menu

Виступ на МО вчительки Дубенської СЗОШ №5 Шекель А.М. Використання ІКТ при розв’язуванні задач на уроках математики
06.03.2014, 11:45


Використання ІКТ на уроках математики при розвязуванні задач в 3-му класі

 

      Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.

        Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.

        Сьогодні нові інформаційні технології – невід’ємна частина нашого життя. Їх  застосування дає змогу інтенсифікувати процес навчання, зробити його наочнішим і динамічнішим, скоротити час на вивчення теми, підвищити рівень сприйняття і розуміння учнями матеріалу, формувати уміння працювати з інформацією, формувати дослідницькі уміння, розвивати комунікативні здібності.

        Ще К.Д. Ушинський помітив: « Дитяча природа вимагає наочності». Учні початкових класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їх навчання, застосовуючи якомога більше  якісного ілюстративного матеріалу,залучаючи не тільки зір, а й слух, емоції, уяву.

    Однією із найвдаліших форм підготовки і подання матеріалу є мультимедійні презентації (МП). МП – це зручний і ефективний спосіб представлення інформації за допомогою компютерних програм. Він поєднує в собі динаміку, звук і зображення, тобто ті фактори, які найдовше утримують увагу дитини.

    Курс математики – важлива складова навчання і виховання молодших школярів, основоположна частина математичної освіти. Цей курс у системі неперервної освіти ґрунтується на відповідному змісті Базового компонента дошкільної освіти.

    Навчання математики в початковій школі виконує низку значущих для загального розвитку особистості учня завдань серед яких: формування здатності логічного міркування, уміння виділяти властивості предметів і явищ навколишнього світу; виховання зосередженості, наполегливості, працьовитості, самостійності та ін.; розвиток інтелекту, пам’яті, мовлення, уяви.

    Застосовувати математичні методи і знання після закінчення школи будуть усі. Тому в процесі вивчення математика має виступати перед учнями ще й як метод пізнання, засіб розвязання питань практичного характеру. Тому істотне значення для виконання цих завдань мають зміст і методика навчання учнів розвязувати задачі.

   Процес розвязання задачі включає в себе такі етапи:

-         ознайомлення зі змістом задачі;

-         відшукання способу розвязування задачі;

-         розвязування задачі;

-         перевірка розвязання задачі і відповідь.

    Використовувати ІКТ можна на кожному з цих етапів.  

    При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватись основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.

Такому уроку властиво:

1. Адаптивність: пристосування комп’ютера до індивідуальних особливостей дитини;

2. Керованість: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання;

3. Інтерактивність і діалоговий характер навчання;

4. ІКТ мають здатність «відгукуватися» на дії учня і вчителя; вступати з ними в діалог, що і становить головну особливість методик комп’ютерного навчання;

5. Оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи;

6. Підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп’ютером;

7. Необмежене навчання: зміст, його інтерпретації і додаток скільки завгодно великі;

8. Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.

    Використання інформаційних технологій на уроках математики, як і на інших уроках в початковій школі підвищує ефективність навчально-виховного процесу завдяки наступним показникам:

• активізації сприйняття учнями за рахунок використання звукових і зорових демонстрацій, виділення головної думки;

• під час виступу вчитель не обертається до дошки, таким чином, не втрачає контакту з класом, не витрачає час на виписування тексту на дошці;

• вивчення нового матеріалу відбувається у цікавій формі для дітей даного віку;

• узагальнення отриманих знань завдяки використанню тренажерів, тестування, ігрових ситуацій.

Останнім часом поширюються дискусії щодо проблеми використання комп’ютера в початковій школі. Застосування комп’ютерних навчальних систем має доповнювати, а не заперечувати інші форми навчання.

Отже, для максимального позитивного впливу на формування дитячої психіки при розробці різних вправ на комп’ютері варто було б додержуватися таких принципів:

• гуманістичність;

• функціональність;

• мотиваційна віднесеність;

• когнітивне наповнення;

• емоційна включеність;

• контролеємність;

• прозорість;

• супроводженість дій і результату.

