18.05.2012, 09:26 | |
В системі початкової освіти України
відбуваються серйозні перетворення. Початкова школа перейшла на чотирирічне
навчання. До першого класу прийшли шестирічні діти. Психологами встановлено, що
вік від 6 до 7 років є перехідним між дошкільним і молодшим шкільним періодами.
Важлива роль дошкільного періоду полягає в досягненні дитиною соціальної
зрілості. З приходом до школи змінюється провідна діяльність шестирічного
школяра - тепер праця, гра, творчість підпорядковані навчанню Робота з шестирічними дітьми передбачає
обов'язкове врахування фізіологічних та психологічних особливостей. Деякі з
психологічних особливостей маленьких учнів сприяють організації навчального
процесу в першому класі, а інші - ускладнюють її. Залежно від характеру впливу
цих особливостей на процес засвоєння першокласниками навчального змісту і норм
шкільного життя їх можна розподілити на дві групи. До першої групи належать психологічні
особливості шестирічних першокласників, на які педагог може спиратись під час
організації навчального процесу. У свідомості шестирічного учня складається
ієрархія мотивів. При цьому одним з основних стає мотив встановлення і
збереження добрих стосунків із дорослими та іншими дітьми. Учень прагне до визнання
з боку дорослого і намагається гарними вчинками заслужити це визнання.
Маленький школяр набагато швидше відгукується на прохання і побажання педагога,
ніж на жорсткі умови. Власне шкільні норми поведінки ( необхідність піднімати
руку на уроці, вставати для відповіді і т. д.) першокласникові краще
пропонувати спочатку у вигляді гри за шкільними правилами. Шестирічний учень ініціативний,
намагається відшукати межі для "можна” та "не можна” в поведінці. Для
першокласника дуже важливо побачити результати власного зростання як школяра.
Маленький школяр прагне все пояснити, прокоментувати, показати, йому
подобається запитувати і дізнаватися нове. Першокласник здатний достатньо довго
утримувати увагу на тих об'єктах, які йому цікаві. У другій групі перелічені психологічні особливості шестирічних першокласників, які ускладнюють процес засвоєння ними нового предметного змісту і прийняття норм шкільного життя. Шестирічний учень не може прийняти та засвоїти всі норми шкільної поведінки, часто порушує межі норм. У першокласника знання норм поведінки і оцінка себе відповідно до цих норм часто не збігаються. Маленький школяр прагне в усьому бути першим, але не може при цьому адекватно оцінити свої уміння. Він часто відчуває труднощі у взаємодії з однолітками. Емоційно важко сприймає власні невдачі, але виявляє ініціативу в критиці однолітків. Психологи (Л.А.Венгер, Я.Л.
Коломенський, В.С. Мухіна) у своїх працях розкривають характерні особливості
дітей шестирічного віку: У дітей цього віку достатньо розвинене
мовлення Для них характерна пізнавальна
активність. У шести річок переважає недовільна
увага, хоча вони можуть і довільно регулювати свою поведінку, зосереджувати
увагу на тому, що їх приваблює. Це час інтенсивного розвитку пам'яті. Шестирічки - і реалісти, і фантазери.
Їхня уява має велику варіативність та відіграє важливу роль. Діти дуже довірливі. Мають почуття
сорому, гордості. Їхня внутрішня позиція у ставленні до себе: "Я - хороший”. Прагнення до позитивних взаємин із
дорослими організовує поведінку дітей-шестирічок. Бажання заслужити схвалення
дорослих і симпатію товаришів є одним із основних мотивів поведінки. У шестирічок почуття переважають над
розумом. Їхнє життя це постійні хвилювання з кожного приводу. Дітям цього віку не вистачає сили волі.
Мотиви "хочу” і "потрібно” вступають у суперечність. Щоб зберегти гарні
стосунки з дорослими, дитина інколи обманює. Працездатність у шестирічок є
невеликою, тому для них необхідно створити особливий режим праці і відпочинку,
використовувати індивідуальний підхід, постійний медичний нагляд. Особливо
негативно впливають на працездатність шестирічок шум і галас. Діти з готовністю виконують вимоги
вчителя. Тому потрібно, щоб педагогічний вплив був спрямований на виховання
моральних якостей особливості дитини. За даними досліджень, для шестирічок із
нормальним розвитком характерною є висока розумова активність. Проте майже у
кожному класі зустрічаються діти із затримкою розумового розвитку. З ними
необхідно багато працювати і не ототожнювати їх із категорією розумово
відсталих дітей. Шестирічки люблять веселитися і
пустувати. Це їхній природний стан. Є категорія дітей із невротизмом,
неврозом, неврозом страху, неврозом нав'язливих станів, неврозом нетримання
сечі (енурез), заїканням. Тільки особлива турбота вчителя, доброзичливий стиль
спілкування з цими дітьми в колективі сприятиме попередженню та подоланню їхніх
негативних психічних станів. У цьому віці вже є лідери: справжні і
неформальні. Вчителеві дуже важливо спрямувати дітей до справжнього лідера. Звісно, велике значення для розвитку
шестирічок має навчання, але особливе місце в їхньому житті посідає гра.
Усвідомлену мету шестирічкам найлегше побачити у процесі гри, Ставлення до гри
і правила гри є у цьому віці своєрідною школою соціальних відносин. Гра
розвиває здібності дітей аналізувати свої дії, вчинки, мотиви, а також
співвідносити їх з діями, вчинками та мотивами інших людей. Важливе значення для забезпечення особистісно орієнтованого виховання школярів, для розвитку самоповаги у шестирічок має знання ними своїх прав. На жаль, у шкільній практиці цьому важливому аспекту виховання приділяється недостатньо уваги. Учитель разом із дітьми може сформулювати ці права. Це такі як: право на повагу і ввічливе ставлення до
себе право на самостійність у виконання
завдань учителя право на відпочинок на уроці і на
перерві право на гру, фантазію, пустощі право на любов дорослих право на захищеність від негативних
впливів право на отримання відповіді дорослих
на всі свої запитання право звернутися за допомогою до
дорослих право отримати похвалу за добрі справи право не бути заляканим дорослими право не бути покараним фізично | |
Категорія: Методичний порадник | | | |
Переглядів: 9098 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |