16.05.2012, 12:23 | |
Кооперативна форма навчальної діяльності, за В. Телячук, О. Лесіною, - це форма організації навчання в малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою. За такої організації навчання вчитель керує роботою кожного учня опосередковано, через завдання, на вирішення яких він спрямовує діяльність групи. Кооперативне навчання вчить учнів спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати власні думки, переконувати, бути переконливими й толерантними, розуміти інших, сприяє досягненню учнями високих результатів засвоєння знань та формування вмінь. Коли учні працюють разом, вони формують навички, необхідні для самостійного життя: - уміння уважно слухати; - спільно вирішувати проблеми; - самостійно (спільно) приймати рішення; - проводити різноманітні дослідження; - аналізувати матеріал; - розв'язувати конфлікти; - засвоювати навички демократичного способу життя, які знадобляться їм в сім'ї, на роботі, в житті. Основним під час організації кооперативного навчання є спілкування і взаємодія учнів. Причому ефективним та продуктивним таке навчання буде тоді, коли склад груп змінюватиметься та кожен учень матиме можливість спілкуватися з усіма іншими. Кооперативна форма навчання має такі ознаки: • всі учасники об'єднані однією метою; • у групі розподілено працю, функції та обов'язки кожного члена; • між учасниками панує співпраця і дружня взаємодопомога; • учні цінують і поважають працю всіх і кожного зокрема; • обсяг роботи, виконаної групою, завжди об'ємніший за обсяг роботи, виконаної кожним її членом чи частиною групи. Коли учні працюють у групах та виконують завдання, кінцевий результат якого залежить від спільних зусиль, у них розвивається соціальне почуття. Вони починають глибше занурюватися у навчання, оскільки роблять це не самостійно, а разом з однокласниками. Кооперативне навчання сприяє активному засвоєнню матеріалу. Спільні дії в малих групах, обговорення матеріалу з іншими, взаємо-навчання дають можливість краще зрозуміти, опанувати виучуваний матеріал. Щоб діти співпрацювали, вчителю необхідно відповідним чином організувати урок. Для цього треба враховувати такі чинники: • позитивна діяльність; • особистісна взаємодія, що стимулює діяльність; • індивідуальна та групова підзвітність; • навички міжособистісного спілкування у невеликих групах; • обробка даних про діяльність групи. Л. Виготський зазначав: "Навчання є найінтенсивніше, коли відбувається в контексті підтримки, заохочування і допомоги... Хто пояснює і уточнює - вчиться. Що діти зроблять разом сьогодні, завтра зможуть зробити самостійно..." Працюючи в групі, школярі виконуватимуть різні ролі: мислителів, слухачів, спостерігачів, співрозмовників, партнерів, просто друзів. Кооперативне навчання може здійснюватися не тільки в групах, а й у парах. Робота в парах застосовується і як окрема самостійна технологія, і як підготовчий етап до роботи в групах. Канадський педагог М. Вербови-Онух пропонує різні види робіт в групах та парах. | |
Категорія: Самоосвіта | | | |
Переглядів: 4138 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |