Цей процес складний і, головне, тривалий. У першокласників він триває 6-8 тижнів.
Золоте правило
Дотримання режиму дня - золоте правило для сім'ї, де є першокласник.
* Учень першого класу повинен спати не менше 10 годин, тому докладете всіх зусиль, щоб він лягав в 9 вечора і вставав в 7 ранку.
* Якщо ви забираєте дитину зі школи відразу після уроків, то спочатку краще погуляти до обіду близько 40 хвилин. Школярі молодших класів повинні гуляти 3:00 в день.
* Обідаємо в 13.30-14.00. Після обіду - обов'язковий відпочинок. Діти приходять зі школи на спаді працездатності, тому ні в якому разі не слід відразу ж садовити їх за уроки.
* Навіть той дитина, яка давно вже перестав спати вдень, прийшовши додому зі школи, може впасти і заснути. Звичайно, треба дати йому таку можливість відпочити.
* Після обіду і відпочинку сідаємо за уроки. У першому класі на них не повинно йти більше півгодини. Оптимальний час для їх приготування - у проміжку від 15 до 17 годин.
* Після домашніх завдань дитина може відправитися на додаткові заняття - в гурток, секцію, студію. Дорогу на заняття можна поєднати з прогулянкою.
* Робити або доробляти уроки ввечері неможна ні в якому разі.
* Часто буває, що вдень зі школи малюк приходить млявий і втомлений, а до вечора у нього наче відкривається друге дихання. Він бадьорий і веселий, готовий займатися чим завгодно аби тільки не лягати в ліжко. Не думайте, що він не втомився і не хоче спати, - насправді це просто перезбудження. Щоб зняти напругу, яка накопичилася за день, дуже корисно погуляти з дитиною перед сном. Якщо ми виходимо з того, що лягти спати треба в 21.00, то виходити гуляти найкраще близько 19.30, відразу після вечері.
* Після вечірньої прогулянки приймаємо теплий душ, випиваємо стакан молока з ложечкою меду (якщо немає алергії) - і лягаємо спати.
* Відхід до сну повинен бути дуже спокійним, без розмов про проблеми і складнощі минулого дня, особливо - без нагадувань про невдачі і прикрих помилках.
Сніданок, обід, вечеря
Одна з найважливіших складових розпорядку дня - режим харчування.
* Харчування молодшого школяра має бути п'ятиразовим: сніданок вдома, другий сніданок в школі, обід, полуденок, вечеря.
* Гарячий сніданок вдома обов'язковий. В ідеалі це - гаряча каша, але можна запропонувати і сухі пластівці, залиті теплим молоком, якщо дитина воліє їх. Звичайно, варіантів безліч - це можуть бути і омлет, і сир, і сирники або оладки.
* Ні в якому разі не можна снідати в поспіху, під постійні окрики «Швидше!», «Запізнитися!» Краще розбудити дитину на півгодини раніше, ніж підганяти його. Немає нічого гірше для фізичного і психічного здоров'я дитини, ніж стрес, який створюється обмеженням часу.
* Якщо дитина не на групі продовженого дня, то обідає він зазвичай вдома. На перше найкраще запропонувати йому легкий суп (міцні м'ясні бульйони дітям не корисні). Готуючи друге, слід пам'ятати, що не тільки малюкам, але і молодшим школярам не рекомендується гостре, смажене, спеції, майонез, кетчуп.
* Фрукти і овочі обов'язкові в щоденному меню. В обід добре давати овочевий салат.
* Полудень - це час є булочки, а також оладки, млинчики і так далі. Хороші на полуденок і свіжі фрукти.
* Вечеря повинна бути ситним, але легким - дитина не повинна наїдатися ввечері за весь день. Якщо ви розраховуєте, що він повинен лягти спати в 21.00, то вечеряти слід не пізніше 19.00, за 2 години до сну.
* Харчування має бути різноманітним, причому не тільки по складу продуктів, але і по тому, в якому вигляді ці продукти дають дитині. Йому важливо, як їжа лежить на тарілці, ніж вона прикрашена. В організації харчування позитивний емоційний настрой важливий не менше, ніж у всіх інших сферах життя першокласника.
Драмгурток, кружок по фото?
Фізіологи не рекомендують поєднувати початок шкільного навчання і початок навчання в музичній школі, художній студії, додаткові заняття іноземною мовою. Якщо є бажання розвивати дитину всебічно, краще починати за рік до школи або ж з другого класу. У першому класі додаткові навантаження повинні бути мінімальними.
Буває й так: до школи дитина займається і музикою, і спортом, але в першому класі чимось доводиться жертвувати, бо на все часу не вистачає. Можна відкласти якісь з занять на рік, але обов'язково прислухатися до вибору дитини: ті додаткові заняття, які залишаться, обов'язково повинні подобатися дитині, емоційно підживлювати його. З точки зору фізіологів, якщо треба вибирати між англійським і плаванням, то відповідь однозначна: плавання. А, наприклад, з танцями не все так просто: танці - таке тонко координований і складна дія, що для більшості дітей виявляються важкою роботою. Але і тут варто покластися на вибір дитини.
Залишити її в спокої
На жаль, батьки часто прагнуть розписати час своєї дитини по хвилинах. І виходить, що у дітей немає можливості побути наодинці з собою, а їм цього дуже не вистачає. Необхідно дати йому побути одному, залишити одного в кімнаті. Може бути, він візьме свою улюблену іграшку - багатьом дітям це допомагає зняти напругу, розслабитися. У цьому віці у дитини ще велика потреба в грі. Дитині в цей час дуже важко, і користь принесе все, що допомагає йому легше пережити період адаптації.
Але найголовніше - дітям в цей період дуже потрібна наша підтримка. Не варто занадто сильно фіксувати увагу на шкільних труднощах, вимагати відмінних результатів, лаяти за неакуратні зошити. Здоров'я дитини і хороші відносини з ним дорожче. Він повинен бути впевнений в тому, що вдома у нього є захист, що батьки на його боці.
Коли бити тривогу: ознаки порушення адаптації до школи
* Занепокоєння дитини.
* Неспокійний сон (якщо до цього дитина спала спокійно).
* Страхи.
* Нав'язливі руху (посмикування мімічних м'язів, посмикування плечем, покряхтиваніе і покашлювання).
* Поява запинок у мові.
* Різка зміна настрою.
* Підвищена рухова активність або, навпаки, млявість, загальмованість.
* Скарги на головні болі, болі в животі, загальне погане самопочуття.
* Втрата апетиту.
* Різке зниження маси тіла.
* Відмова йти в школу, небажання вчитися.
* Виникнення конфліктних ситуацій з однолітками і з учителем.
Якщо ви помітили якісь з цих ознак у своєї дитини - насамперед проаналізуйте режим, навантаження, взаємовідносини дитини з учителем і з однолітками. Іноді для вирішення проблеми буває досить нормалізувати розпорядок дня, зняти перевантаження, збільшити час сну.
Фізіологи ділять процес адаптації на кілька періодів
Перший період адаптації до школи - «фізіологічна буря» - триває 2-3 тижні. Всі системи організму в цей час працюють з великим напруженням. Дуже важливо розуміти, що дитина стикається з екстремальним навантаженням. Тому в перші 2-3 тижні він може погано спати, бути дратівливим, починати плакати, здавалося б, без приводу. Батькам нічого не залишається, як віднестися до всього цього якомога спокійніше, з розумінням, бути терплячіший.
* Період нестійкої пристосування. В цей час організм вже не реагує на нові впливу так бурхливо, шукає і знаходить варіанти реакцій, краще відповідні ситуації, вчиться економити ресурси.
* Період відносно стійкого пристосування. Організм знаходить найбільш підходящі варіанти реагування на навантаження, що вимагають меншої напруги. Але все ж і на цьому етапі не можна сказати, що дитина остаточно пристосувався: насправді весь перший рік навчання в школі - свого роду випробувальний термін для дитини та її сім'ї.
Режим дня школяра
7.00 Підйом
7.00-7.30 Водні процедури, зарядка
7.30-7.50 Сніданок
7.50-8.20 Дорога до школи. Добре, якщо по свіжому повітрю
8.30-12.30 Заняття в школі
11.00 Ланч. Краще, якщо гарячий
12.30-13.00 Дорога додому. По можливості не користуватися транспортом
13.00-13.30 Обід
13.30-14.30 Пообідній відпочинок, а краще сон
14.30-15.00 Полудень 15.00-16.00 Прогулянка, ігри, спорт
16.00-17.00 Приготування домашніх завдань з обов'язковим 10-хвилинною перервою на відпочинок
17.00-19.00 Прогулянка
19.00-20.00 Вечеря і вільні заняття (читання, музичні заняття, ручна праця, допомога родині, заняття іноземною мовою та ін.)
20.00-20.30 Гігієнічні заходи, підготовка до сну
20.30-7.00 Солодкий сон
|