Розробки урокiв
25.10.2016, 16:59 | |
Тема: Звуки [з, з‘]. Буква З. Закріплення вивчених букв Мета: Закріпити звукове значення букви З; формувати навички читання слів і речень із вивченими буквами, уміти читати, розмовляти відповідно до норм літературної мови; розвивати мовлення учнів, пізнавальні інтереси, пам‘ять, увагу, спостережливість; прищеплювати любов до народних традицій. Обладнання: сигнальні картки, сніжинки з паперу, таблиця з буквою з, звукові моделі слів, аркуші із завданням, картки зі словами ХІД УРОКУ І. Організацій момент Ось і все, продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок. Сядьте рівно, посміхніться І на мене подивіться! ІІ. Мотивація навчальної діяльності Відгадайте загадку: Прийшла до нас бабуся У білому кожусі. Поля причепурила, Пухнастим снігом вкрила. Відгадайте, хто вона? (Зима) - А які зимові місяці ви знаєте? (грудень, січень, лютий). Зараз у нас грудень і незабаром до нас прийде свято День Святого Миколая. У Святого Миколая в грудні дуже багато роботи. У наш клас він прислав сніжинок, але не простих, а чарівних. Ці сніжинки принесли нам завдання. Завдання з теми «Звуки [з, з‘]. Буква Зз. Повторення вивчених букв». Якщо завдання буде виконано правильно, то цю сніжинку ми будемо чіпляти на вікно. Пролітаючи, Святий Миколай побачить, що діти виконали всі завдання правильно й подарує 19 грудня першокласникам подарунки. ІІІ. Повторення вивченого матеріалу 1. Повторення вивченого про букву З. - Яку букву ми вчили минулого уроку? - На що схожа буква З? Збоку, знизу і згори Схожа З на цифру 3 Є три зуби в букві З, Ними все вона гризе. - Які звуки позначає буква З? Покажіть фішками. Розкажіть. 2. Гра «Впіймайте звук». - Якщо в слові почуєте [з‘] – плесніть у долоні. Казка, парасолька, зима, Зіна,парта, зозуля, ручка, зірка, портфель, зуби, кіт, заєць. 3. Завдання першої сніжинки - Скласти звукову модель слів: зима - [ ̵ o ̵ ó] зірка - [ = ó ̵ ̵ o] ІV. Вивчення нового матеріалу 1. Робота над скоромовкою. Завдання другої сніжинки. - Вивчити скоромовку. Зоя і Зіна знайшли лозини. Лозина до лозини – і зроблені корзини. 2. Робота в парах. - Оцініть роботу над скоромовкою свого товариша за допомогою сигнальної катки. Якщо він вивчив скоромовку добре, покажіть це зеленим кольором, якщо не дуже добре запам‘ятав, то червоним. 3. Повторення вивчених букв. Завдання третьої сніжинки. Гра «Вгадайте букву». (на дошці) А В Д И М Г - Назвіть букви, що позначають голосні звуки. (А, И) - Назвіть букви, що позначають приголосні звуки. (В, Д, М, Г) Гра «Букви на прогулянці». - Збираючись на прогулянку, букви вишикувалися парами. Розрізніть букву у кожній парі. МН ПК УА ШР ЛЕ И 4. Читання складових схем. Завдання четвертої сніжинки. - На лісовій галявині сиділа засмучена ворона. Вона вже стара, її очі недобачають. Давайте допоможемо їй прочитати слова. - Що могла каркнути ворона? Картина Караван Карниз Карета Картуз 5.Фізкульт хвилинка. Встало вранці ясне сонце, Зазирнуло у віконце. Ми до нього потяглися, За промінчики взялися Будем дружно присідати, Сонечко розвеселяти. Встали – сіли, встали – сіли Бачте, як розвеселіли. 6. Вибіркове читання. Завдання п‘ятої сніжинки. Гра «Одягніть мишку». Спала мишка під мостом, Укривалася хвостом. Стала мерзнути мала – До ялиночки прийшла. Тут чудові подарунки. Із цукерками пакунки… Та не хоче брати мишка Ні цукерок, не горішків Хоче шапку і пальто, Щоб не мерзнуть під мостом. - Виберіть слова, що означають назву одягу. Шапка Шкарпетки Куртка Штани - А тепер у своїх аркушах з‘єднайте однакові слова. Шкарпетки шум Штани шоколад Шум куртка Шапка курка Курка штани Шоколад шапка Куртка шкарпетки 7. Складання речення зі слів. Завдання шостої сніжинки. Плаче гірко зайченя Скільки клопоту щодня! Тільки речення збере, Знов іх вітер рознесе. Допоможе зайченяті Його речення зібрати. Слова: зимова, За, казка, вікном. сумно, Пташкам, взимку. За вікном зимова казка. Пташкам взимку сумно. V Закріплення знань. 1. Читання стовпчиків слів. Завдання сьомої сніжинки (с. 80 «Букваря») - Самостійно напівголосно; - Вибірково двоскладові, трискладові, чотирискладові слова. 2. Читання тексту «Узимку» - учителем - дітьми самостійно напівголосно - вголос. VI Оцінювання роботи на уроці 1. Взаємооцінка. - Проаналізуйте, як працював ваш сусід. - Хто з дітей класу був найкращім на уроці? 2. Оцінка учителем роботи дітей на уроці. VII Підсумок уроку. - Яку справу зробили сьогодні на уроці? - Як ви думаєте, чи багато завдань ми виконали сьогодні? Чому? - Кому сподобався урок? ( якщо ТАК – покажіть зелений сигнал, якщо НІ – то червоний) В класі всі хороші діти, Добрі, щирі і привітні. Наполегливо читають І дорослих поважають Тож за чемність й доброту Мають дяку от яку Хай у вечір зимовий Микола прийде Святий. Тема. Закріплення знань про букву «Л», її звукове значення. Мета. Закріпити уміння читати склади, слова, речення з вивченою буквою; робити звуковий та звуко-буквений аналіз слів; розвивати мислення, зв’язне мовлення, увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес, активність через використання загадок, дидактичних ігор; виховувати в дітей бережне ставлення до рослин, повагу до національних традицій, любов до природи,бережливе ставлення до свого здоров’я. Обладнання: індивідуальні малюнки для читання слів та індивідуальної роботи, картинки липи, лисиці; картки з надрукованими на них складами, звукові моделі слів, лялька, капелюх, сніжинки ХІД УРОКУ І. Організаційний момент Вже дзвоник пролунав, На заняття нас позвав. Сядьте рівно на стільці, Бачу всі ви молодці. ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань. Хвилинка – повторинка - Чим позначаються звуки на письмі? (Буквами) - Давайте згадаємо всі вивчені букви.(А, о, у, и, м, с, х, ш, п, р, н) - А яка буква загубилася?(Буква Л,л) - Але у нас є ще букви Л,л, які знаходяться в нашій абетці. - Хто знайде букву л? ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку Закріпимо уміння читати склади, слова, речення, тексти з вивченою буквою «л», уміння робити звуко-буквений аналіз слів, будемо розвивати наше мовлення, пам’ять, увагу, візьмемо на урок загадки, мовні ігри, поговоримо про користь дерев та працелюбність. ІV. Повторення вивченого 1. Дидактична гра «Назви слово» Учитель показує картинки, учні називають їх.( Всі слова починаються зі звуків {л}, {л’}) - З яких звуків починалися слова? [л, л`] - Якою буквою позначаються ці звуки?( буквою «ел») 2. Утворення складів з букв. Робота за індивідуальними картками зі складами. Читання прямих та обернених складів. - Будь уважним, не зівай, голосно склади читай. (Стук у двері. З’являється дівчинка – лялька.) - Хто ця чарівна красуня?Ви знаєте? - Щоб дізнатися її ім’я треба склади па, ли поставити правильно. Давайте спробуємо. 3. Гра «Конструктор». - На дошці є склади, ім’я дівчинки - склади. (Діти викладують у дошки ім’я) Липа - Липка прийшла до нас у гості з подарунками. (У кошику липовий цвіт та липовий мед) - Ця дівчинка подружка хлопчика Пилипа, про якого ми вчили віршик. 4. Розвиток зв’язного мовлення. Повторення вивченого вірша «Пилипова липа». Імітація рухів. В садочку у Пилипа зросла висока липа. Не лінь було Пилипу щодня полити липу. - Спасибі! – до Пилипа лопоче листям липа. - Яке дерево виросло в садочку? (липа) - Як хлопчик доглядав за деревом? (поливав) - Як віддячила йому липка? ( сказала «Спасибі!») а) Вчитель повільно декламує вірш, виконуючи рухи. б) Промовляння вірша учнями з імітацією відповідних рухів. 5. Робота над реченням. Скласти речення. - Що робив щодня Пилип? Пилип поливав липу. Скласти графічну модель речення. | ̲ ̲ ̲ ̲ ̲ ̲ ̲ ̲ ̲ ̲ ̲ . 6. Відгадування загадки Викупана в сонечку, Стоїть собі донечка. Бджоли сонячний медок Дістають з її квіток. (Липа) 7. Хвилинка-цікавинка. Розповідь вчителя про липу. Здавна липа – медовиця, Лісу нашого цариця! Назва в дерева навік, Бо у липи липкий сік. Вітамінний, лікувальний З цвіту чай від грипування. Мед цілющій та смачний З цвіту липи запашний! Ще оздоби виробляють, Візерунком мережають. Мало є рослин на землі, які можуть суперничати ароматом і нектаром із розквітлою липою. Недаремно вже у давні часи її називали щедрою медоносицею. Липа – дерево наших дібров, супутник лісового царя- дуба. Липові алеї прикрашають вулиці, сади і парки нашої країни. І люди всюди складають подяку дереву, що здатне квітувати не одне століття. А колись дуже давно з липи виробляли взуття, точніше, з липового лика в’язали черевики, які називались – личаки. Недарма в народі тоді говорили: «Сосна годує, а липа взуває». - Як називають липу в народі? (медоносиця) - Як називається взуття з липового лика?( личаки) - З якого звука починається слово личаки? [л] - Давайте чітко його вимовимо разом. (Діти роздивляються подарунки Липи) 8. Фізкультхвилинка. (Звучить музика) Білі мушки полетіли, (змахи руками) До землі добрались і сіли. (присісти) Прокинувся холодний вітерець (руки вгору, колихання руками) І перетворив сніжинок на замет. (присісти, обняти коліна руками) На дошці з’являються сніжинки. V. Закріплення знань - Діти, а у нас знову гості! (Сніжинки) З нами будете ви грати, Знання свої закріпляти. - А чи вчасно вони до нас прилетіли. Давайте з’ясуємо. - Яка пора року настала? - Яка зима тепла чи холодна? - Що летить з неба на землю взимку? - Так вчасно до нас прилетіли сніжинки? Це сніжинки не прості, а чарівні. Кожна з них принесла своє завдання для нас. Впораємося з ними? 1. Аналітико-синтетичні вправи. Повторення чистомомовки Перша сніжинка Ла – ла – ла – вже до нас прийшла зима. Ло – ло – ло – снігом землю замело. Лі – лі – лі – ось замети чималі. Друга сніжинка 2.Відгадайте загадку: Я рудий, низького росту, Хитрий я і довгохвостий. На курей я вельми ласий – В них таке смачненьке м'ясо…(Лис) 3. Звуко-буквений аналіз слова «лис». [ ̶ o ̶ ] - Вимовте слово. - Скільки складів в слові? (один) - Назвіть усі звуки, з яких складається слово «лис». (Учень біля дошки викладає фішками схему слова, інші працюють за партами.) - Назвіть букви, якими позначені ці звуки. - Давайте Липці та сніжинкам покажемо наше вміння читати. 4. Робота за Букварем (М. Д. Захарійчук, В. О. Науменко, Буквар с. 70 – 71) Третя сніжинка 1) Вибіркове читання 2) Бесіда вчителя за малюнком в Букварі 4) Читання тексту «ланцюжком» 5. Ознайомлення з жартівливим віршем Четверта сніжинка Песик Лайчик розказав, Як він злодія спіймав. Киця дуже налякалась, В будці Лайчика сховалась. - Як звали песика? (Лайчик) - Хто налякався Лайчика? (Киця) 6. Гра «Чарівний капелюшок» П’ята сніжинка (Діти витягують з капелюшка різні слова, сніжинки зі складами, цукерки, сонечка…) Слова і склади вони голосно зачитують. Ма, лі, зи, сніг, ліс, липа, лимон, лу, лікар, кульбаба, лелека, лі, коліно, лисиця, літак) - А ось і знайшлася наша буква Л. Вона сховалася в чарівному капелюшку. Поставимо її на місце. VІ. Підсумок уроку -З якої букви починається ім’я дівчинки? - Який звук позначає буква «Л»? Знову дзвоник наш лунає, На перерву відпускає.Урок-інсценізація «У володіннях чарівниці Гри» Тема: «Ознайомлення учнів зі складом. Поділ слів на склади». Мета: дати учням практичне уявлення про склад як вимовно-артикуляційну одиницю; ознайомити з природним поділом слів на склади; розвивати мовлення учнів, спостережливість, кмітливість, уважність; виховувати колективізм, формувати уміння працювати злагоджено. Обладнання: карта України, малюнки із зображенням тварин, ляльковий театр, плакати для ігор. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Хід уроку I. Організація класу до уроку У ч и т е л ь Наш урок читання І цікавий, і незвичайний. Ледарів у нас немає, Хто руки не піднімає? Умощуйтеся зручніше І працюйте веселіше! II. Знайомство із чарівницею Грою — Сьогодні до нас на урок завітає гостя. Вона — надійний помічник у роботі, з її допомогою можна довідатися про багато чого нового й цікавого. Вона допомагає вам виростати гарними людьми, згуртовує учнів у колектив, де кожен може виявити свої здібності, стати, хай поки й ненадовго, тим, ким він мріє: космонавтом, прикордонником, будівельником, лікарем... Ви здогадалися, про кого йде мова? Зустрічайте — її Величність Гра! Гра. Раді зустрічі зі мною, дітлахи? І я теж люблю зустрічатися з вами. Ви впізнали мене? Я — Гра. Прийшла погратися з вами. Дідусь мій знав, що ви радітимете, через те й прислав мене до вас на урок. Дідусь у мене чудовий! Дідусь - Ігрусь! Скільки він знає цікавих ігор! З ним ніколи не засумуєш. Невдовзі ви з ним познайомитесь. Вас так багато! Запрошую у свої володіння. У мене є помічники, вони вас зустрінуть. II. Мандрівка у володіння чарівниці Гри 1. Вибір транспорту. — Будемо мандрувати на зорельоті. Веселіше рушай, Зорельоте, злітай! Разом з нами, друже, В путь поспішай! Нам без гри і дня не прожити, Гру ми перетворимо в життя. Ти лети, зореліт швидкокрилий, Нас чекають нові відкриття. Нині в рідній навчаємось школі, Та в широкий ми вийдемо світ, І тоді він злетить — не казковий,— Нами створений, наш зореліт! Гра . Ось і злетів наш зореліт. Як швидко мчить він у ясній блакиті мирного неба... Дивіться, діти, яка велика ваша Вітчизна! (Показує на карту.) — Наближаємося до моєї країни, вона чарівна, грає різними кольорами веселки. Час приземлятися. Нас зустрічають мої помічники. Вони ошатні, красиві. На грудях у кожного емблема «Гра». Пограємо разом з ними у мовні ігри. 2. Ігри Крокодила Гени. Крокодил Гена. Радий вітати вас у володіннях Гри! Кожен з мешканців цієї чудової країни приготував для вас ігри. Моя перша гра називається «Розумники». 1) Відгадайте, якого слова не вистачає у римованому рядку: Сійся, жито і пшениця, Буде дітям... (паляниця). Для веселої малечі Бублик вигляне із... (печі). А рум’яний... (колобок) Скочить прямо на зубок. Виросте всього доволі На широкім житнім... (полі). Запеклося сонце в хлібі, Хто зростив його — ... (спасибі)! 2) Гра «Хто це? Що це?» Рідна, лагідна, найдорожча — хто? (мама). Зелена, висока, новорічна — що? (ялина). Запашний, білий, смачний — ... . Весняний, сонячний, теплий — ... . Пухнаста, руда, хитра — ... . Біле, солодке, соковите — ... . Білий, холодний, пухкий — ... . Нова, цікава, бібліотечна — ... . 