11.07.2014, 19:10 | |
I. Формування комунікативної компетентності молодших школярів Як часто ми , дорослі , пишаємось тим , що змогли підтримати розмову в потрібну мить , показавши рівень свого інтелекту . Та чи спостерігали ви , як діти до 10 – 11 років прагнуть розмовляти на „дорослі” теми , намагаються допомогти близьким у вирішенні важких проблем , проявляючи свою компетентність у певній ситуації . А що ж означає слово „компетентність” ? Звернувшись до тлумачного словника читаємо , що „компетентність – поінформованість , добра обізнаність з чим – небудь .” То ж постає наступне питання : чи доцільно формувати у молодших школярів комунікативну компетентність , адже дітям 6 – 10 років так важко осягнути велику кількість знань , щоб проявляти свою компетентність у багатьох сферах життя . Відповідь відразу дають сучасні освітні документи ( Державний стандарт та програма з української мови для початкових класів ) , які комунікативну лінію визначають як одну із провідних у навчанні української мови , що є результатом підвищеної уваги до забезпечення рівномірного та паралельного розвитку всіх видів мовленнєвої діяльності , як репродуктивних – слухання , розуміння , читання , так і продуктивних – говоріння , письмо . Читанню та письму завжди приділялась велика увага в методиці та на практиці , а от завдання зі слухання – розуміння розв’язувались частково , зводячись до примітивізму . Безумовно , всі уроки рідної мови мають слугувати підгрунттям для формування аудіативних умінь та розвитку усного мовлення . Серед них найбільш широкі можливості розкривають уроки позакласного читання ( роботи з дитячою книгою ) . Вони першими демонструють дітям широкий , розмаїтний , цікавий і захоплюючий світ дитячої літератури ; на них , під час ознайомлення з різножанровими творами , розгортається дитяча фантазія , уява та мрія ; під впливом яскравих літературних образів народжуються думки , вміння їх довести . Літературні твори хвилюють , зворушуючи дитячі душі ; змушують розмірковувати , аналізувати ; вчать співпереживати . Таким емоційним впливом і виховуємо ми в душі дитини любов та прагнення до читання книжок , водночас досягаючи і ряд навчальних цілей , передбачених програмою . Молодший шкільний вік – сенсетивний період для розвитку спеціальних здібностей : конкретність і водночас неабияка образність мислення ; емоційне сприйняття дійсності ; нестача життєвого досвіду компенсується вишуканою фантазією , яка яскраво проявляється у дитячій словотворчості ( зокрема , під час складання казок ) . Образність мислення , естетичне світосприйняття та готовність до дій свідчать про високий рівень творчих здібностей цієї категорії вцілому , без виключень . В.О.Сухомлинський надавав особливої уваги розвитку творчих здібностей молодших школярів засобами літератури . Змістом цієї системи він вважав :
Зміст цієї системи ефективний тоді , коли в учнівському колективі створено розвивальне мовленнєве середовище . Для його створення існують принципи організації професійного мовленнєвого спілкування з дітьми :
Ці принципи організації мовленнєвого спілкування з дітьми є оптимальними для закладання основ формування комунікативної компетентності молодших школярів . Змістом розвитку комунікативної компетентності є її складові :
Реалізації запропонованого змісту роботи сприятиме застосування таких методів : проведення бесід на морально – етичні теми ; читання художніх творів ; ознайомлення з різними жанрами українського фольклору ; введення в активний словник учня нової лексики ; створення ігрових мовленнєвих ситуацій ; розігрування діалогів і сценок з літературних творів ; розгляд піктограм , ілюстрацій до художніх творів ; використання дидактичних ігор .
Ця компетентність формується під час бесід , обговорення різних ситуацій спілкування , розігрування ігрових мовленнєвих ситуацій .
Для розвитку цього виду компетентності слід користуватися такими методами : побудова діалогів за змістом картин чи на задані теми ; розігрування міні – інсценівок за сюжетами з повсякденого життя дітей ; введення у словник школярів лексико – граматичних засобів , спрямованих на встановлення й підтримку розмови ( знаєш , бачиш , скажи , кажу тобі , я думаю , ясно , зрозуміло , добре , гаразд , так , авжеж , ні-ні ) , зразків комунікативно значущих діалогічних форм запрошення до розмови ( „Приєднуйся до нашої розмови” , „Ходи до нас” , „Розкажи нам ...”, „Ми говоримо про ... , а ти як гадаєш ?”) , вступу до розмови ( „Про що ви розмовляєте ? Можна приєднатися до вас ?” , „Хочете , я розповім , що знаю про ... ?”) .
До методів власне мовленнєвої компетентності відносять : навчання дітей складати розповіді , діалоги ; завдання на розв’язання комунікативно – мовленнєвих задач у навчальному та повсякденному спілкуванні .
Отже , розвиток мовлення і спілкування взаємопов’язані : прагнучи задовольнити потребу у спілкуванні , дитина звертається до мовлення як до основного способу його здійснення ; включення дитини у мовленнєве спілкування з дорослими і однолітками позитивно впливає на розвиток їх комунікативних потреб і мовлення . Цей двобічний зв’язок - основа паралельного розвитку в школярів мовлення і комунікативної діяльності . ІІ. Основна частина
1.1. Формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках читання В основу початкового курсу рідної мови покладено всебічний розвиток мовлення . Якщо проаналізувати зміст загальнопізнавальних умінь та навичок , то можна помітити , що всі вони тісно пов’язані між собою : простіші вміння є структурними елементами складніших чи створюють сприятливі умови для їх формування та розвитку . Тому , формуючи загальнопізнавальні уміння , працювати слід в чітко визначеній послідовності та розробленій системі , починаючи з найпростіших і закінчуючи перемогами над складнішими . Такої системи слід дотримуватись класоводові не тільки на уроках мови та читання , а встановлювати міжпредметні зв’язки на кожному уроці з усіх навчальних предметів . Як визначили науковці , кожне вміння слід формувати поетапно , а саме :
Проаналізувавши програму , бачимо , що на першому місці на уроках читання постає розвиток усного мовлення . В основі його формування лежать такі прийоми розумової діяльності : аналіз , порівняння , абстрагування , узагальнення та багато інших . Використовуючи їх , діти здійснюють мислительну операцію , яка для них є невидимою . На перших порах їм важко вибрати той чи інший прийом ( на допомогу приходить вчитель ) , та з часом цей вибір доходить до автоматизму , над яким учні і не замислюються . Функціонально – смисловими типами мовлення є розповідь , опис та міркування . Розповідь – це своєрідне повідомлення , в якому факти і події ідуть одне за одним , в певній послідовності . Це найлегший для молодших школярів тип мовлення , бо її основи закладалися ще в дошкільному віці , коли дитинку просили розповісти про якусь пригоду , скласти розповідь за серією малюнків тощо . На протязі ж навчання в початковій ланці учні вже удосконалюють структуру побудови , вміння використовувати художні засоби виразності , правильно будувати речення тощо . Описом називається повідомлення про факти та явища , які існують водночас . На перший погляд здається : описувати не важко , що бачиш , те й кажи . Та з часом учні розуміють , що перед тим як описати картину чи ілюстрацію слід її уважно роздивитися , дібрати простіші художні засоби виразності ( епітети , порівняння ) . Спостереження показують , що мовлення молодших школярів , зокрема учнів перших та других класів , відзначається бідністю словникового запасу . Тому першочерговим завданням вчителя є використання спеціальних вправ , які передбачають активну мовленнєву діяльність , навчаючи вибору необхідних засобів виразності усного мовлення . Крім того , додатковий матеріал сприятиме поліпшенню техніки читання школярів . Міркування – це виклад фактів та явищ , які перебувають у причинно – наслідкових зв’язках . З таким видом тексту учні знайомляться уже безпосередньо у школі . Роботу над міркуваннями на початковому етапі слід спрямовувати на навчання монологу у вигляді елементарного роздуму за структурою , доступною 6-річним дітям : теза – аргументи – висновок , а пізніше – вступ – теза – аргументи – висновок . Дітям складно створювати словесні міркування , де необхідно дотримуватися структури , виявити та розкрити причинно – наслідкові зв’язки тези з аргументами ; самостійно дібрати докази , зробити висновки . Причина невміння висловлювати свої міркування полягає не в тому , що діти не готові до цього розумово , а в тому , що вони не чують відповідних висловлювань від дорослих , адже , як відомо , молодші школярі в цьому віці більшою мірою здатні до наслідування зразків мовлення старших , які їх оточують . Оскільки міркування дітей , так би мовити , є „вимушеними” , вчитель постійно повинен стимулювати їх до створення висловлювань . На допомогу приходить всім відомий метод „Прес”(на мою думку ; я переконаний , що ; а я гадаю інакше та інші ) , який ненав’язливо примушує мислити кожного без винятку , бо висловивши свою думку , її ще й треба довести . Важливе місце в системі мовленнєвого розвитку молодших школярів належить роботі зі словом , спрямованій на збагачення , розширення й активізацію словника учнів та формування в них умінь та навичок вільно та комунікативно виправдано користуватися лексичними засобами в різних мовленнєвих ситуаціях , що є однією з умов вільного володіння усним і писемним мовленням . Емоційно забарвлена лексика збагачує і увиразнює висловлювання , дає можливість образно продемонструвати свою думку з приводу прочитаного , побаченого чи почутого , допомагає визначити характерні ознаки предметів , а також риси характеру людей , висловити схвалення чи осуд дій персонажів художніх творів . Ці методи та прийоми реально можна втілити за умови , що учні володіють навичками виразного читання , компоненти якого є нероздільними . Бідність інтонаційного малюнка , часто неправильно вибраний тон , недостатня гучність мовлення – основні недоліки темпу читання і висловлювання . Слід показати дітям залежність вибору тих чи інших засобів виразності від змісту і основної думки , поступово формуючи у них уміння самостійно добирати необхідні для певного висловлювання мелодику , інтонацію , гучність , темп , виразність . Та якщо мовлення вчителя багате лише на уроці читання , то які б ви методи та прийоми не використовували , вони будуть діяти лише в межах відповіді на цьому ж уроці , а повсякденне як мовлення так і мислення учнів буде бідним та примітивним , бо , як довели психологи , діти до 10 років наслідують мовлення та вчинки не тільки своїх батьків , а й першого вчителя . 1.2. Формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках рідної мови Проблема взаємозв’язку мовної освіти і мовленнєвого розвитку учнів визначила нові змістові лінії навчання української мови :Виникла необхідність удосконалювати методи та прийоми , урізноманітнювати форми проведення уроків , прокладаючи цікавий і водночас вишуканий шлях вивчення рідної мови , в процесі якого розвиваються творчі здібності молодших школярів . Серед змістових ліній приорітетною вважають комунікативну . Уроки української мови є найефективнішими для ознайомлення учнів з найважливішими правилами усного та писемного мовлення ; спілкування ; практичного засвоєння формул ввічливості , які виховують мовну культуру , інтелігентність , вишуканість , толерантність мовця . Керуючись принципами особистісно орієнтованого навчання , необхідно забезпечити емоційне благополуччя учнів на уроці , що сприяє успішній реалізації завдань , формування комунікативних умінь та мовленнєвої культури молодших школярів , бо , за словами Марії Монтессорі , „у розумі дитини нема нічого такого , чого колись не було б у почуттях” . Мовленнєвій діяльності на уроці рідної мови вчитель повинен відводити більше половини часу , вміло поєднуючи розвиток мовних ( формування базових понять ) , мовленнєвих ( оволодіння вміннями вільно висловлювати свою думку у діалогічній та монологічній формах ) та комунікативних ( засвоєння норм літературної вимови , оволодіння опорними вміннями логічного мислення ) умінь учнів . Невичерпним матеріалом для навчальних занять з рідної мови є саме життя , що щедро надає нам матеріали , опираючись на які , учні успішно опановують навчальний матеріал . Кожна складова уроку допомагає створити образ , вималювати ситуацію , які змушують дітей уявляти , фантазувати , співпереживати , спонукає до активної мовленнєвої діяльності не тільки на уроках рідної мови . Шляхами реалізації даної проблеми стали такі методи та прийоми :
1.3.Спілкування, як активний вид діяльності Спілкування – це активний процес , пов’язаний з розумовою діяльністю і комунікативною поведінкою . Перебуваючи у суспільних взаєминах , особистість виявляє активність у своїй життєвій позиції , демонстуючи свою комунікативну компетентність , при цьому спілкування здійснюється трьома способами :
Формувати вміння користуватися всіма способами спілкування можна , використовуючи різноманітні методи та прийоми роботи над різножанровими творами та книгами в яких вони розміщені . Однією з важливих структурних одиниць книги є анотація ( це коротка характеристика книги , яка в найстислішій формі викладає її зміст , іноді дає оцінку , допомагає вирішити , наскільки цікавить ця книга читача ). Вміння знаходити її , розуміти значення і зміст , створювати самостійно припадає на третій клас , коли в учнів уже сформувались вміння стисло переказувати великі за обсягом тексти . ІІІ. Висновки Так , ми бачимо , що в молодшому шкільному віці навчальна діяльність стає провідною діяльністю в житті дитини . Її розвиток , формування та становлення буде продовжуватись протягом всіх років шкільного життя , але основи закладаються в перші роки навчання . Дитина , стаючи молодшим школярем , незважаючи на попередню підготовку , більший або менший досвід навчальних занять , потрапляє у принципово нові умови . Шкільне навчання відрізняється не тільки особливою соціальною значимістю комунікативної діяльності дитини , але й опосередкованістю відносин з дорослими зразками й оцінками , дотриманням правил , спільних для всіх , набуттям наукових понять . Ці моменти , так само , як і специфіка самої навчальної діяльності дитини , впливають на розвиток її комунікативних здібностей. Для кращого формування та розвитку комунікативної компетентності молодших школярів потрібно організовувати навчання так , щоб воно було цікавим для дітей , під час якого постійно б виникала маса запитань і не зникало бажання знайти чи почути відповіді на свої «Чому?». Деякі уроки повинні проводитись в ігровій формі , в такий спосіб діти починають осмислювати навчальний матеріал , а не його зазубрювати , тим самим даючи змогу розвиватися теоретичному смисловому мисленню та зв’язному мовленню. Важливу роль тут відіграє і методика , якою користується класовод . Бо багато чого залежить від вчителя , від його розуміння та ставлення до дітей . Він формує особистість учня в процесі спілкування з ним , у процесі індивідуальної та колективної бесіди . Також вчитель формує особистість учня безпосередньо у процесі навчання . За допомогою знань , яких поступово набирає школяр з першого класу і далі , у нього формується уявлення про навколишній світ , розвивається його «Я» , а головне поступово формується комунікативно компетентна особистість , яка подолає будь-які кризи та проблемні ситуації у житті .
Використана література 1. Бадер В. І. Розвиток зв’язного мовлення молодших школярів . – К. – 1997. 2. Головко І. Формування вмінь і навичок молодших школярів складати твори – міркування // Початкова школа – 1999. - № 8. – с . 41 – 44 . 3. Лещенко Г. Комунікативно – діяльнісний підхід до проведення уроків розвитку зв’язного мовлення // Початкова школа . – 2003 . - № 12 . – с . 5 – 7 . 4. Луценко І. Культура мовленнєвого спілкування : зміст і методи роботи // Дошкільне виховання . – 2004 . - № 5 . – с . 10 – 12 . 5. Москаленко Н. А. Застосування ігрових та мовленнєвих ситуацій // Початкова школа . – 1990 . - № 2 . – с . 24 – 26 . 6 Олійник І. М. Розвиток зв’язного мовлення молодших школярів . – Рівне . – 1999 . 7. Притулик Н. Комунікативний потенціал уроків з дитячою книгою // Початкова школа . – 2003 . - № 6 . – с. 14 – 17 . 8. Словник іншомовних слів . – К. – 1977 . – с. 345 . 9. Трунова В. А. Мовленнєві ситуації як засіб формування комунікативних умінь // Початкова школа . – 1988 . - № 7 . – с . 27 – 28 . | |
Категорія: Ділимось досвідом | | |
Переглядів: 5636 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |