menu

Кооперативна форма навчальної діяльності
16.05.2012, 12:23

Кооперативна форма навчальної діяльності, за В. Телячук, О. Лесіною, - це форма організації навчання в малих групах учнів, об'єднаних спільною навчаль­ною метою. За такої організації навчання вчитель керує роботою кожного учня опосередковано, через завдання, на вирішення яких він спрямовує діяльність гру­пи. Кооперативне навчання вчить учнів спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати власні думки, переконувати, бути переконли­вими й толерантними, розуміти інших, сприяє досягненню учнями високих ре­зультатів засвоєння знань та формування вмінь.

Коли учні працюють разом, вони формують навички, необхідні для само­стійного життя:

- уміння уважно слухати;

- спільно вирішувати проблеми;

- самостійно (спільно) приймати рішення;

- проводити різноманітні дослідження;

- аналізувати матеріал;

- розв'язувати конфлікти;

- засвоювати навички демократичного способу життя, які знадобляться їм в сім'ї, на роботі, в житті.

Основним під час організації кооперативного навчання є спілкування і взає­модія учнів. Причому ефективним та продуктивним таке навчання буде тоді, коли склад груп змінюватиметься та кожен учень матиме можливість спілкува­тися з усіма іншими.

Кооперативна форма навчання має такі ознаки:

• всі учасники об'єднані однією метою;

• у групі розподілено працю, функції та обов'язки кожного члена;

• між учасниками панує співпраця і дружня взаємодопомога;

• учні цінують і поважають працю всіх і кожного зокрема;

•  обсяг роботи, виконаної групою, завжди об'ємніший за обсяг роботи, ви­конаної кожним її членом чи частиною групи.

Коли учні працюють у групах та виконують завдання, кінцевий результат якого залежить від спільних зусиль, у них розвивається соціальне почуття. Вони починають глибше занурюватися у навчання, оскільки роблять це не самостійно, а разом з однокласниками. Кооперативне навчання сприяє активному засвоєнню матеріалу. Спільні дії в малих групах, обговорення матеріалу з іншими, взаємо-навчання дають можливість краще зрозуміти, опанувати виучуваний матеріал.

Щоб діти співпрацювали, вчителю необхідно відповідним чином орга­нізувати урок. Для цього треба враховувати такі чинники:

• позитивна діяльність;

• особистісна взаємодія, що стимулює діяльність;

• індивідуальна та групова підзвітність;

• навички міжособистісного спілкування у невеликих групах;

    • обробка даних про діяльність групи.

Л. Виготський зазначав: "Навчання є найінтенсивніше, коли відбувається в контексті підтримки, заохочування і допомоги... Хто пояснює і уточнює - вчить­ся. Що діти зроблять разом сьогодні, завтра зможуть зробити самостійно..."

Працюючи в групі, школярі виконуватимуть різні ролі: мислителів, слуха­чів, спостерігачів, співрозмовників, партнерів, просто друзів.

Кооперативне навчання може здійснюватися не тільки в групах, а й у парах. Робота в парах застосовується і як окрема самостійна технологія, і як підготов­чий етап до роботи в групах. Канадський педагог М. Вербови-Онух пропонує різні види робіт в групах та парах.

Категорія: Самоосвіта | Додав: РІТА | Теги: Інтерактивне навчання
Переглядів: 4055 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]