menu

Як, виховуючи в дитині обережність,і не залякати її
Страхи притаманні всім дітям. Вони - нормальний етап дозрівання дитячої психіки, природна реакція на пізнання навколишнього світу. Страхи бувають різня

Кожному віку властиві свої страхи. На третьому році життя діти зазвичай бояться темряви, самотності і замкнутого простору (наприклад, ліфта або туалету). Одночасно дитина «обростає» страхами штучними, якими її «нагороджують» батьки: боязнь казкових героїв, тварин ... Він може боятися пожеж, війни, злочинців. Деякі бояться кататися з гірки, плавати в басейні, не йдуть до лікаря, здригаються від несподіваних звуків.

Велика частина страхів носить тимчасовий характер, з ними не потрібно боротися, просто слід підтримати дитину, пом'якшити його переживання, приймаючи таку особливість його психічного розвитку. Однак бувають інші страхи, їх називають «невротичними».

В їх основі - психічне потрясіння, травма, жорстокість з боку дорослого, конфлікти в сім'ї, висока тривожність у батьків. Такі страхи самі не проходять, тут необхідні допомога фахівців (психолога, психотерапевта) і зміна стилю виховання.

Чого вони бояться?

Старші дошкільнята частіше відчувають страх смерті, який досягає свого апогею в 6-7 років. Поява страху смерті означає поступове завершення «наївного» періоду в житті дитини, коли він ще вірив у дива, казкових персонажів ... Про те, що дитина боїться смерті, можна здогадатися по її страшним снам: вони про напади, вогні і пожежах, хворобах (частіше у дівчаток) і розбурханої стихії (частіше у хлопчиків).

У 7-8 років діти бояться вже не стільки своєї смерті, скільки смерті батьків. Однак у чутливих дітей страх смерті може зберігатися у вигляді незрозумілою для оточуючих страху небіжчиків, скелетів, «чорної руки» ...

Що посієш ...

Багато батьків, навчаючи дитину навичкам безпеки, не замислюючись, сіють у душі нові страхи. «Не гладь собаку - можеш заразитися», «Не виходь з дому сам - потрапиш під машину» ... Прагнучи попередити про небезпеку, дорослі не щадять фарб, написавши шкодочинність мікробів на невимитих руках, розповідаючи, як пограбували господаря, який відкрив двері незнайомим ...

Чим тривожніше відчуває себе дорослий в навколишньому світі, тим безмежним його страх за своїх дітей, і тим драматичніше і докладніше будуть його розповіді-страшилки, покликані навчити дитину уникати небезпек.

За страхами дитини нерідко стоять:

надмірна принциповість батьків або надмірна стриманість у вираженні почуттів при великій кількості застережень, побоювань, тривог.

Дитина відчуває себе непотрібною, не може покладатися на батьків як на джерело безпеки, авторитету і любові;

велика кількість заборон з боку батька тієї ж статі або повне надання свободи дитині батьком протилежної статі;

численні реалізовані загрози з боку дорослих в сім'ї. Батьки часто використовують механізм залякування, коли у них немає сил і часу відволікатися на дитину, вони роздратовані. Наприклад: «Забере тебе дядько в мішок», «Не будеш слухатись - зроблять укол», «Ось поїду від тебе» ...

Подібна схема залякування згубна. По перше, якщо її часто використовувати, то можна підірвати віру дитини в доброзичливість навколишнього світу. А по друге, тут криється дуже небезпечний мотив: «Коли буде погано, тоді і дізнаєшся!», Внутрішня сутність якого виявляє приховану агресію дорослого проти дитини.

У старших дошкільнят виникнення страхів частіше сприяють образи, що принижують почуття власної гідності: «негідник!», «Щоб ти провалився!» ...

відсутність можливості рольової ідентифікації з батьком тієї ж статі (переважно у хлопчиків, що ростуть без батька), що породжує невпевненість у собі;

конфліктні відносини між батьками. Занепокоєння, що виникає в даному випадку, часто перероджується в страх, оскільки діти, як правило, позбавлені можливості впливати на конфлікти батьків. Найбільш чутливі до сімейних конфліктів дівчинки.

Тактика поведінки

Ніколи не замикайте дитини в темному або незнайомому приміщенні.

Не лякайте малюка («віддам чужої тітки», «прийде Баба Яга і потягне» ...). В арсеналі батьків є ще один жанр загроз - це попередження про прийдешнє покарання за провину: «Тоді я не куплю тобі морозиво», «не поведу на атракціон», «не стану читати книжку» ...

Але ж батько може зняти з себе функцію вічно караючого органу влади і пояснити, що чудесний помічник і друг дитини - наприклад фея, гномик чи домовик - точно так само розсерджений і незадоволений, він не прийде і вже, звичайно, не принесе подарунків.

А ще батькам варто завжди присвячувати дитини в ті емоції, які вони відчувають у відповідь на непристойні вчинки. Наприклад, мама може сказати: я засмучена, я ображена або я просто не в собі! Психологи називають це Я-концепцією. Відчуйте різницю між повідомленнями: «Не лізь пальцем в розетку, тому що я так сказала!» І «Не лізь пальцем в розетку - тебе вб'є струмом, а я буду гірко плакати».

Не перевантажуйте фантазію дитини: іграшки повинні відповідати віку. Виключіть агресивні фільми, мультфільми та книги (в 3 роки малюк може злякатися вовка з «Червоної Шапочки», а 2 річному карапузові ні до чого купувати робота зі зброєю або м'якого крокодила з розкритою пащею).

Готуйте дитину заздалегідь до вступу в дитячий садок і школу. Підвищуйте самооцінку малюка. Розберіться з власними страхами. Вони «заразні».

За допомогою гри

Подолати страхи допомагають ігрові методи корекції. Всі діти люблять фантазувати, скористайтеся цим: запропонуйте малюкові складати казкові історії з хорошим кінцем, в яких він сильний і сміливий.

Всім дітям притаманне прагнення малювати, особливо воно виражено у 5-7 річних дітей. Вивчення малюнків дозволяє краще зрозуміти внутрішній світ дітей. Переважання сірих тонів і домінування чорного кольору в малюнках підкреслює відсутність життєрадісності, знижений фон настрою, велика кількість страхів, з якими дитина не може впоратися.

Так нехай дитина намалює свої страхи. Попросіть її зробити малюнки на теми: «Що
страшне мені сниться? »,« Чого я боюся днем? »,« Що було зі мною найгірше? ». Графічне зображення страху знижує напругу від тривожного очікування його реалізації. У малюнку страх багато в чому реалізований як щось вже трапилося. А якщо потім ще порвати малюнок на дрібні клаптики, то виникне відчуття, що малюк перемагає лиходія в рівному бою.

Якщо малюк боїться темряви, замкнутого простору, запаліть лампу, коли він лягає спати, покладіть йому в ліжко улюблену іграшку, а коли він грає, не закривайте двері в його кімнату. Вчіть долати страх за допомогою програвання ситуацій (якщо боїться лікаря - пограйте в лікарню, якщо боїться темряви, пограйте в розвідників ...).

І обов'язково заохочуйте розвиток самостійності, нехай дитина відчуває, що вона багато чого вміє, багато чого знає.
Категорія: Поради психолога | Додав: РІТА (14.01.2012)
Переглядів: 1008 | Теги: як, виховуючи в дитині обережність не з
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]