15.04.2014, 11:09 | |
Оптимізація — процес надання будь-чому найкращих, найзручніших умов для діяльності. Під оптимізацією навчального процесу треба розуміти створення найбільш сприятливих умов (добір методів, засобів навчання, створення санітарно-гігієнічних умов, емоційних чинників) для отримання бажаних результатів без додаткових витрат часу і фізичних зусиль.
Оптимізація процесу навчання — управління навчанням на основі всебічного врахування його закономірностей, принципів, сучасних форм і методів, особливостей, внутрішніх і зовнішніх умов з метою досягнення найвищої його ефективності.
До критеріїв оптимізації процесу навчання за Волковою належать: — ефективність процесу навчання (результат успішності навчання, вихованості і розвитку учнів); — якість навчання (ступінь відповідності між результатами та цілями і завданнями навчання, а також ступінь відповідності між результатами і максимальними можливостями кожного школяра в певний період розвитку); — оптимальність витрат часу і зусиль учителів та учнів (відповідність гігієнічним нормам). Вибір оптимальних варіантів навчального процесу передбачає у діях педагога дотримання певних етапів: - чітке формулювання дидактичних завдань відповідно до певних форм організації навчання; - вибір і конкретизація змісту навчання; - вибір найбільш доцільних форм організації навчання; - визначення доцільних методів та засобів навчання; - забезпечення планування навчального процесу; - створення сприятливих санітарно-гігіенічних умов для проходження навчального процесу; - забезпечення керівництва навчальним процесом на уроці на достатньому науковому рівні; - аналіз результатів навчальної діяльності з метою її коригування у перспективі. Організація навчального процесу на засадах оптимізації вимагає ґрунтовної наукової підготовки учителів та майстрів виробничого навчання. Пошуки тих чи інших напрямів навчання зумовлюються особливостями та потребами суспільно-економічного розвитку. Впродовж століть суспільство задовольняв екстенсивний підхід до організації навчання. Екстенсивний (від лат. ехіеттш — розширювальний) підхід передбачає досягнення результатів у навчанні за рахунок кількісних факторів (збільшення років навчанпя у школі, кількості годин на вивчення навчальних дисциплін та ін.). На певних етапах історичного розвитку такий підхід задовольняв суспільство. Та з часом він вичерпав свої можливості. З розвитком науки, збільшенням обсягу інформації актуалізація проблеми продукування інтелектуального багатства суспільства привела до необхідності інтенсифікації навчального процесу.
Інтенсифікація передбачає досягнення у навчанні бажаних результатів за рахунок якісних факторів, тобто за рахунок напруження розумових можливостей особистості. Адже у процесі навчання у рамках екстенсивного підходу можливості мозку використовуються на 15—20 відсотків. Тому більш ефективне використання потенційних можливостей мозку учнів і вчителів — це найперша передумова інтенсифікації навчального процесу. Потрібно зважати на ряд факторів, які в своїй єдності і взаємозв'язку можуть забезпечити інтенсивність навчання. 1.Організація навчального процесу на достатньому науковому рівні з погляду розуміння сутності навчання, його рушійної сили, логіки навчального процесу, методів, форм, типів. 2. Забезпечення високого рівня психолого-педагогічної підготовки вчителів та майстрів виробничого навчання. 3. Оптимальність змісту навчального матеріалу з погляду його доступності щодо вікових та індивідуальних можливостей школярів. 4. Демократизація організації навчальної діяльності учнів. 5. Створення сприятливих санітарно-гігієнічних умов для навчання (харчування, дотримання вимог повітряного, світлового, теплового режимів, гігієна розумової праці та ін.). 6. Широке використання технічних засобів навчання і, в першу чергу, комп'ютерної техніки. 7. Володіння вчителем педагогічною технологією і технікою. 8. Забезпечення високого соціально-економічного статусу вчителя у суспільстві. Забезпечення інтенсифікації навчання — проблема досить складна. Вона виходить далеко за межі суто педагогічних проблем. Але об'єктивні чинники соціально-економічного розвитку підносять її актуальність | |
Категорія: Методичний порадник | | | |
Переглядів: 2564 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |