menu

Що робити, якщо дитина не любить читати?
05.04.2012, 23:49
Рішення тільки одне: не змушувати, а перетворити читання в задоволення!

Сьогодні дуже багато батьків, (особливо ті, хто в дитинстві із задоволенням занурювався в неповторний за різноманітністю світ письменницької фантазії), з тривогою обговорюють своїх дітей. «Так я в його віці про такі книги тільки мріяв! Стільки чудових авторів уже припадають пилом на його полиці, а йому - не хочеться! «Краще б комікси купували або кіно на DVD!» - Ось і вся відповідь на мої прохання прочитати хоча б Жюля Верна! Або Крапівіна ... Або Стівенсона. Не читає! Що робити, розуму не прикладу! »
Подібні емоційні сплески знайомі практично всім батькам сьогоднішніх школярів. Проте психологи не завжди поділяють цю точку зору. Неправильно говорити, що діти стали читати менше, ніж батьки в їхньому віці,просто вони читають іншу літературу. Чи означає це, що ми тривожимося марно? Змушуючи дітей читати, батьки часто перегинають палицю і легко« входять у смак. Батьківський пресинг, як правило, починається одночасно з початком навчання в першому класі, але поступово стиль відносин, заснований на примусі, стає природним для їх спілкування, що неминуче породжує нові проблеми . Дитина починає вчитися гірше й гірше, перестає захоплюватися взагалі чим би то не було або, навпаки, «заганяє» себе навчанням, додатковими заняттями, книгами і в підсумку втрачає відчуття простих задоволень. Все для того, щоб батьки пишалися ним, повірили в нього - і залишили, нарешті, у спокої.

Існує, на жаль, сумна закономірність: якщо батько сам не радіє книзі, не прагне будь-яку вільну хвилину поринути в чудову вербальну реальність, він навряд чи зможе навчити цієї радості своюї дитину ... У той же час малюк, який відчуває, що життя його батьків немислиме без книг, приймає цю установку як даність. І якщо увечері, хоча б перед сном, мама присяде на півгодини хай і з любовним романом в руках, її син поступово теж звикне забавляти себе чим-небудь книжковим на сон грядущий.

Колись ми привчали своїх малят користуватися ложкою, ходити на горщик, чистити зуби, розповідали казки і знаходили для цього і час, і сили, і терпіння. Ось і тепер, коли книга перекочовує з рук батьків в руки дитини, тобто коли він починає не тільки вухами, а й очима стежити за пригодами героїв, не можна пропустити цей момент.
 
Такий перехід відбувається зазвичай у віці від 7 - 8 років, але якщо він затягнувся, то і 15-річному мама, буває, читає вголос «Війну і мир», бо слухати і запам'ятовувати легше, ніж читати самому. Зуміти залучити дитину до самостійного читання художньої літератури для дорослих має бути не менш важливим, ніж навчити його дотримуватися правил особистої гігієни.
Серед причин, що відбивають інтерес до читання, є і ті, що можна назвати шкільними. Незважаючи на те, що предмет «література» в шкільному розкладі займає одну з провідних позицій, любов до книги від цього не збільшується, а іноді, навпаки, пропадає. Негативне ставлення до читання породжене елементарної зобов'язалівкою. Ось чому «Капітанська дочка», прочитана в 9 років за порадою бабусі, сприймається як геніальне одкровення, а в 12 років на уроках літератури викликає відчуття смертельного покарання. Невдала шкільна програма, яка не враховує вікових та психологічних особливостей дітей, на жаль, ще одна причина нелюбові до читання. У віці 10-11 років дитина не може ще оцінити в книзі нічого, крім сюжету.
А іноді буває і так. Батьки - книголюби зі стажем, будинки - книг повно, а дитина читати не хоче і ні на які вмовляння не піддається: не цікаві йому ні Вінні-Пух з Бармалеєм, ні хоббіти з муммітролямі. Тоді, можливо, причину варто шукати глибше. Читання - складний процес, в якому задіяні обидві півкулі головного мозку, тому, якщо одна з зон «пробуксовує», весь процес втрачає сенс. Як правило, такі діти погано пишуть, плутають букви, насилу складають пропозиції, не можуть вибрати вірне закінчення в словосполученні. Несформованість образу букви (коли між «б» і «д», наприклад, особливої ​​різниці не видно) призводить до того, що процес читання сильно ускладнюється, від дитини вислизає сенс читаного, бо він не в змозі усвідомити сенс кожного конкретного слова. Читання з насолоди перетворюється на страшне покарання. Дитина напружено складає букви в слова, але не розуміє суті і сенсу.

 Якщо дитина мало гралась в ранньому дитинстві, якщо паличка для нього ніколи не перетворювалася на лопатку або в конячку, значить, його фантазія не розвинена достатньою мірою. А яке задоволення від читання можна отримати, не уявляючи себе на місці Руслана, що летить на бороді Чорномора, або на місці дівчинки Еллі, що йде по дорозі, вимощеної жовтою цеглою? Гарна уява - необхідна умова успішного і зацікавленого читання. Причому це речі, не просто взаємозалежні, але і взаємовпливаючі. Уява прекрасно розвивається за допомогою малювання, а малювання під читання - один із способів залучення дитини до книги. Ну а чим красивіше зовні і цікавіше за змістом буде ця книга - тим більше у вас шансів на успіх.

Нерідко діти байдужі до «великої» літератури, але зате читають журнали, різноманітні енциклопедії, комікси за мотивами улюблених фільмів.
 

 Все це теж читання, і його треба поважати. Воно збагачує уяву, допомагає пізнавати навколишній світ і самих себе. Немає читання хорошого і поганого, воно буває лише відповідним віком чи ні.

Читання - не просто задоволення, але, перш за все, свобода. Свобода обирати, що читати - самому, без вчителів, без батьків. Читання - це взагалі особиста справа, тому що в ньому ми шукаємо і в значній мірі відображаємо себе. Книгам приписується безліч переваг, якими вони дійсно володіють. Але є безліч інших способів пізнавати світ і розвивати свою уяву: гра, музика, живопис або кіно ... Батькам, вихованим радянською школою в переконанні, що книга - це, перш за все «джерело знань» і «найкращий подарунок», непросто прийняти цю думку. Але варто спробувати це зробити, якщо ми дійсно хочемо, щоб читання для наших дітей стало природним і радісним процесом.


Джерело: http://www.vladmama.ru
Категорія: Метеріали для батьківських зборів | Додав: РІТА | Теги: проблеми навчання читання, читання і діти, читання в початковій школі
Переглядів: 1627 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]