12.05.2014, 15:32 | |
У Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті, проект якої був схвалений II Всеукраїнським з'їздом працівників освіти, наголошується на формуванні в дітей та молоді цілісної картини світу, здібностей і навичок самостійного наукового пізнання. А це неможливо без дослідницької діяльності. Пізнавальні конфлікти, які виникають в процесі дослідження, підводять учнів до необхідності збору, аналізу і узагальнення даних, до висунення і перевірки гіпотез. Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямоване на становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах творчості. Метою дослідницької технології є набуття учнями навиків дослідницької роботи, формування активної, творчої особистості. Роль учителя в процесі дослідницьких методів навчання полягає в : а) спрямуванні учнів на осмислення проблеми в цілому; b) створенні умов для пошукової творчої діяльності; c) організації самостійної пошукової діяльності. Дослідницька технологія вимагає від учителя чітко визначити ті теми програмного матеріалу, розкриття яких саме через постановку дослідів матиме найвищий результат. Найціннішим моментом на уроках з застосуванням дослідницької технології є самостійне виведення учнями правильних, наукових висновків на основі отриманих результатів.
Інноваційні підходи до створення моделей розвивальної дослідницько-пошукової взаємодії у системі вчитель-учень (з досвіду зарубіжних колег) ДОСЛІДНИЦЬКА МОДЕЛЬ ЗА БАЙЄРОМ 1. Визначення проблеми. 1.1. Усвідомлення існування проблеми. 1.2. Усвідомлення її значення. 1.3. Приведення проблеми у такий вигляд, в якому можна її розв'язати. 2. Вироблення ймовірних відповідей. 2.1. Вивчення і класифікація доступних даних. 2.2. Пошук взаємозв'язків і побудова логічних умовиводів. 2.3. Висунення гіпотез. 3. Перевірка передбачуваної відповіді. 3.1. Збирання даних. 3.2. Організація даних. 3.3. Аналіз даних. 3.4. Вироблення заключного висновку. 3.5. Застосування висновку. ДОСЛІДНИЦЬКА МОДЕЛЬ ЗА ДЖОЙСОМ ТА ІН 1. Зіткнення з проблемою і відгук. 2. Організація дослідження. 4. Рефлексія і оцінювання. повторний цикл (повторення кроків 1-5).
ДОСЛІДНИЦЬКА МОДЕЛЬ ЗА ФЕНТОНОМ 1. Бачення проблеми на основі даних. 2. Формування гіпотез. 3. Розуміння логічних наслідків. 4. Збирання даних з метою перевірки гіпотез. 5. Аналіз, оцінювання та інтерпретація даних. 6. Оцінювання гіпотез крізь призму існуючих даних. 7. Формування узагальнення або висновку. ДОСЛІДНИЦЬКА МОДЕЛЬ ЗА НЕЛЬСОНОМ 1. Визначення і формування суті проблеми. 2. Висунення гіпотез. 3. Збирання і оцінювання даних. 4. Перевірка гіпотези. 5. Передбачуваний висновок і прийняття рішення. | |
Категорія: Методичний порадник | | | |
Переглядів: 1360 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |