06.03.2014, 14:39 | ||
У третьому тисячолітті особливо гостро постає проблема людини та її здоров'я. Дійсно, стан здоров'я є показником духовного, соціально-економічного й біологічного добробуту населення, рівня цивілізованості країни. Гуманізація освіти вимагає якісно нового підходу до потреб людини, формування стійких мотивацій до здорового способу життя, позитивної соціальної поведінки. Здоров'я учнів перебуває в прямій залежності від умов навчання, правильного чергування навантаження та відпочинку, умов сімейного виховання тощо. Таким чином, збереження та зміцнення морального, фізичного та психічного здоров'я вихованців є одним із першочергових завдань загальноосвітньої школи, на чому наголошує Концепція загальної середньої освіти. У Національній доктрині розвитку освіти України у XXI ст. від 17.04.2002 р. за № 347 зазначається, що пріоритетним завданням системи освіти є навчання людини відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих. Стан здоров'я школярів у сучасній Україні викликає занепокоєння як у лікарів, так і у педагогів. Про це свідчать матеріали засобів масової інформації, а також статистичні дані, які стверджують, що за час навчання в школі кількість здорових дітей зменшується в 4-5 разів. Така ситуація зумовлена важким соціально-економічним станом українців, зростанням кількості соціально незабезпечених сімей, кризою духовних цінностей, зниженням рівня моральних цінностей населення. Від ставлення людини до свого здоров'я багато в чому залежить його збереження і зміцнення. Навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров'я — одна з найважливіших проблем сучасної школи. Стрижнем усієї педагогічної роботи в цьому напрямку є особисте ставлення вчителя до збереження та зміцнення здоров'я школярів і формування в них позитивної мотивації щодо здорового способу життя. Проблемі збереження здоров'я в системі освіти присвячено сучасні наукові дослідження Т. Бережної, Е. Булич, І. Волкової, М. Гончаренко, І. Муравова, В. Оржеховської та іп. Тому формування освітнього здоров'язберігаючого середовища й виховання культури здоров'я порушували науковці І". Апанасснко, Д. Зарідзе, Н. Максимова, В. Оржеховська, Л. Попова, В. Шаповалова, О. Шиян та ін. Проблеми здорового способу життя та розробки педагогічних технологій і моделей здоров'язбереження розглянуто в наукових працях Н. Агаджапян, В. Базарного, В. Бароненка, В. Зайцева, Н. Іванової, М. Смирпова, Г. Соловйова та ін. Аналіз досліджень проблеми формування здоров'язберігаючого освітнього середовища через реалізацію здоров'язберігаючих освітніх технологій в навчально-виховному процесі свідчить про спроби вчених переглянути загальні підходи до його формування, з'ясувати повний зміст, форми, методи реалізації цієї проблеми в умовах сучасної ситуації в освітній сфері. Деякі науковці розглядають це поняття, виходячи з розуміння технології як певного прийому, методу, методики, інші розуміють його як значення змістової техніки, з допомогою якої реалізують освітнє чи інше педагогічне завдання. Розуміють технологію і як опис процесу досягнення запланованих результатів, сукупність даних, Що відображають певні зміни в здоров'ї Вітчизняні та зарубіжні науковці (насамперед російські вчені, які працюють під керівництвом М. Безруких) вважають, що під здоров'язберігаючими освітніми технологіями в широкому розумінні цього слова необхідно розуміти всі педагогічні технології, які не шкодять здоров'ю учнів. Дослідник цієї проблеми М. Смирнов зауважує: «Якщо здоров'язберігаючі технології пов'язати з вирішенням вужчого здоров'яохоронного завдання, то до здоров'я-зберігаючих будуть належати педагогічні проблеми, методи та технології, які прямо чи опосередковано не шкодять здоров'ю в учнів, культури здоров'я, особистісних якостей, що сприяють його збереженню та зміцненню, формуванню уявлень про здоров'я як цінність, а також мотивацію на здоровий спосіб життя. Основна мета сучасної школи — формування особистості, здорової як фізично, так і духовно. Тому кожна школа сьогодні шукає свій шлях покращення якості освіти та виховання. Колись метою школи було навчити якомога більше людей читати та писати. Зараз це рівень початкової школи. А загальні цілі — зовсім інші. У школі викладають безліч предметів, але інформаційний простір сьогодні майже безмежний (телебачення, радіо, Інтернет), тому вчитель перестає бути єдиним джерелом знань. Метою сучасної школи є підготовка дітей до життя. Кожен учень має здобути під час навчання знання, що знадобляться йому в житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій педагогіки. Учитель, озброєний сучасними педагогічними знаннями, під час постійної взаємодії з учнями, їхніми батьками, медичним працівником та шкільним психологом, повинен планувати й організовувати свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров'я всіх суб'єктів педагогічного процесу. Чому ми звертаємося сьогодні до теми здоров'язбереження у школі? Тому що здоров'я дітей — одне з основних умов щастя, радості й повноцінного життя батьків, учителів, суспільства в цілому. Для України головною проблемою, що пов'язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров'я дітей та учнів. Турботу викликає різке погіршення фізичного та розумового розвитку молоді, зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання смертності, особливо дитячої, а також відсутність мотивації до збереження та зміцнення здоров'я. Вступаючи до школи, 85% дітей мають ті чи інші порушення соматичного та психічного характеру, зростає кількість дітей, які мають психоневрологічні захворювання. Заданими медичної статистики, уже наприкінці дошкільного віку в 17-21 % дітей реєструються хронічні захворювання. Патологічні відхилення в роботі опорно-рухового апарату мають 30-32% дітей, носоглотки — 21-25%, нервової системи — 27-30%, органів травлення — 27-30%, алергічні прояви зареєстровано у 25% учнів. Актуальною є проблема шкільної зрілості дошкільників та першокласників, яка особливо загострилась у зв'язку з переходом на більш ранній термін шкільного навчання — з шестирічного віку. Навіть наприкінці навчального року функціонально «незрілими» залишаються 22-26 % шестирічних першокласників. Доведено, що у групі молодших школярів з низьким рівнем «шкільної зрілості» спостерігається несприятливий характер протікання адаптаційних процесів та вища питома вага випадків порушень здоров'я та формування хронічної патології. У середньому по Україні наприкінці навчання не більше 6-10% випускників загальноосвітніх шкіл можуть вважатися здоровими, тоді як 52% — мають морфофункціональні відхилення різного характеру, а 40% мають хронічні захворювання. У школах нового типу відсоток здорових учнів є ще нижчим і сягає лише 2-3 %. Навчальне навантаження перевищує допустимі норми на 1-3 години, зростає кількість обов'язкових предметів, робочий день збільшується, і це призводить до зниження рухової активності школярів. За даними експертів, 75% хвороб у дорослих є наслідком умов життя в дитячі та молоді роки. За даними статистики, у 10-річному віці палять близько 5 % опитаних, у 14 років — 30%, у 17 — 48%. У 17 років паління є найпоширенішим чинником ризику серед групи молоді. 20-40% школярів мають нервово-психічні хвороби; 25% — дефіцит маси тіла. Причиною 45% захворювань у дітей є стреси. Від 20 до 80% учнів шкіл мають патології одразу 2-4 систем організму; 20-40% дітей виховуються у неповних родинах. Такі діти страждають на емоційні розлади, соціально дезадаптовані, вимагають особливого ставлення до себе педагогів. Сучасний стан здоров'я та суспільної свідомості населення України свідчить, що існує реальна загроза вимирання нації. При цьому найбільше страждають незахищені верстви населення, які нині позбавлені можливості життєвого самовизначення та самореалізації, що призводить до їх соціальної дезадаптації. У Законі України «Про загальну середню освіту» у ст. 5 зазначено, що завданнями загальної середньої освіти є: виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців). А у ст. 22 говориться про те, що загальноосвітній навчальний заклад повинен забезпечувати безпечні та нешкідливі умови навчання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я, формувати гігієнічні навички та засади здорового способу життя учнів (вихованців). Відповідальність за організацію харчування учнів покладається на керівників цих навчальних закладів. Національна доктрина розвитку середньої освіти України в XXI столітті передбачає розв'язання таких проблем: виховання морально та фізично здорової людини; формування в учнів наукового світогляду, уявлення й розуміння наукової картини світу живої природи на основі усвідомлення понять і закономірностей взаємозв'язку безпечної поведінки людини, здорового способу життя, цінування свого життя та інших. Пріоритетним завдання системи освіти: виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я і здоров'я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності. Здоров'я дитини, її соціально-психологічна адаптація, нормальне зростання й розвиток багато в чому визначаються середовищем, у якому вона живе. Для дитини 6-17 років таким середовищем є школа, оскільки тут дитина проводить 70 % часу. Існують різні визначення здоров'я та підходи до його збереження та зміцнення в педагогіці. Згідно з визначенням Всесвітньої організації охорони здоров'я, здоров'я - «це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не просто відсутність хвороб або фізичних вад». «Мати гарне здоров'я — це мати почуття найвищого блаженства, що дозволяє людині говорити із задоволенням: „Я почуваю Себе чудово! Я живу чудово!"» — писав творець однієї з популярних сьогодні систем оздоровлення Бречч. Відомо, що основна мета життя — щастя. Але до нього веде одна дорога: міцне здоров'я. Здорова людина любить життя. Здорова людина рідко буває нещасливою. Важко уявити собі серед активних і повноцінних учасників навчально-виховного процесу дитину або вчителя, у яких постійно болить голова, які знаходяться у постійному нервовому напруженні, усього бояться... Фізичне здоров'я складає організм людини як біологічну систему: органи й системи життєзабезпечення, їхні функції та здоровий стан, фізична діяльність і біохімічні процеси, гігієна тіла, рухова активність, здорове харчування, генетичне і репродуктивне здоров'я, профілактика хвороб, фізичний розвиток. Психічне здоров'я утворюють позитивні емоції і почуття, воля, самосвідомість, самовиховання, мотивація поведінки, стреси, психотравми, резерви психологічних можливостей людини, запобігання шкідливих звичок, формування гігієнічних навичок і позитивних звичок. Духовне здоров'я — це здоров'я в системі загальнолюдських цінностей, ідеал здорової людини традиції культури українського народу, розвиток позитивних моральних рис. духовні цінності й засоби розвитку духовності. Соціальне здоров'я — соціальні потреби та інтереси, етика родинних зв'язків, наслідки антисоціального ставлення до довкілля, соціальне забезпечення життєво важливих потреб, соціальна адаптація, здоров'я нації, формування потреби вести здоровий спосіб життя. Інтелектуальне здоров'я — це можливість відкрити розум для нових ідей та досвіду, які можуть допомогти в поліпшенні особистої, групової та суспільної взаємодії; це стимулювання розумового розвитку; участь в інтелектуальних і культурних заходах; пошук нових ідей та розвиток інтелекту. У результаті численних досліджень учені встановили, що серед чинників, від яких залежить здоров'я людини, яка проживає у цивілізованій країні в умовах миру, за відсутності природних катаклізмів, приблизно 20-22% припадає на екологічні та соціальні чинники, 20-22% — на спадковість і генетичні порушення, 8-10% — на розвиток медицини і якість медичного обслуговування та охорони здоров'я, а близько 50% припадає на спосіб життя людини, на її ставлення до власного здоров'я. Ось чому тема забезпечення у школі здоров'язберігаючого середовища є такою актуальною. Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти: 1. Сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання і виховання 2. Оптимальну організацію навчального процесу ( відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм) 3. Повноцінний та раціонально організований руховий режим. Науковці вважають, що поняття «здоров'язберігаюча і здоров'яформуюча» можна віднести до будь-якої педагогічної технології, яка, в процесі реалізації створює, необхідні умови для збереження здоров'я основних суб'єктів освітнього процесу — учнів та вчителів. Під здоров'язберігаючою освітньою технологією О. В. Петров розуміє систему, що створює максимально можливі умови для збереження, зміцнення й розвитку духовного, емоційного, інтелектуального, особистого й фізичного здоров'я всіх суб'єктів освіти (учнів, педагогів та ін.). Основною метою застосування здоров'язберігаючих освітніх технологій, на думку Л. Дихана, має бути не стільки засвоєння медико-біологічних, гігієнічних і психологічних знань, що є лише базисом компетенцій, але й виховання культури здоров'я, здорового способу життя, тобто прищеплення морально-етичних і естетичних навичок доброго, бережливого ставлення до свого здоров'я, здоров'я оточуючих; внутрішня потреба у виборі самозберігаючої поведінки, у безпечних способах взаємодії із соціумом. Учням для успішної соціалізації необхідні основні компетентності, що сприяють здоров'ю, зокрема такі навички: • раціонального харчування; • рухової активності та загартовування; • санітарно-гігієнічні; • організації режиму праці та відпочинку; • самоконтролю; • мотивації успіху та тренування волі; • управління стресами; • ефективного спілкування; • попередження конфліктів; • співчуття (емпатії); • поведінки в умовах тиску; • співробітництва; • самоусвідомлення та самооцінки; • визначення життєвих цілей і програм; • вирішення питань. Що ж розуміють під поняттям «здоров'язберігаюча технологія»? Здоров'язберігаюча технологія — це побудова послідовності факторів, що попереджують руйнування здоров'я за одночасного створення системи сприятливих для здоров'я умов. Під здоров'язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти: • сприятливі умови навчання дитини у школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання); • оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм); • повноцінний та раціонально організований руховий режим. Аналіз класифікацій існуючих здоров'язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі види: • Здоров'язберігаючі — технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі, і ті, що вирішують завданні! раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм). - Оздоровчі — технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров'я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров'я: фізична підготовка, фізіотерапія, ароматерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія. • Технології навчання здоров'я — гігієнічне навчання, формування життєвих навичок, профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. З точки зору позитивного виливу на здоров'я учнів найоптимальнішими є технології, які: - мають за основу комплексний характер збереження здоров'я; - беруть до уваги більшість факторів, що впливають на здоров'я; - враховують вікові й індивідуальні особливості учнів; - забезпечують запровадження цілей освітнього закладу щодо зміцнення здоров'я учнів та формування здорового способу життя; - контролюють виконання настанов, зміст яких має здоров'язберігаючий і профілактичний характер; - постійно покращують санітарно-гігієнічні умови школи, матеріально-технічну та навчальну базу, соціально-психологічний клімат у колективі відповідно до сучасних вимог; -
заохочують учнів до участі в плануванні оздоровчої діяльності - обґрунтовують умови послідовності в реалізації технології; - здійснюють періодичну оцінку ефективності технології; - залучають батьків до діяльності щодо збереження та зміцнення здоров'я. Технологія навчання здоров'я — це прийоми, методи, способи, набір освітніх і виховних засобів, організаційно-методичний інструментарій педагогічного процесу, результатом яких є формування здорового способу життя. Серед здоров'язберігаючих технологій, що використовують у системі освіти. Н. Смирнов виокремлює декілька груп, в яких застосовується різний підхід до збереження здоров'я: 1. Медико-гігієнічні технології. Вони спрямовані на дотримання належних гігієнічних умов навчання й виховання; контроль і допомогу в забезпеченні належних гігієнічних умов, надання консультативної та невідкладної допомоги учасникам освітнього процесу; проведення заходів щодо санітарно-гігієнічної освіти учнів і педагогічного колективу; спостереження за динамікою здоров'я учнів, організацію профілактичних заходів; створення стоматологічного, ароматерапевтичного, фізіотерапевтичного та інших кабінетів, надається щоденна допомога школярам і педагогам. 2. Екологічні здоров'язберігаючі технології. Спрямовані на виховання у школярів любові до природи, прагнення піклуватися про неї, створення природних, екологічно оптимальних умов для життя та діяльності людей, гармонійних узаємин із природою, залучення учнів до дослідної діяльності у сфері екології тощо, що сприяє зміцненню духовно-етичного здоров'я учнів. У школі ці технології реалізуються через обладнання пришкільної території, наявність зелених рослин у класах, організацію діяльності «живого куточка», участь у природоохоронних заходах. 3. Лікарсько-оздоровчі технології. Їх принцип полягає в запровадженні ідей лікувальної педагогіки та лікувальної фізкультури, вплив яких забезпечує відновлення фізичного здоров'я школярів. 4. Фізкультурно-оздоровчі технології. Вони орієнтуються на фізичний розвиток через загартування, тренування сили, витривалості, швидкості, гнучкості й інших якостей, передбачають систему дій учителя, певних засобів навчання і виховання, а також способів їх використання, що спрямовані на фізичний розвиток учнів. 5. Соціально-адаптуючі та особистісно-розвивальні технології. Вони спрямовані на формування та зміцнення здоров'я учнів, підвищення ресурсів психологічної адаптації особистості, передбачають проведення різноманітних соціально-психологічних тренінгів, реалізацію програм соціальної й сімейної педагогіки, до участі в яких залучаються не тільки школярі, але і їхні батьки й педагоги. 6. Технології забезпечення безпеки життєдіяльності. Вони передбачають визначення і впровадження в навчально-виховний процес рекомендацій фахівців з охорони праці, будівельників, представників комунальних, інженерно-технічних служб, цивільної оборони, пожежної інспекції та ін. 7. Здоров'язберігаючі освітні технології. Вони складають основну групу та діляться на такі види: організаційно-педагогічні технології, які визначають структуру навчального процесу, регламентовану санітарно-гігієнічними нормами, і запобігають стану перевтоми, гіподинамії та інших дезадаптаційних станів; психолого-педагогічні, пов'язані з безпосередньою роботою педагога на занятті та психолого-педагогічним супроводом усіх елементів освітнього процесу; навчально-виховні технології, які містять програми, спрямовані на зміцнення здоров'я і формування культури здоров'я учнів, виховання мотивації до ведення здорового способу життя, запобігання шкідливим звичкам тощо. 8. Виховання культури здоров'я — виховання в учнів особистих якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров'я, формуванню уявлень про здоров'я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров'я та здоров'я родини.
| ||
Категорія: Методичний порадник | | | ||
Переглядів: 2511 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |