Чому виникають труднощі в навчанні у першокласників?
09.08.2012, 22:04 | |
Ну здавалося б - що там складного? Що там вчити? Прочитати вірш, написати паличок-гачків рядок - ось і вся премудрість ... на наш, дорослий, погляд. На жаль, ми дуже швидко забуваємо, як самі мучилися в першому класі з цими паличками в зошитах і з неслухняними літерами, розбігаються перед очима ... Що ж відбувається на першому році навчання з маленькою людиною, в чому взагалі виражається ця горезвісна «неуспішність»? Психологи виділили ряд труднощів у навчанні першокласників: Близько 20% діток пропускають літери на листі. Відбувається це з різних причин: хтось погано концентрує увагу, а в когось низький рівень розвитку фонематичного слуху і взагалі здатності сприймати інформацію «на слух» (що цілком можна розвинути). Приблизно стільки ж дітей постійно припускаються помилок на письмі, хоча вчать всі правила (а от застосувати їх не можуть). Зазвичай це пов'язано з проблемами розвитку уваги, його об'єму і концентрації, а також короткочасної пам'яті. Це не фатально і теж коригується спеціальними вправами. Ще приблизно 17% учнів страждають від того, що катастрофічно неуважні і розсіяні: вони, в принципі здатні і позитивно пов'язані (принаймні, на перших порах) до навчання, постійно щось втрачають, забувають і плутають. А ще 10% малюків постійно забувають вдома навчальні предмети - книжки, зошити, пенали, форму на фізкультуру, змінне взуття, вони є дуже неорганізовані. У них низький рівень концентрації і стійкості уваги, слабка вольова регуляція поведінки, але і це теж піддається психологічної корекції. Близько 15% діток мають специфічну неуспішність через поганий розвиток логічного і абстрактного мислення - у них великі проблеми з математикою. 13% дітей страждають від того, що абсолютно непосидючі. Урок триває 35 хвилин і, незважаючи на фізкультпаузи і часту зміну видів діяльності, такі дітки все одно не мають сил «висидіти» належний час, щоб не відволікатись самим і не заважати іншим. Пояснюється це особливостями моторного розвитку та низьким рівнем розвитку вольової сфери, найбільш сильно страждають такими порушеннями діти з гіперактивністю. Приблизно стільки ж дітей не здатні переказати текст, прочитаний учителем або самостійно, або навіть скласти зв'язну розповідь по картинці. Причинами цього можуть бути слабкий розвиток логічного запам'ятовування, низький рівень розвитку мови і образного мислення. Ще приблизно стільки ж дітей не розуміють пояснень вчителя з першого разу (їм доводиться все «розжовувати»): вони або соромляться запитати і накопичують «прогалини» у знаннях, або постійно перепитують буквально кожне слово і заважають роботі всього класу. Це відбувається через слабку концентрації уваги, малого обсягу уваги, а також невміння «змусити» себе зайнятися тим, що складно і / або нецікаво. Приблизно 10% дітей мають катастрофічно «брудні» зошити. Вони ніби не здатні «нормально» намалювати навіть найпростіші елементи, їх букви криві і розповзаються. І в спробі привести їх в порядок ці діти весь час щось підтирають і виправляють, що, звичайно, тільки посилює несамовите видовище. Відбувається так через недорозвинення дрібної моторики пальчиків: в дошкільному віці такі малюки дуже мало малювали, ліпили і вирізали. Стільки ж діток з велики зусиллям запам'ятовують таблицю множення через погану механічну і довготривалу пам'ять і слабку концентрацію уваги. І такий жсамий відсоток першокласників не в змозі працювати самостійно - ні в класі, ні вдома. Є і варіації на цю тему: дитина не може самостійно працювати в класі, але вдома у нього це виходить - і навпаки. Це обумовлено різною швидкістю протікання психічних процесів у малюків: що легко і швидко зроблять холерик і сангвінік, то повільному «тугодума» флегматику на уроці ніяк не встигнути - зате вдома він «своє візьме». Якщо ж, навпаки, дитина не може працювати вдома, хоча, за відгуками вчителя, цілком встигає на уроках - задумайтеся про те, чи забезпечені їй вдома необхідні для роботи умови (а це не тільки наявність столу і стільця, а й комфортного, тихого приміщення для занять, нормальної психологічної обстановки), або - чи не занадто ви нею опікуєтеся. Деякі діти, що називається, «не вміють себе вести»: вони голосно коментують те, що відбувається на уроці, поведінку вчителя та оцінки, не реагують або негативно реагують на зауваження. Зазвичай це викликано сімейними проблемами, найчастіше - перенесенням складних відносин з мамою або бабусею на вчительку. Є ще окрема підгрупа дітей, проблема яких полягає в слабкій орієнтуванні в просторі. Вони довго, мало не кілька тижнів, не можуть запам'ятати розташування свого класу в школі, місце розташування туалету, їдальні, роздягальні - тому вони часто губляться в «трьох соснах» і запізнюються з перерви на урок. Деякі дітки слабо орієнтуються навіть у власному зошиті, і прохання вчителя «відступити три клітинки зверху і на десять зліва» повергає таку дитину в ступор. Це теж - «домашнє спадщина»: ймовірно, дитина не була привчена до самостійності, з нею мало займалися або робили все «за неї». Отже, як бачимо, за винятком складнощів, пов'язаних з фізіологічними особливостями дитини або з наявними у нього порушеннями, більшість шкільних проблем все ж таки «родом з сім'ї»: когось не навчили правилам поведінки, когось занадто опікали, з кимось мало займалися і не розвинули в дитини пам'ять, увагу, моторику пальчиків. | |
Категорія: Метеріали для батьківських зборів | | | |
Переглядів: 1219 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |