19.06.2014, 15:45 | |||||||||
Визначальна складова моєї роботи – це пошук і впровадження інноваційних педагогічних технологій навчання відповідно до сучасних потреб особистості й суспільства, однією з них є метод проектів. Людина на будь-якому рівні будує та реалізує життєві проекти. Актуальність методу проектів значно зростає в умовах переходу сучасної системи освіти до компетентнісного підходу, що передбачає виховання та розвиток компетентнісної особистості, здатної діяти осмислено, орієнтуватись у мінливому навколишньому світі, із сформованими цінностями. Впровадження методу проектів відповідає соціальному замовленню суспільства, що стрімко змінюється і вимагає кардинальних змін у системі освіти. Сучасна система освіти має бути спрямована на створення такої ситуації у навчально-виховному процесі, коли учні мають можливість міркувати, враховувати різні точки зору, формулювати та аргументувати власну позицію, спираючись на знання фактів, законів, закономірностей, сформульованих у наукових монографіях, власних спостереженнях, досвіді, умінні проектувати і реалізовувати власні навчальні проекти, творчо і нестандартно вирішувати навчальні проблеми, бути толерантними до точки зору інших людей. В основі методу проектів - інноваційна ідея, що й складає поняття «проект» (від латинського «спрямований вперед», тобто «план, задум, реалізація мети») Зрозуміло, що при такій організації навчально-виховного процесу педагогічний результат можна побачити, усвідомити, застосувати в практичній діяльності. Метод проекту - це метод пошуку, тобто така організація навчання, при якій учні набувають знань в процесі планування та виконання практичних завдань-проектів. Проект дає можливість тісно поєднати теорію з практикою. Ідея включення проектної діяльності в освітній процес була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому. Вперше у вітчизняній педагогіці актуальність цієї проблеми вивчав О. Макаренко, який в результаті своєї новаторської педагогічної діяльності дійшов висновку про проектування особистості як суб’єкта педагогічної праці. Таку думку не раз висловлював В. Сухомлинський, багатогранну педагогічну спадщину якого проймає ідея проектування людини. Визначення суті проектування як педагогічного явища є досить складним, бо надзвичайно складними і багатоцінними є система проектування і сам педагогічний процес. Саме слово «проект» у перекладі з латинської мови означає «кинутий уперед, задум, план» тощо. Німецький педагог А. Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов’язково беруть участь розум, серце і руки, тобто осмислення самостійно добутої інформації здійснюється через призму особистого відношення до неї і оцінку результатів в кінцевому продукті. Великою перевагою проектної діяльності, на мою думку, є вміння, які набувають учні, а саме:
Використання активних форм і методів навчання, безперечно, мають багато переваг. Вони відкидають одноманітність, посилюють інтерес до предмета, навчання, розвивають творче, продуктивне мислення, виховують культуру спілкування, поліпшують міжособистісні взаємини, краще реалізують єдність навчання, виховання й розвитку учнів. Уміння й бажання навчатися — той фундамент, який маю закласти я як учитель. Тому перед кожним уроком шукаю відповідь на «вічне» запитання: як улаштувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття й думки, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків і роздумів. Учні мають усвідомлювати, що в майбутньому вони самі братимуть безпосередню участь у вдосконаленні науки й виробництва, діятимуть самостійно, а не за підказкою, адже не можна жити за готовими рецептами. Я, як вчитель, виконую різні ролі: інформант, консультант, спостерігач. Вважаю, що дітей обов’язково потрібно навчити відповідати і ставити запитання один одному. Використовую ситуації із мотиваційним характером щодо необхідності володіння інформаційними компетентностями й культурою, а також намагаюся навчати учнів на основі задач порушувати актуальні життєві питання (наприклад, екологічні). В цій роботі мені допоміг навчальний посібник «Зелений пакет». Пов’язую матеріал із очевидними життєвими явищами. Пропоную їх розв’язати в парах, групах із взаємоперевірками, аркушами самоконтролю. Так з’явився творчий доробок завдань екологічного спрямування «Сходинки до екології». Вважаю, що одним із кращих прикладів формування та розвитку життєвих компетентностей учнів є проектна методика, яка сприяє розвитку ініціативи, самостійності, організаторських здібностей, стимулює процес саморозвитку. Активно використовую проектно-технологічну діяльність учнів і на уроках, і на позакласних заходах. Працюючи над цією темою четвертий рік, пересвідчилась, що проектна діяльність — одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує необхідні життєві компетентності. Під час використання проектної технології формуються компетентності, яких потребує життя:
Використання проектного методу дає мені змогу реалізувати особистісно діяльнісний і особистісно зорієнтований підходи в освіті учнів. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту. Cпираючись на класифікацію проектів у педагогічній літературі,я розрізняю їх за такими параметрами:
Використовуючи метод проектів ставлю перед собою таку мету:
Виконання проекту передбачає незвичайність форми і самостійність виготовлення, створення матеріалів: анотація, рецензія, анкета, таблиця, опис, фото-, аудіо- або відеозвіт, колаж, комікс, сценарій, щоденник, журнал, довідник, резюме, каталог, брошура, альбом, словник, стаття, стінгазета, виставка. Під час використання проектного методу, я і мої учні - всі учасники навчально-виховного процесу, розв'язують цілу низку різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань. Я думаю,що основними вимогами до використання методу проектів є:
На мою думку, сьогодні метод проектів вважається одним із перспективних видів навчання, тому що він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду вирішення реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя, які проектують у навчанні. Щоб досягти ефективного впровадження методу проектів у своїй роботі працюю за такою структурою: 1. Вибір теми проекту, його типу, кількості учасників. 2. Обмірковування вчителем можливих варіантів проблем, які важливо дослідити в рамках наміченої тематики. Постановка запитань, які будуть вирішуватися. 3. Розподіл завдань по групах, обговорення можливих методів дослідження, пошук інформації, творчих рішень. 4. Самостійна робота учасників проекту за своїми індивідуальними чи груповими дослідженнями, творчими завданнями. 5. Обговорення отриманих даних у групах (на уроках чи на заняттях у наукових спілках, у груповій роботі в бібліотеці). 6. Презентація. Захист проектів. 7. Колективне обговорення, експертиза, результати зовнішнього оцінювання, висновки. Проектну діяльність використовую в кількох етапах:
У роботі з першокласниками на початку навчального року реалізувала проект «Ми — школярі». Його мета — допомогти дітям усвідомити свій новий статус, засвоїти правила для учнів, відчути себе членами великої шкільної родини. Завдяки проекту період адаптації шестирічних першокласників до шкільного навчання пройшов спокійно, без ускладнень. Діти із задоволенням включилися у нову діяльність, із радістю й бажанням вчитися ідуть до школи. Далі втілюємо виховні проекти «Моя родина», «Я і мої друзі», «Мій режим дня». Особливо великі можливості для організації проектної діяльності дають уроки : «Основи здоров’я», «Читання», «Природознавство». Так, великий інтерес викликали у дітей розповіді про тварин. Тому ми вирішили розпочати роботу над проектом «Тварини — наші друзі». У ході проекту учні виконують різноманітні завдання, що допомагають поглибити знання дітей про тваринний світ, вчаться любити «братів наших менших», дбати про них. Отже, виникли правила успішної роботи учнів у проектній діяльності • У команді немає лідерів. Всі члени команди рівні. • Команди не змагаються. • Всі члени команди повинні отримати задоволення від спілкування і від того, що разом виконують проектну роботу. • Кожен повинен отримувати задоволення від почуття впевненості в собі. • Відповідальність за кінцевий результат несуть всі члени команди, які працюють над проектом. Найбільшою проблемою, з якою я зіткнулася на початку роботи, був байдужий дитячий погляд. Не всі діти виявили бажання виконувати додаткові завдання. Починала працювати я з невеликою групою дітей. Допомога батьків, результати роботи однокласників розширили коло однодумців. Я досягла того, що мої учні на уроці ставлять безліч додаткових запитань, які виходять за межі обсягу необхідних знань, зазначених у програмі. Перед тим, як розпочати роботу над проектом, необхідно відповісти на такі запитання : 1) Що? Чому ? 2) Як? 3) Хто? 4) Коли? 1. Що? Чому? • Яка існує проблема, на розв'язання якої Ви націлюєте свої зусилля? • Яка мета Вашого проекту? • Які завдання ставить перед собою Ваш проект? 2. Як? Як розбити проект на етапи для більш ефективної реалізації? 3. Хто? • Які групи треба створити? • До кого звернутися за консультацією? • Як розподілити обов'язки відповідно до можливостей учасників проекту? 4. Коли? • Який строк презентації проекту? • Які строки реалізації даного проекту? Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності, що завжди передбачає розв'язання проблеми: з одного боку — використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — необхідність інтегрування знань, уміння використовувати знання з різних галузей науки, техніки тощо. Використовуючи активні методи навчання, я переконалася, що учні стали краще аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати здобуті знання на практиці, набули комунікативних навичок. Підвищився їх інтерес до знань, зросла самоповага. Тому я впевнена, що за активними методами навчання — майбутнє. Постійне впровадження їх у практику роботи робить процес навчання значущим, орієнтованим на особистість учня, і дає позитивні результати. Переваги методу проектів для початкового навчання складно переоцінити. Він не є альтернативою класноурочній системі. Я його сприймаю як додатковий засіб, що розвиває пізнавальну сферу та особистісні риси молодшого школяра. За допомогою методу проектів підвищується пізнавальний інтерес учнів до навчання, який є найбільш значущим з-поміж пізнавальних методів, який виникає лише в ситуації пошуку нових знань та самостійної діяльності. Я виключаю надання учням знань у готовому вигляді, натомість створю умови для самостійної пізнавальної ініціативи учня. Я перекона: Якщо учні на уроці ставлять запитання —я переможець: дітям цікаво, вони мене слухають і хочуть знати більше. Якщо я не можу відповісти на дитяче запитання — я подвійний переможець: діти досягли високого рівня розвитку розумової діяльності. Горять,блищать,питають- Чому на небі зорі? Чому птахи літають? Чому це тиша в небі, Коли там місяць ходить? Чому це хвилі в морі, Якщо кити там бродять Я відповім малечі На всі їх запитання. Нехай горять їх очі, Хай світяться бажання! ЛІТЕРАТУРА
О. М. Пєхоти. - К.: Вид-во А. С. К., 2003. - 255 с.
| |||||||||
Категорія: МО, семінар-практикум, ТГ | | | |||||||||
Переглядів: 4700 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |