Дитинство – це ніби «кошик допомоги», з якого ми черпаємо знання і вміння протягом усього життя. Як наповнити цей кошик, не пошкодивши жодної грані тендітної дитячої душі? Як привити паростки любові, мудрості, людяності? Своїм багаторічним досвідом ділиться видатний грузинський педагог Шалва Олександрович Амонашвілі Шалва Амонашвілі – один із педагогів-новаторів, подвижник гуманної педагогіки, який оголосив педагогіку співпраці. Міжнародна Асоціація Дитячих Фондів нагородила його почесною золотою медаллю імені Л.М. Толстого. І це далеко не єдина нагорода, найпочеснішою з яких Шалва Олександрович вважає… вдячні очі дітей. «Діти люблять труднощі, тому треба випереджати події, щоб стати для них справді помічником», - говорить Амонашвілі і пропонує учням завдання, які примушують замислитися навіть дорослих глядачів. А діти через кілька хвилин уже мають відповіді і тихенько нашіптують їх своєму вчителю. |
Школа...за самою природою своєю має бути святим місцем гуманності,людяності,храмом високої культури людських почуттів. В. О. Сухомлинський Щоб стати майстром своєї справи, треба не лише вчити інших, а й любити вчитися самому, бо, за словами В.О.Сухомлинського „навчання може стати... цікавою, захоплюючою справою, якщо воно освітлюється яскравим сяйвом думки, почуттів, творчості, краси, гри». Читаючи творчі роботи Василя Сухомлинського, я, напевно, як і багато вчителів, знаходжу для себе незаперечні цінності, постулати, орієнтири, які є і завжди будуть основою виховання - любов і повага до особистості дитини, роду, народу, природи, праці. Його життя і педагогічна діяльність вражають потужним науково-творчим потенціалом і гуманістичним подвижництвом, що пройняті безмежним і безкорисливим почуттям любові до дітей.”Що найголовніше було в моєму житті? Без роздумів відповідаю: любов до дітей», -щоб стати справжнім вихователем дітей, треба віддати їм своє серце», - у цих, уже крилатих словах Сухомлинського відображено кредо його життя.В.О.Сухомлинський наголошує: «Маючи доступ до казкового палацу, ім'я якому Дитинство, я завжди вважав за конче потрібне стати якоюсь мірою дитиною. Тільки за такої умови діти не дивитимуться на вас як на сторожа, що охороняє цей світ, сторожа, якому байдуже, що робиться там,усередині цього світу». У дитині Сухомлинський учить бачити майбутню людину - творця, неповторну індивідуальність, носія і примножувача культурно-духовного і матеріального прогресу суспільства. |
Поради учителям Справжнім педагогом може вважати себе тільки той, хто в кожному своєму вихованцеві бачить людину в майбутньому. В. О. Сухомлинський Учитель творить людину. У справжнього вчителя — найважче і найрадісніше життя, складна творчість, він має володіти надзвичайно тонкими інструментами, якими впливає на людську душу, та які постійно вдосконалюються. Життя вчителя — постійне збагачення інтелекту, нестандартне розв'язання будь-яких проблем, невпинний пошук і творення найдосконаліших методів. Людське серце завжди відкрите для справедливості, благородності, щирості, добра. |
Поняття Вчитель і Учень містять у собі найвище значення, що походять із того ж джерела, що й значення базових для нас понять: Школа, Навчання, Виховання, Освіта, Урок, Життя. Вчитель і Учень – ніби узагальнюючі поняття, всі інші групуються навколо них і слугують ним. Суть змісту понять Учитель і Учень укладений у їхньому єдиному ядрі – УЧ, що зі свого боку несе в собі два начала: У та Ч. Перше начало У означає Ура, Світло, Логос, Слово (яке було на початку), Життя, Любов, Бог. Друге ж начало Ч слід розуміти як Чоло, Дух.. |
Батьки, що віддали дітей у Школу Життя, повинні бути інформовані про спрямування школи і ті ідеї,за якими будується освітній процес. Деякі нововведення можуть викликати в них здивування (відмова від звичайного набору навчальних предметів, істотна зміна характеру занять, скасування оцінок на користь змістовних оцінних суджень; їм може видатись перевантаженим зміст освітніх курсів і т. п.) Необхідна, особливо в перші роки, змістовна роз'яснювальна робота серед батьків. Для прискорення довірливого ставлення до Школи батькам надається можливість час від часу бути присутніми на уроках і на заняттях з дітьми, деякі з них, хто має відповідну підготовку, можуть бути запрошені для участі в освітньому процесі як керівники гуртків, для проведення циклу бесід, для організації походів та екскурсій. Для батьків організовуються дитячі концерти, спектаклі. Інколи через дитину провідні вчителі, класні керівники надсилають батькам листа із повідомленням про успіхи дитини. |
Шалва Амонашвілі - почесний академік багатьох університетів, викладач Московського педагогічного університету, керівник лабораторії гуманної педагогіки при Московському будинку вчителя, веде семінари з батьками. Він очолює Видавничий дім Шалви Амонашвілі і є автором кількох книжок, перекладених багатьма мовами світу. |