Дитина погано розвивається: йїї психічний і фізичний розвиток не відповідає вікові.
Дитина недоглянутаі, неохайна, погано пахне. Вона апатичний, часто плаче або, навпаки, агресивна, зухвало поводиться.
Дитина демонструє мінливу поведінку: то спокійна, то раптово збуджується, і навпаки. Така поведінка часто є причиною поганих контактів дитини з іншими дітьми, призводить до її ізоляції, нехтуванням у класі.
У дитини можуть бути проблеми з навчанням через слабку концентрацію уваги, розсіяність, втому, недосипання.
Дитина проявляє негативне ставлення до власного тіла, аж до заподіяння собі тілесних ушкоджень.
Дитина відмовляється роздягатися, прагне приховати синці і рани.
Для дитини характерні повторювані скарги на нездужання: головний біль, болі в животі, зовнішні запалення сечостатевих органів.
Дитина явно відчуває ворожість або почуття страху по відношенню до знайомого дорослого.
У дитини реакція переляку чи відрази на фізичний контакт з певним дорослим.
Судорожно реагує на підняту руку (як би стискується, боячись удару).
Дитина надмірно прагне до схвалення, ніжності будь-яких дорослих; йде від конфліктів, суперечок з іншими дітьми; гіпертрофовано проявляє турботу про все і про всіх.
Він демонструє невідповідну віку «дорослу» поведінку, раціональну.
Розповідає про випадки насильства або сексуальних домаганнях, які нібито відбулися з іншими дітьми.
У дитини проблеми зі сном, страх перд темрявою, енурез.
Кожен з цих ознак та особливостей поведінки дитини не обов'язково свідчить про те, що вона піддається жорстокому поводженню або насильству (у тому числі і сексуального). Але якщо вони виявляються в тому чи іншому поєднанні, вихователю слід звернути на це увагу.
|