10.06.2016, 10:17 | |
Питання про мету освіти є питанням про те, якою має бути людина майбутнього. Соціальне замовлення не тільки України, а й світового співтовариства вимагає перш за все людей, здатних самостійно одержувати знання та досвід, діяти в різних проблемних ситуаціях, реалізувати свої здібності та потреби. У практиці сучасної школи існує два принципово різних підходи до навчання. Перший – традиційний педагогічний. Метою і змістом такого навчання виступає передача учневі певної суми знань. Цей підхід ще називають знаннєвим. Він ототожнюється з дієсловами «знати» і «пам’ятати». Таким чином, знання в педагогіці є самоцінними. Другий підхід – психологічний – передбачає, що людина в процесі навчання повинна не прсто вивчити щось, а навчитися щось робити, тобто навчитися здійснювати діяльність. У процесі навчання людина повинна набути особистого досвіду, який є відображенням досвіду старших поколінь у певній галузі людської практики. Це діяльнісний підхід. На першому плані у цьому підході є практичні справи, а знання відіграють службову роль і стають засобом виконання цих справ і засобом навчання. Саме це стає очікуваним результатом освіти і предметом стандартизації на сучасному етапі модернізації освітнього процесу у початковій школі. Вимірюється такий результат нетрадиційно – в термінах «надпредметних» здібностей, якостей, умінь. Психологічну теорію діяльності розробляли видатні психологи Л. С. Виготський, А Н. Леонтьєв, Д. Б. Ельконін, В. В. Давидов, С.Л.Рубінштейн, П.Я.Гальперін та ін.. Діяльність - це специфічна форма суспільного буття людей, що полягає в цілеспрямованому перетворенні природної і соціальної дійсності. Перетворювальний і цілеспрямований характер діяльності дає змогу її суб'єкту вийти за межі будь-якої ситуації, вписуючи діяльність у широкий контекст суспільно-історичного буття. Все це підкреслює відкритість і універсальність діяльності. З позицій історичного і культурного розвитку її потрібно розуміти як форму творчості. Побудова або творення людиною своєї діяльності є неодмінною умовою формування її особистості. Л.С. Виготський висунув ідею про вирішальну роль діяльності в психічному розвитку дитини. Структура діяльності суб'єкта становить складне співвідношення її різнопланових компонентів (рух - дія - операція - вчинок) у їхньому взаємозв'язку з метою, мотивами та умовами діяльності. Центром цієї структури є дія. Саме дія, на думку С.Л. Рубінштейна, - вихідна "клітинка", "одиниця" розвитку психіки. У конкретному науковому вивченні особистості різні загально-психологічні напрями дотримуються принципів діяльнісного підходу. Поняття "діяльнісний підхід" у широкому розумінні означає, що в основу методології досліджень покладено категорію діяльності. Вона розкриває психологічні закономірності процесу навчання і виховання. Цей підхід виходить з положення про те, що психологічні здібності людини є результатом перетворення зовнішньої предметної діяльності у внутрішню психічну діяльність шляхом послідовних перетворень. Таким чином особистісний, соціальний і пізнавальний розвиток учнів визначається характером організації їх навчальної діяльності. Впровадження діяльнісного підходу у сучасних умовах дозволяє підвищувати ефективність навчально-виховного процесу за такими показниками:
Це забезпечить не тільки успішне засвоєння знань, умінь і навиків, а і формування картини світу, компетентностей у будь-якій предметній області пізнання. Для реалізації діяльнісного навчання потрібно враховувати такі методологічні положення:
Процес учіння – це процес діяльності учня, спрямований на становлення його свідомості і його особистості вцілому. Діяльнісний підхід передбачає:
Призначення діяльнісного навчання - навчати користуватися знаннями. Тому, саме діяльнісний підхід в описаному вище розумінні забезпечує прогрес людства, саме він забезпечує існування і розвиток різноманітних технологічних процесів, саме він запитаний у суспільстві, яке живе за принципами ринкових відносин. Діяльнісне навчання – це соціальне замовлення суспільства системі освіти. І саме на діяльнісному підході має ґрунтуватися сучасна дидактика. | |
Категорія: Методичний порадник | | |
Переглядів: 3327 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |