дібрати антонімічні пари, користуючись словами для довідок; а 2 групі - вправу 150, виписати із читанки прислів'я із антонімами.

VII. Творче закінчення уроку

— А закінчимо урок складанням вірша - лімерика. Складіть вірш, користуючись моїми римами. (Використання мультимедії)

( Містом Лексика ми)   ______прогулялись,

(Дещо новенького знову)_______дізнались.

(Плекатимем ми кожнеє)___________слово,

(Багато дізнаємость про нашу)________мову.

Вивчаймо її!

Категорія: 3 клас | Додав: РІТА | Теги: протилежні за значенням - антоніми, Слова
Переглядів: 17550 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]