Не робіть висновок про здібності за легкістю засвоєння Успішніше і далі йде той, хто в муках перемагає себе і труднощі.Любов до пізнання — ось головне мірило.
По-друге, здібності — це не будь-які індивідуальні особливості взагалі, а такі, що стосуються успішного виконання якої-небудь діяльності або багатьох діяльностей. По-третє, поняття здібність не визначає ті знання, навички або вміння, що вже вироблені в конкретної людини. На думку О. Я. Савченко, обдарованість — це сукупність задатків особистості як передумова розвитку її здібностей до певних видів діяльності. Талант — це певна природна якість, що демонструє особливі здібності. Обдарованість — це стан таланту, ступінь прояву таланту. У психологічному словнику М. 3. Д'яченка, JI. О. Кандиновича талант трактується як природна обдарованість і видатні здібності до якої-небудь діяльності. Якими чинниками визначається талановитість, обдарованість дитини? Відповідно до теорії психологічної науки, чинниками, за якими здійснюється психічний розвиток дитини, є: • природні передумови; • соціальні умови життя; • система саморозвитку. Дослідження свідчать, що генетично обумовлений компонент (дар) значною мірою визначає як кінцевий результат, так і темп розвитку. З моменту народження цей генетичний дар під впливом середовища перетворюється на єдину лінію розвитку. Реальна обдарованість залежить не тільки від задатків, але й від того, у якому середовищі зростала дитина, який отримала розвиток, як сама піклувалась про розвиток свого потенціалу. Реальна обдарованість — не просто статичний божий чи генетичний дар. Обдарованість існує лише в динаміці, у розвитку, а тому постійно змінюється. Отже, необхідно зауважити, що обдарованість — лише потенціал, який може прияти успіху, а може й не реалізуватись. На сьогодні досить актуальним є поняття «творча особистість». Більшість авторів відзначають, що творчо обдарована особистість — це людина, якій притаманні певні якості, здібності, особливості психічних процесів, завдяки яким її діяльність відзначається новизною, неповторністю, для якої потреба в творчості є життєвою необхідністю, а творчий стиль діяльності — характернішим. Творча особистість — це творчо активна особистість, яка справді не боїться конфліктів із собою та навколишньою дійсністю. Характерними рисами творчої особистості є сміливість у розв'язанні проблеми, багата уява, без якої неможливе генерування оригінальної ідеї, завзяття в довершенні наміченого, незважаючи на можливі конфлікти з колегами і навіть із суспільною думкою. Риси творчої особистості: • готовність до ризику; • імпульсивність, оригінальність та незалежність суджень; • нерівномірність успіхів у навчальних предметах; • почуття гумору та схильність до жарту; • небажання сприймати щось на віру, критичний погляд на такі речі, що немовби повинні стати «священними»; • сміливість уяви та думки. Обдаровані люди характеризується наполегливістю, надзвичайно розвиненою працьовитістю, глибоким і стійким інтересом до певної діяльності. До найпопулярніших моделей обдарованості належить концепція, розроблена американським ученим Джозефом Рензулі. Згідно з цією концепцією, обдарованість — це не просто високий коефіцієнт інтелекту чи висока креативність, це поєднання трьох основних характеристик: інтелектуальних здібностей, креативності та наполегливості. Джозеф Рензулі пропонує вважати обдарованими не тільки тих, хто за всіма трьома параметрами перевищує ровесників, а навіть тих, хто демонструє високий рівень хоча б за одним із них. Та- ким чином, контингент обдарованих значно розширюється. Визначають два основні типи обдарованості: • загальна (розумова); • спеціальна (соціальна, моторна, практична, художня). | |
Категорія: Поради психолога | Додав: РІТА (26.03.2016) | |
Переглядів: 1100 |
Всього коментарів: 0 | |