Тест на
самооцінку (для дітей) Інший виражений фактор ризику пов'язаний з таким явищем, як
неадекватна, тобто не відповідна реальним можливостям самооцінка дитини. При
цьому у дітей та підлітків, що входять до групи ризику, самооцінка, як правило,
занижена. Воно й зрозуміло: в залежність найчастіше потрапляє людина, яка
вважає себе слабкою, не здатною до самостійних учинків, нерозумною і т.п. Відповідно до визначення, даному в психологічному словнику,
самооцінка тлумачиться як «оцінка
особистістю самої себе, своїх можливостей, якостей і місця серед інших людей» І далі: «Від
самооцінки залежать взаємовідносини людини з оточуючими, його критичність,
вимогливість до себе, ставлення до успіхів і невдач». Низька самооцінка - це психологічний комплекс невдахи. Перша фраза з
приводу будь-якої помилки чи невдачі у людей з низькою самооцінкою – «Ну що я міг вдіяти?». Із зовнішнього боку таких людей зазвичай видає безпричинна
метушливість, прагнення сховатися за спину інших, невпевненість у собі і
розгубленість, а то й паніка при будь-яких несподіванок. Додамо, що і в завищеній самооцінці немає нічого хорошого.
Тому психотерапевтична завдання полягає у приведенні самооцінки до нормального
рівня, відповідного реальним можливостям особистості (ідеальний варіант -
верхня планка цих можливостей), тобто в одних випадках підвищити, в інших -
знизити. Найпростіші способи з'ясування рівня самооцінки дитини цілком
доступні будь-якому батьку. Для цього зовсім необов'язково звертатися до
фахівця. Ось один з таких доступних всім способів. Намалюйте на чистому аркуші
паперу драбинку з 10 сходинок (для старших підлітків це може бути просто
вертикальна шкала від 0 до 10). Дайте вашій
дитині наступну інструкцію: - Уяви собі, що на верхній сходинці цієї драбинки перебувають
найкращі діти на світі - найрозумніші, красиві і т.д., у них все виходить, їх
люблять батьки, ними не нахваляться вчителя. А на самій нижній сходинці ті, хто
прогулює школу, погано вчиться, не може ні в чому домогтися успіху, не слухає
батьків. Всі інші діти розташувалися на інших сходах між цими крайностями. Одні
вище, інші нижче. Як, по-твоєму, де твоє місце на сходах в даний момент? Якщо ваша дитина помістила себе на одній з 3-х нижніх щаблів - це тривожний симптом.
Побачивши таку картину, задайте собі питання: коли і за що я останній раз
говорив (ла) синові (дочки) «ти в мене
молодець!» Якщо таке траплялося давно, або ви
взагалі впевнені згадати що-небудь подібне - справа погано. Схоже, назріла
необхідність терміново переглянути дещо у відносинах з дитиною, а можливо, і в
сімейному укладі в цілому. І негайно! Інакше можна опинитися в тій самій ситуації,
коли близький лікоть, та не вкусиш! Як же виправити становище? Перше - у жодному разі не
поспішайте переконати дитину, запевняючи, що він (вона) краще за всіх на світі.
Результат буде прямо протилежним. По-перше, вам не повірять. По-друге, побачать
у такій реакції підтвердження власної нікчемності («видно, мене й справді вважають недоумком, коли вже намагаються, як
маленькому, відверто вішати локшину на вуха і не вважаються з моєю думкою
навіть відносно мене самого»;). Не
варто повторювати минулі помилки. Як уже сказано, відносини треба видозмінити
негайно. Отже, приймемо думку дитини. Вважаєш себе дуже поганим, значить, так
воно і є - кому і знати, як не тобі. Парадоксальним чином, тим самим не на
словах, а на ділі ми даємо своєму чаду можливість відчути себе самого як
цінність! Далі. Якщо виявилося, що ми давно не говорили синові або
доньці: «який ти в мене молодець!»; - То перед нами відмінний привід зробити це. Адже,
поставивши себе на невисоке місце, наша дитина продемонструвала не тільки низьку самооцінку, а й високу критичність,
можливо - об'єктивність, безумовно - чесність і мужність. Хіба це не гідно
похвали? Нарешті, природне бажання спростувати переконання дорогого нам людини
в тому, що вона погана, теж можна (і потрібно!) Використовувати з користю. Тільки робити це в
нашому випадку варто, не вступаючи з нею у
протиріччя. - Ти говориш, що вчителі тебе лають - це правда. А чи є
хто-небудь з учителів, хто лає менше інших? А може, хтось не лається зовсім? А
бувало так, що вчителі тебе хвалили? А за що саме? Приймаючи думку дитини про себе як про поганий, потрібно
зосередити його увагу на те хороше, що, зрозуміло, в неї є, на ті успіхи,
які були. Це непросто. Тут не працюють готові схеми. Неприпустима гра і
лукавство. Необхідний щирий інтерес. Щоб добитися цього і бути спонтанним,
поставте собі завдання: у бесіді довідатися про якийсь новий для вас досягненні
або несподіваному якості дитини. Зверніть увагу на те, як зміниться його особа
при приємному спогаді. Воно проясниться в буквальному сенсі слова. Ну а як бути, якщо наше чадо по-хазяйськи влаштувалося на
одній з 3-х верхніх щаблів? Тут корисно перш ніж робити які-небудь висновки,
задати декілька уточнюючих запитань (взагалі ніколи не слід соромитися ставити
питання. Будь-яке, навіть дрібне, нерозуміння може спричинити за собою
наслідки). Ну, наприклад: які конкретно дані підтверджують право на високе
місце? У яких областях ти особливо успішний? Чи досяг ти в них досконалості або
є можливості росту? А чи є у тебе недоліки? Чи є серед твоїх однокласників або
знайомих хтось, хто краще за тебе? Що ти думаєш про тих, хто не настільки
успішний? Ви можете задавати й будь-які інші питання. Головне
прояснити: дитина щиро вірить в те, що його об'єктивні досягнення дають право
на високу позицію і при цьому здатна критично
оцінити себе, або ж вона просто
суб'єктивно переконана у власній винятковості? У
першому випадку при шанобливе ставлення до однолітків немає причин для
занепокоєння, навіть якщо заслуги дещо перебільшені. А от у другому, так само,
як і при заниженій самооцінці - є привід задуматися і переглянути відносини. При цьому, як і у випадку з низькою самооцінкою, головне - це
не піддаватися імпульсам і не робити різких рухів. Незалежно від результатів
нашого дослідження, в деяких випадках корисно і навіть необхідно відзначати, що
дитина в чомусь перевершує товаришів. Наприклад, учасникові спортивних змагань
без впевненості в своїх силах і віри в перемогу не обійтися. А щоб маленький
чемпіон не загордився, необхідно щоразу нагадувати: - Так, ти молодець, ти дійсно краще багатьох на біговій
доріжці. Але тільки на біговій доріжці. І те, що твої однолітки біжать
повільніше, жодною мірою не означає, що вони менше тебе заслуговують поваги. Якщо ж справа все-таки зайшла занадто далеко, то найкращим
виходом із ситуації представляється: дати можливість дитині переконатися на
власному досвіді в невідповідності такої високої самооцінки реальному стану
речей. Тобто, як би визнавши його винятковість, надати можливість самостійно
діяти в тих ситуаціях, де така винятковість необхідна для досягнення успіху (за
винятком, зрозуміло, випадків, коли можлива реальна загроза життю і здоров'ю
дитини). Синці й гулі, в яких нема кого звинувачувати окрім себе улюбленого, -
кращі ліки від зайвої самовпевненості й зарозумілості. Таке практичне напоумлення реальним життям можна з успіхом доповнювати і словесним. Знову-таки не вступаючи в пряме протиріччя. Для цього навіть не дуже віруючі батьки можуть з успіхом використовувати Святе Письмо. Практика показує, що багато дітей неохоче читають Біблію. Разом з тим, майже всі, включаючи старших підлітків, з інтересом слухають усні перекази Євангельської історії, прикладів з життя святих. У такій формі нерідко сприймаються погляди, поняття, норми поведінки, категорично відкидаємо при звичайному спілкуванні з дорослими. У тих же цілях можна використовувати казки, міфи, життєві історії, не мають, на перший погляд, ставлення до дитини, але містять у собі певну мораль. Джерело: http://Интернет-журнал Сретенского монастыря | |
Категорія: Тести | Додав: РІТА (22.07.2011) | | |
Переглядів: 7870 | |
Всього коментарів: 0 | |