3) Ознайомлення з поняттям «склад». У ч и т е л ь . Дякуємо! Ці ігри були цікаві. Кожне слово, діти, можна вимовити злито, а можна — по частинах. Наприклад, тільки-но ми відгадали слово «книга». Вимовимо його по частинах. Д і т и . Кни - га. У ч и т е л ь . Давайте вимовимо по складах слово «зореліт». Д і т и . Зо - ре - літ. У ч и т е л ь . Як багато частин у цьому слові! Такі частини називаються складами. Слова можна ділити на склади. Гра «Заблукав у лісі» — Уявіть, що ви заблукали у лісі й вам треба позвати на допомогу товаришів. Імена ви вимовляєте по складах. Спробуйте визначити в них кількість складів. У ч и т е л ь . Уважно подивіться, хто стоїть поряд з Крокодилом Геною й смикає сусідку Крокодилиху. Так це ж маленький крокодильчик! Давайте підслухаємо їхню розмову. К р о к о д и л ь ч и к . Тітонько, а на світі тільки крокодили живуть? К р о к о д и л и х а . Ні! Є ще дехто... К р о к о д и л ь ч и к . А хто? А які вони? А де вони? К р о к о д и л и х а . Відчепися! 3. Моделювання складової будови слів У ч и т е л ь . Ич, яка непривітна!.. А давайте ми познайомимо малюка із тваринами і водночас поділимо слова на склади, а також розселимо їх у будиночки. Ви вже можете записувати модель речення. Складову будову слова теж можна зобразити графічно. Кожне слово будемо позначати прямокутником. У ньому буде стільки віконечок, скільки у слові складів. Гра «Хто в якому будиночку живе?» На дошці виставлені макети будиночків. У цих будиночках будуть «жити» тварини. — У першому будиночку будуть жити ті тварини, у назвах яких є один склад, у другому — з двоскладовою назвою, у третьому — з трискладовою. (Показую малюнки із зображенням, тварин, учні ділять на склади їх назви див. додаток 1.) 4. Ігри Чебурашки. Ч е б у р а ш к а . Я теж хочу з вами пограти, бо мені одному сумно. Ось мої ігри. 1) Гра «Відлуння». — Я називаю слова, а ви хором — останній склад. — Маши-на, шко-ла, дош-ка, учи-тель, лиси-ця, пар-ти, уч-ні, на-мис-то, кни-га, лі-то, кро-ки, зо-шит, тюль-пан. 2) Гра «Відстукай склади». — Зараз кожний почує слово, треба відстукати кількість складів. Виграє той, хто не припуститься помилок. 3) Зустріч із Ноткою. Н о т к а . Добрий день, малята! Ви, звичайно, мене одразу впізнали. Я — Нотка! Хто мені скаже, які бувають нотки? Правильно: до-ре-мі-фа-соль-ля-сі. Це все мої дзвінкі братики й сестрички. Я — найвеселіша з них! Тому мене й послали проводити з вами ігри. Кожна нотка — це склад. Придумайте слова з цими складами (див. додаток 2). 5. Ігри Дідуся - Ігруся. Д і д у с ь - І г р у с ь. Моя онука Гра розповідала про сміливих і кмітливих дітей. Зараз я це перевірю. 1) Гра «Продовжте ряд слів». Називаю декілька слів, а ви слухаєте, визначаєте перший склад і додаєте слово з тим же початком: ніжність — ніхто — ніздря — ніж — ніготь — ніч; конвалія — комбайн — комаха — кома — конверт; донечка — дозвіл — доповідь — долоня — дорога; гасити — гарячий — гарний — гарнітур — ганчірка. 2) Гра «Відповідай швидко й точно». Цукор солодкий, а сіль — ... . Слон великий, а миша — ... . Дерево високе, а кущ — ... . Міст широкий, а лінійка — ... . Ніж короткий, а шабля — ... . Гра. Дідусю, чи уважні й кмітливі діти вчаться у 1-му класі? Д і д у с ь - І г р у с ь. Я згоден з тобою, онучко, ці діти дійсно спостережливі, відповідальні, активні та кмітливі. Завзято вони грали у мовні ігри. Запропонуємо пограти в ігри на уважність. 3) Гра «Друзі». — Сьогодні в лісі День подарунків. Їжачок несе 5 горошин, щоб подарувати своїм друзям, яких зустріне по дорозі додому. Допоможи Їжаку пройти до свого будиночка так, щоб подарувати кожному з друзів лише по одній горошині. 4) Гра «Уважний слухач». Зараз ви уважно прослухаєте вірш «Снігова баба». Потім розглянете малюнок і визначите, які з речей, зображених на сторінці, не згадуються у вірші (див. додаток 3). IV. Підсумок уроку У ч и т е л ь . Час нам повертатися до школи. — Дітям сподобалося у володіннях Чарівниці Гри! Під час подорожі учні дізналися нове про слова. — Як, діти, можна вимовляти слова? — Як називаються частини слова? — Як записують складову будову слова? — Друзі, ви пам’ятаєте, на чому ми мандрували? — Промовимо разом слова: Веселіше рушай, Зорельоте, злітай! Разом з нами, друже, В школу поспішай! Додаток 1 Додаток 2 До Дорога добриво добуток довіра додавання дозор доміно дослід дошка доба дощ добро довжина догана додаток доля домна досвід дошкільник дочка Донбас добробут довідка договір дозвілля долоня допомога дотик дохід Ре Ребус ревізор редька рейд рекомендація ремонт репертуар республіка речення редиска реакція револьвер режим рейка рекорд рентген репортер ресторан рецепт реклама ребро редактор режисер рейс рекордсмен репортаж репліка реферат решітка Мі Мізинець мілина мільйон мінерал мінус мірошник мітла місто мікроб міліціонер мільярд мініатюра міра міст місяць місце помідор мікроскоп міліція міміка міністр мірка мішок мітинг міністерство Фа Фабрика факт фантазер фартух фахівець фарс фашизм фальш фантазія фазан фанера фара фарфор факультет фанфари фаталіст фаза фауна фаворит факел фанатик фарба фарш фармацевт фараон фасад фасон фаетон Ля Картопля ляпас