menu

Взаємодія батьків і вчителя
16.05.2013, 11:03

Реакція батьків на виклик до школи чи необхідність поговорити з учителем досить часто визначаються напівусвідомлених і напівзабутим шкільним досвідом самих батьків. Постать учителя для багатьох дорослих продовжує залишатися символом контролю і джерелом тривожності. Батьки несвідомо відносяться до оцінки дитини вчителем і до позначок в щоденнику, як до оцінки їх батьківської успішності. Найбільші страхи перед школою відчувають батьки, які самі мають проблеми емоційно-психологічного характеру відносно влади як такої, різних форм підпорядкування та домінування в світі дорослих. Учитель сприймається як можновладець. Батько, що боїться вчителя, засвоює особливі навички психологічної самозахисту замість захисту власної дитини. Ці навички часто пред'являються в формі «педагогічних рекомендацій» (по суті - небезпечних), наприклад: «Батьки завжди повинні підтримувати вчителя, щоб не упускати його авторитет». Або: «Якщо ми будемо захищати свою дитину, вона ніколи не навчиться захищати себе сама». Доросла людина, відчуваючи страх перед учителем, робить дитину відповідальним за свою самооцінку: «Тільки від тебе залежить, чи буде мені соромно, чи ні. Ти несеш відповідальність за мій внутрішній стан і переживання ». Ця точка зору має надзвичайно поширений характер і, по суті, є передачею відповідальності від дорослого до дитини: «Веди себе в школі добре, щоб мені не було соромно, щоб я не відчував себе поганим батьком». Дитина при такому підході змушена нести тягар подвійної відповідальності: і за себе, і за емоційний стан батьків.

Батькам, які відчувають «шкільні страхи», не слід забувати, що вчитель, що лякає їх, сам теж багато чого боїться. І це пов'язано з природою школи як соціального інституту. Не секрет, що школа надає дитині масу можливостей втратити інтерес до пізнання і підмінити її поведінкою, орієнтованим на позначки і формальне виконання норм школи. Зниження інтересу до навчання, починаючи з п'ятого класу, є масовим явищем.

Перед учителем з точки зору педагогічних норм як ніби стоять два завдання: забезпечити результативність засвоєння знань і зберегти у дітей інтерес до пізнання. Однак оцінка роботи вчителів йде тільки по першому критерію. Тим самим вчителя підштовхуються до досягнення результативності засвоєння будь-яку ціну, в тому числі і через порушення страху і тривожності у дітей. Це не суперечить завданням школи як системи примусової передачі знань дітям. Щоб світ дорослих міг відтворити себе, дитині потрібно було оволодіти знаннями і засобами, необхідними для цього.

Фактори успішності навчання, пов'язані з батьківського поведінки, такі:

    
- Батьки встигаючих дітей мають реалістичні уявлення про поточні досягнення своїх дітей, але при цьому вірять, що в майбутньому вони обов'язково досягнуть успіху у своїй кар'єрі, допомагають дітям розвивати впевненість у собі, заохочуючи їх до виконання відповідних віку завдань в школі і вдома.
    
- Відносини батьків і дітей відрізняються теплотою і любов'ю, що використовуються батьками методи контролю характерні для авторитетного стилю батьківської поведінки. Діти знають межі дозволеного, але при цьому відчувають себе в безпеці і знають про те, що вони бажані й улюблені.
    - 
Батьки постійно спілкуються з дітьми, читають дітям книги, уважно вислуховують їх і регулярно розмовляють з ними. Батьки підтримують інтерес дітей до пізнання і дослідження, і самі служать рольовими моделями.

Категорія: Самоосвіта | Додав: РІТА | Теги: поради вчителю, самоосвіта
Переглядів: 847 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]