Обґрунтоване використання комп’ютера сприяє розвитку розумових здібностей дітей, їхньому творчому мисленню в розв’язанні завдань з математики, підвищує інтерес до навчання, сприяє набуттю знань і вмінь.

Однак, щоб комп’ютер дійсно був корисним у початковій школі, необхідне виконання деяких умов. До цих умов, перш за все, треба віднести: професійну готовність учителя початкових класів до використання комп’ютерних технологій, наявність якісного технічного й програмного забезпечення, розуміння цієї проблеми й підтримка керівництва школи. Крім того, потрібно визначити головну мету і стратегічні напрямки розв’язання цієї проблеми.

Комп’ютер на уроках математики розглядається як потужний дидактичний засіб, який включає дітей до активної праці, підвищує їхній інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує ефективність навчання.

   У початкових класах застосування різноманітних засобів навчання має на меті збагачення й розширення безпосереднього чуттєвого досвіду учнів, розвиток спостережливості, пізнання конкретних властивостей предметів під час практичної діяльності, створення умов для переходу до абстрактного мислення, опори для самостійного навчання й систематизації навчального матеріалу. Удосконалення учбово-матеріальної бази загальноосвітньої школи - одна з головних умов підвищення рівня навчально-виховного процесу. Комп’ютер став невід'ємною частиною уроку, так робота з ним для учнів - це джерело нових знань, і засіб для засвоєння, узагальнення, повторення вивченого матеріалу.

   Щоб підвищити рівень засвоєння матеріалу на уроках математики необхідно використовувати інформаційні технології. Вони, як показала практика, істотно підвищують ефективність навчання.

   Вчасно використані засоби навчання на уроках математики у початкових класах - це змістове й емоційне підживлення процесів сприймання, мислення, пам'яті учнів початкової ланки. Також їх використання у навчальному процесі сприяє швидкому "входженню" учнів у предмет, який вивчається на уроці; відкриває кращі можливості для використання наочності, інформаційних засобів навчання і створює умови для цікавої організації позаурочної роботи з предмета і позакласної виховної роботи з учнями.

   Систематичне проведення занять математики з допомогою використання комп’ютера, дає можливість вчителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.

   Сфера застосування комп’ютера у молодших школярів надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі тренування.

   Маючи перед собою індивідуальний екран, учень працює значно активніше, ніж перед дошкою чи навіть із зошитом: стандартизований шрифт, раціональне розміщення інформації, її кольорове оформлення значно підвищують швидкість і якість сприймання матеріалу, а отже, і ефективність  навчальної діяльності.

    Комп’ютер за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, і в разі ускладнення видавити йому наступні завдання. Застосування комп’ютера у класі дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.

     Але хочу застерегти від надмірного захоплення комп’ютером. Усе корисне в міру. Комп'ютер не повинен замінювати такі традиційні засоби навчання, як крейда, дошка, олівець, зошит, ножиці тощо. Він є лише одним з інструментів навчання, яким повинен оволодіти учень. Використання ІКТ у навчальному процесі початкової школи повинно відповідати дидактичним аспектам. Усі ці засоби - програмні продукти, навчальні платформи тощо - мають бути оцінені та застосовані відповідно певним цілям уроку.

     Введення комп’ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини. Широке впровадження персональних комп’ютерів підніме загальний рівень навчально-виховної роботи в початковій школі. Використання комп’ютерів не мета, а засіб виховання і розвитку творчих здібностей дитини, формування її особистості.

      Ще зовсім нещодавно комп'ютер використовувався як елемент вивчення і лише у старшій школі. Та в наш час стає зрозумілим, що використання комп'ютера є обов'язковим практично у всіх сферах життя.

      І справді, вчителю набагато легше підготуватись до уроку, якщо під рукою такий потужний дидактичний технічний засіб як комп'ютер. Та й самим дітям більше подобається пояснення вчителя, подання матеріалу, якщо воно цікаве, насичене багатьма новинками.

 

Категорія: Методичний порадник | Додав: РІТА | Теги: виступ, урок математики, ІКТ
Переглядів: 1839 | Завантажень: 8
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]