нагляд весілля маляр квасоля солянка каструля будівля ляпсус лялька оглядач вугілля клятва ляпати Сі Сівач сік сімдесят сімсот сінокіс сітка сіялка сіроманець сівалка сіль сімка сіни сірка січень сіяння сіамський сівба сім сім’я сіно сірник січка сіть сієста Додаток 3 Ми бабу зі снігу Зліпили — ура! І шапка у баби Була із відра, А ніс — із морквинки, А руки — із палки, Мітла — із мітли, А коса — із мочалки. Та щойно додому Пішла дітвора, Як баба зненацька Сказала: «Пора!». Ах, як вона мчала З гори крижаної, Консервну бляшанку Ганяла мітлою, Ловила сніжинки Своїм капелюхом, Коса розвівалась За нею щодуху. Ми бабу на ранок Шукати пішли. Посеред подвір’я Відерце знайшли. Морквинку — на гірці, Мітлу — край городу... Така вже роззява, Та нам її шкода! Урок - казка " Пригоди Попелюшки " з навчання грамоти (1 клас, нова програма). Тема: Закріплення звука [п], вивчення букви Пп («пе»). Формування аудіативних умінь за віршем Л. Біленької. Звуко-буквені зіставлення. Мета: ознайомити дітей з новою буквою Пп («пе») та її звуковим значенням; вчити дітей правильно вимовляти звук [п] та виділяти його з різних позицій у словах, читати склади та слова з новою буквою; закріплювати навички звукового аналізу слів; розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу, спостережливість, мислення, збагачувати їх словниковий запас; виховувати почуття товариськості, взаємодопомоги, співчуття, співпереживання, інтерес до читання. Обладнання: підручник, картки зі складами, предметні малюнки, мультимедійна презентація, кришталева туфелька, 3 тарілочки. Тип уроку: урок ознайомлення з новою буквою. Форма проведення: урок-казка. Хід уроку І. Організація класу. 1. Вірш для піднесення емоційного настрою. - Сядьте, дітки, всі тихенько, Спинки підтягніть рівненько, Один одному всміхніться – І на мене подивіться. 2. Представлення. - Звати мене Наталя Миколаївна і сьогоднішній урок читання з вами проведу я. 3. Зустріч з Попелюшкою. - Дітки, сьогодні у нас буде незвичайний урок – до нас завітала гостя. Але вона десь заховалась і сказала, що покажеться, якщо ви відгадаєте про неї загадку. Працювала я у хатці, Танцювала у палаці. Є така у мене звичка — Десь губити черевички. (Попелюшка) (слайд 1) ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Гра «Розсипанка» (слайд 2) - Попелюшка, збираючись у гості, готувала для вас подарунок – вона склала з розрізної азбуки слова, але зла мачуха знову їй все змішала докупи. (діти виходять до дошки й викладають по складах слова калина, кавун, коса) ІІІ. Опрацювання нового матеріалу 1. Формування аудіативних умінь за текстом В. Поліщука - Мачуха с сестрами збираються на бал, а Попелюшці пообіцяли, що дозволять поїхати і їй, якщо вона прибере в кімнатах та розбере їх домашнє завдання. (слайд 3) - Я вам прочитаю вірш, а ви слухайте уважно, та дайте відповідь на запитання: «Що робив Павлик?» - У вірші зустрінеться нове для вас слово піддашок. Хто знає, що воно означає? (слайд 4) - Піддашок – виступ даху над порогом. - Що пік Павлик? - Із чого? - Як називають людину, яка пече смачні вироби із тіста? - Що спільного в словах пиріжки, паски, пампушки? 2. Спостереження за вимовою звука [п] - Який він? - Чому ви так вважаєте? 3. Звуковий аналіз слова пекар - Як називають людину, яка пече смачні вироби з тіста? - Давайте складемо звукову схему слова пекар (слайд 5) - А зараз давайте прикладемо долоньки до підборіддя і поділимо слово пекар на склади. - Повторіть перший склад. - Повторіть другий склад. - Не вистачає лише наголосу. Давайте ще раз промовимо це слово. - Який склад вимовляємо голосніше і довше? 4. Дихально-артикуляційні вправи - Тепер можна і на бал збиратися! Та треба вибрати транспорт, бо до королівського замку далеко. - Можна попливти пароплавом. Давайте зробимо вдих, а на видих промовимо, як пароплав «у у у у у у у у». - Можна добратися і потягом. Знову зробимо вдих, а на видих промовимо «чух, чух, чух». - Чи краще все ж каретою? Робимо вдих, а на видих повторюйте за мною «цок, цок, цок, цок». - Попелюшці дуже сподобалась карета! (слайд 6) 5. Виділення звука [п] у словах - Як ви гадаєте, чому до нас сьогодні завітала саме Попелюшка? - Скільки звуків [п] слові Попелюшка? - А де знаходиться звук [п] у слові… (показую предметні малюнки) 5. Самостійний добір слів зі звуком [п] - Назвіть слова, в яких звук [п] на початку (по середині, в кінці). 6. Фізхвилинка - Домашнє завдання сестер ми розібрали, але ж зовсім забулися за прибирання! (імітація підмітання, витирання пилу, миття підлоги) 7. Аналітико-синтетичні вправи зі звуком [п] - А якщо об’єднати наш звук [п] і звуком [а, о, у, і], то який склад вийде? - Назвіть звуки у складі [пе, пи, по]? 8. Ознайомлення з буквою Пп - Звук [п] на письмі позначається буквою Пп. (слайд 7) - Давайте порівняємо велику і маленьку букви Пп. Які вони за формою? - А за розміром? - З яких елементів складається буква Пп? - На що вона схожа? Гарні хлопці-молодці Закопали два стовпці. Третій їм допомагав- Перекладинку поклав. Втіха нашій дітворі: Буква П вже у дворі! 9. Повідомлення теми уроку - Отже, сьогодні ми з вами вчимо нову букву Пп, яка позначає звук [п]. 10. Вправи на розчитування - Карета є, та не може ж Попелюшка поїхати на бал в такому вигляді! А фея пообіцяла гарну сукню та черевички за виконане завдання. (читаємо на одному видиху) (слайди 8, 9, 10) 11. Читання слів, поданих у променевій таблиці (за підручником; в перервах між стовпчиками уявляємо, що надуваємо кульку, дмухаємо на кульбабку; Попелюшка змінює одяг) (слайд 10) 11. Розминка для очей (слайд 11) - Попелюшка так вам вдячна, що теж хоче зробити подарунок – цікаві вправи для оченят. - А зараз наша гостя відправляється на бал! (слайд 12) ІV. Закріплення вивченого 1. Читання стовпчиків слів - Щоб не нудно було чекати Попелюшку з балу, ми з вами трошки почитаємо. 2. Робота над текстом за О. Єфімовим а) читання тексту вчителем - Хто захворів? в) аналіз тексту - Що зробив Єгорко, поки бабуся спала? - Що відповів Єгорко, коли бабуся запитала його про те, хто підігрів обід? - Серйозною, чи жартівливою була відповідь хлопчика? 3. Складання речень за схемами - Та ось повернулася з балу наша Попелюшка. (слайд 13) Вона в одній туфельці і тепер засмучена, адже думає, що прекрасний принц ніколи її не знайде. V. Підсумок уроку (слайд 14) - Попелюшка з принцом дякують вам за допомогу і просять нагадати, а яку ж букву ми сьогодні вивчили? Який звук вона позначає? - А чому вони вважають, що це їхня буква? - Які ви ще знаєте слова з буквою «пе»? - Наші гості кажуть вам: «До побачення! Ви нам дуже сподобались і ми обіцяємо повернутися ще!» Повний звуковий аналіз слів. Урок-гра «Поле чудес» Тема. Повний звуковий аналіз слів. Урок-гра «Поле чудес» Мета: учити дітей виконувати повний звуковий аналіз слів, виділяти звуки в складі слова, моделювати слова й речення, формувати поняття про слова, що мають декілька зна¬чень, а також про те, що один і той самий предмет можна назвати по-різному; вчити виконувати самостійну роботу; розвивати мовлення першокласників; артикуляційні вміння, фонематичний слух; виховувати уважність. Обладнання: індивідуальні диференційовані картки для самостійної роботи, таблиці з умовним позначенням слів для турів гри, призи переможцям турів; зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; сюжетний малюнок, мо¬делі речень; фішки для позначення звуків мовлення; демонстраційне й індивідуальні набірні полотна. Хід уроку I. Організаційний момент — Сьогодні ми всі — учасники гри «Поле чудес», а Леонід Якубович у відпустці. Тому, якщо дозволите, вестиму її я. У за¬вданнях вам зустрінуться звукові схеми до слів, що є назвами різ¬них машин. II. Основна частина I відбірковий тур Словникова робота. Формування поняття про слова, що мають декілька значень — В українській мові є слова, що мають декілька значень. Сло¬во «машина» — одне із них. По-перше, це механізм, створений лю¬диною для виконання корисної роботи, наприклад, у сільському господарстві: трактори, комбайни, сівалки тощо. Їх ще називають жниварські (сільськогосподарські) машини. Найулюбленіші ма¬шини сучасних дітей — електронні обчислювальні машини: комп’ютери і ноутбуки. Також машинами називають численні транспортні засоби, що здійснюють перевезення пасажирів. Існує залізничний, водний, підземний, повітряний транспорт; транспорт пасажирський і вантажний. Тож рушаємо у цікавий світ, створений працьовитими люд¬ськими руками,— світ машин. Завдання 1. Вправи на складоподіл за ілюстрацією букваря (с. 16–17) — Зверніть увагу на дітей, що працюють за сучасними електронно-обчислювальними машинами — комп’ютерами. Дайте їм імена. Назвіть імена дітей, що мають два склади. (Оля, Іра, Зіна, Олесь, Іван, Тарас, Борис), три склади (Микола, Леонід, Олена, Те¬тяна, Наталя, Віталій). Визначте наголошений склад. Завдання 2. Фонетико-артикуляційні вправи • Чим закінчується день і починається ніч? (Звуком [н′]) • Послухайте вірш і назвіть слова, в яких чуєте звук [т]. Ідуть жнива. Тарасів тато На тракторі в степу весь час. Як тато, трактористом стати Також збирається Тарас. Учитель ще раз читає вірш. До виконання завдання першого туру ви-кликає трьох учнів, які правильно підняли руку і назвали слова вірша з одним, двома, трьома складами. Завдання I туру — У першому турі вам треба відгадати слово, звукову схему якого записано на дошці. Це слово — назва гумового або залізного обруча на ободі колеса. (Шина) Учні можуть називати окремі звуки або відгадувати слово відразу. Той, хто назвав звук неправильно, дає змогу відповісти іншому. Якщо ста-лося так, що гравці першого відбіркового туру не можуть назвати слово з двох спроб, учитель визиває гравця із класу. — Отже, що означає слово шина? (Це гумовий або залізний об¬руч на ободі колеса.) II відбірковий тур Завдання 1. Складання речень за ілюстрацією Букваря і запис мо¬делей до них: Літак летить. Корабель пливе. Потяг мчить. Ма¬шина зупинилась. Мотоцикл стоїть. У небі літак. У морі — човен. На колії — потяг. На трасі — мотоцикл. Завдання 2. Добір складів за подібністю: до складу з твердим при-голосним дібрати склад із м’яким приголосним: та — тя; то — тьо; ту — тю; те — тє; ти — ті. Завдання 3. Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): їжак, край, вітер, лінь, день. Серед тих, хто правильно виділяв звуки, учитель обирає гравців II туру. Завдання II туру — Зверніть увагу на таку звукову схему. Це слово — важкий металевий пристрій з лапами і на ланцюгу, призначений для зупинки судна у відкритій водоймі через зчеплен¬ня його з ґрунтом. (Якір) Фізкультхвилинка Встали всі швиденько І приготувалися дружненько. Команди усі виконуйте вміло. Отже, до діла сміло! Руки на плечі один одному поклали. Вліво качнулися, потім управо. Як на хвилях нас на морі качає. Вітер морський нас всіх обдуває. Вітром зірвало парус у нас. Канати піднімемо ми в той же час. Піднімемо знову, нумо ще раз. Матроси в цій залі просто клас! В біноклі оглянем — морські простори, В морі спокійно, адже ми в дорозі. Можна в мандрівку нам вирушати, Рукою услід усім помахати! III відбірковий тур Завдання 1. Добір звукових схем до малюнків Букваря (машина, літак, потяг). Завдання 2. Складання речень до схем, поданих на сторінках Бук-варя (с. 16–17). Завдання 3. Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): їжак, край, вітер, лінь, день. Серед тих, хто правильно виділяв звуки, учитель обирає гравців III туру. Завдання III туру — Зверніть увагу на таку звукову схему. Це слово — споруда, пристосована до плавання та перевезення людей і вантажів по воді. Її можна назвати словами пароплав, кора-бель, човен, яхта. (Судно) Гра з глядачами Глядачам пропонується звукова схема слова, що називає апарат для очищення пилу з предметів одягу, меблів, килимів тощо. (Пи¬лосос). Фінал Переможцям трьох турів гри пропонується завдання: дібрати до звукової схеми слово, що називає прилад для вмикання і вими¬кання електричного струму. Без нього не існує жодної побутової техніки. (Вимикач) Фізкультхвилинка Учні показують рухами, як вони прибирають удома. Я маленький господар, Мамі помагаю. Наче кухонний комбайн, Вдома прибираю. Супергра Переможцеві гри пропонується послухати вірш Лідії Компанієць і на-звати сільськогосподарську машину, про яку ще не йшла мова на уроці; зробити повний звуковий аналіз цього слова. Переливчасто гуркоче Трактор на лану: Ллється, ллється із сівалки Зерно в борозну. Проросте воно й запахне Полем, чебрецем. Стане в мами під руками Теплим буханцем. Учень під керівництвом учителя виконує повний звуковий аналіз сло¬ва сівалка. Учитель пояснює, що сівалка — це машина для висіву насіння сіль-ськогосподарських культур, кормових трав, а також для внесення добрив у ґрунт. III. Заключна частина Підбиття підсумків гри (можна у формі репортажу) — Увага! Увага! Передаємо репортаж з уроку навчання грамоти, що відбувся у 1-А класі... Це був не просто урок, а гра «Поле чудес»! Завданнями для гри слугували слова, що стосуються різних машин. Учні були дисциплінованими, працювали самостійно, викону¬вали різні завдання, з’ясовували значення слів, аналізували їхній звуковий склад, складали речення і моделі до них. Учитель називає ще раз переможців відбіркових турів, кожного туру гри і фіналу. Закріплення знань про звукові значення вивчених букв. Робота з дитячою книжкою. «Щедра осінь» (збірка віршів) Тема: Закріплення знань про звукові значення вивчених букв. Робота з дитячою книжкою. «Щедра осінь» (збірка віршів) Мета: закріпити знання учнів про вивчені букви, їх звукове значення; поповнювати активний словниковий запас учнів; розвивати в учнів навички свідомого й виразного читання; удосконалювати навички складання речень за схемами, звукового аналізу слів; збагачувати активний словник учнів; виховувати у дітей почуття дружби й товариськості, любов та повагу до українських традицій та символів. Обладнання: каса букв, предметні малюнки, загадки, збірка віршів «Щедра осінь» (К. : ТОВ «АВДІ», 2009), звуко-складові та звуко-буквені схеми, макет потяга зі звуками, картки для гри «Поле чудес» Хід уроку I. Організаційний момент Швидко пролунав дзвінок: Розпочати час урок. Ми навчаємось старанно, І працюєм залюбки. Друзі скажуть: «Бездоганно! Ви усі — розумники!» II. Повідомлення теми і завдань уроку — Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати знання про звуко¬ві значення вивчених букв. III. Повторення вивченого матеріалу — Які звуки ви вже знаєте? ([а], [у], [о]) — Які це звуки? (Голосні) — Якими буквами позначаються ці звуки? Назвіть їх. — А зараз давайте пригадаємо, як правильно сидіти за партою. Сидіти треба зручно, ноги тримати на підлозі повною ступнею, спи¬ну тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розгляд плака¬та.) 1. Гра «Веселий поїзд» На дошці — макет потяга. — Я буду називати слова, якщо у цих словах є звук [а], [у] або [о], ви будете казати, у який вагон треба «посадити» це слово. Їжак, кінь, метелик, акула, огірок, курка, яструб, порося, свіч¬ка, слон. 2. Гра «Добери слово» — Зараз ми пограємо у гру «Поле чудес». А ось і завдання. Вам потрібно підібрати слова, які б підходили до схеми. Фізкультхвилинка Хмарка сонечко закрила, Срібні зірочки зронила. Ми ті зірки пошукаєм, На подвір’ї позбираєм. Пострибаєм зайченятами, Політаєм пташенятами, Потанцюємо ще трішки, Щоб спочили наші ніжки. — Всі веселі? — Так! — Чудово! А тепер до праці знову. 3. Гра «Допоможи Буратіно» — Буратіно розсипав звукові схеми і малюнки та не може їх зі¬брати. Давайте допоможемо йому. IV. Узагальнення вивченого матеріалу 1. Конкурс найкращого скоромовка Читання скоромовки з дошки «луною» за вчителем, поступово прискорюючи темп. Ой був собі коточок, Украв собі клубочок Та й сховався в куточок. 2. Робота з дитячою книжкою «Осінь щедра золота» (збірка віршів) ГОРОБИНА Хто в хустині червоненькій Став у лісі між дубів? Може, дівчинка маленька Назбирать прийшла грибів? Ні, не дівчинка там стала. Горобина вироста. Їх хустину гаптувала Щедра осінь золота. М. Познанська — Послухайте уважно вірш. Скажіть, чи відповідає його зміст малюнку? Учитель зачитує вірш, діти розглядають ілюстрацію до вірша. 3. Підготовка до самостійного читання. Робота над «важкими» словами Хустині Дівчинка Горобина червоненькій назбирать гаптувала дівчинка прийшла щедра Пояснення значення слова гаптувала. 4. Бесіда за змістом вірша — Про кого йдеться у віршику? — Чому деревце горобини порівнюють із маленькою дівчинкою? — Якими фарбами ви б розфарбували цей малюнок? — Розкажіть, що ви знаєте про горобину. Фізкультхвилинка (вправа для очей) 1) Голова нерухома. Підняти очі вгору. Зробити ними рухи по колу за годинниковою стрілкою, проти годинникової стрілки. Повторити 3–6 разів. Вправа сприяє розвитку складних рухів очей i підвищує стійкість вестибулярних реакцій. 2) На рахунок 1–4 заплющити очі, сильно напружуючи очні м’язи; на рахунок 1–6 розплющити їх, розслабивши м’язи очей, та ди¬витись у далечінь. Повторити 4–5 разів. Розповідь учителя про калину — У кожного народу є свої рослини-символи. Люди вірять, що такі рослини бережуть і захищають їх, а тому люблять і прославля¬ють ці символи. Для українців такими є верба і калина. Правду каже українське прислів’я: «Без верби та калини нема України». Калина — це дерево нашого українського роду. Калиною при¬крашали не тільки рушники або сорочки. Цвіт калини дівчата вплітали у віночки. Калина у вінку — ознака краси та вроди. Тому про дівочу красу можна почути: «Гарна, як калина». Але калину використовують не тільки як прикрасу. Про яке ви-користання калини ви ще знаєте? Учні читають вірш по рядках один за одним. 5. Друкування слів Учитель роздає учням аркуші паперу. Учні друкують слова з дошки «калина», «осінь», «хустинка». — Зробіть звуко-буквений аналіз цих слів. Визначте, де знахо¬дяться букви А, У, О — на початку, в середині чи в кінці слова. V. Підсумок уроку — Назвіть звуки, які вивчили. — Які вони? Чому? Доведіть. — Якими буквами позначаються ці звуки на письмі? — Що цікавого дізналися на уроці? Список використаних джерел 1. Куріпта В. І. Нестандартні уроки читання. 1–2 клас. — Х.: Вид. Група «Основа», 2007.— 208 с.— (Б-ка журн. «Початкове навчання»; Вип. 3 (39)). 2. Нестандартні уроки в початковій школі / Упоряд. О. Кондратюк. - К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. - 128 с. - (Б-ка "Шкільного світу"). 3. Паволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій .-Х:Вид.гр."Основа",-2009. 4. Пометун О.,Пироженко Л. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання.-К.:А.С.К.-2004. 5. Стребна О.В.,Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. - Х:Вид.гр "Основа",-2005. 6. Юсиченко Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії Шосткинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №12. 7. Шарко В.Д. Сучасний урок.-Київ.-2006. 8. Збірник кращих загадок для дітей 5 – 9 років «Добробут у рідному домі», Донецьк, 2004 р. 9. http://teacher.at.ua/publ/didaktichni_igri_na_urokakh_chitannja_u_1_klasi/10-1-0-10779 10. Доміна О. Д. «Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках читання. 2 – 4 класи». Харків. Основа. 2009 11. Левченко Т. Г. «Українська мова. Дидактичні картки. 1- 4 класи». Початкова школа. 2011 | |
Категорія: 1 клас | | |
Переглядів: 3766 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |