26.07.2014, 18:57 | |
Тема. Довідкова література Матеріал уроку. Довідники, енциклопедії, словники Мета. Познайомити учнів із видами довідкової літератури, з її значенням в житті людини . Навчити учнів користуватися довідниками , енциклопедіями та словниками . Закріпити знання про структуру книги . Розвивати спостережливість , комунікативну компетентність , зв’язне мовлення учнів . Виховувати дбайливе ставлення до книги , прищеплювати бажання поповнювати свій словниковий запас , користуючись довідковою літературою . Обладнання. Книжкова виставка : енциклопедії , довідники, словники, журнали, газети ; словничок опорних слів до даної теми , картки із завданнями Тип уроку. Бібліотечно - бібліографічний
Хід уроку
І. Організація класу Коли добре щось умієте – того не забувайте, а чого не вмієте – то того навчайтесь . Володимир Мономах ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
5 5 4 2 4 Книжка завжди поряд. Книжка – добрий , милий друг . Книжка знає все навкруг – Що , до чого , звідки , як . І про що писав Маршак. З нею знаєш 100 країн І сягнеш морських глибин . Долетиш за мить одну В міжпланетну далину. Друг твій, книжка , відповість, Що верблюд в пустелі їсть , Скільки літ живуть кити. З нею все узнаєш ти . Марія Пригара
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом
( Опора на тематичний словничок уроку на дошці )
а) Ознайомлення з новим матеріалом - Перші книги , з якими ми познайомимось ближче – довідники . Це видання (книги) , що містять короткі відомості наукового , виробничого і прикладного характеру з певного питання . Відомості в довідниках розміщуються в алфавітному, хронологічному порядку. Багато з них забезпечені допоміжними покажчиками: алфавітними, предметними чи іменними. Алфавітний покажчик дає змогу швидко знайти потрібне слово. Предметні покажчики орієнтують у термінах і поняттях, вжитих у довіднику. Іменні покажчики допомагають знаходити ті сторінки, де йдеться про певних людей. (Розгляд Довідника з історії України) Чимало довідників мають загальний характер і не несуть у собі ніякої наукової інформації. (Розгляд телефонного довідника) б) Закріплення нового матеріалу. - То що таке довідник? - Для чого вони потрібні? - Яку структуру вони мають? - Чи можемо ми самі скласти невеличкий довідничок на певну тему? - Які знання нам у цьому допоможуть? в) Практичне закріплення знань. (Робота в групах ). І група – знайдіть у телефонному довіднику, який номер телефона у пана Фенюка В. П., який проживає за адресою вул. Тараса Бульби, 4; у пана Царука П. П., який проживає за адресою вул. Цегельна, 43 ІІ група – знайдіть у Довіднику з історії України , хто такий Михайло Сергійович Грушевський. ІІІ група – знайдіть у літературознавчому довіднику, що означає слово „енциклопедія” і що про неї можна розповісти
а) Ознайомлення з новим матеріалом - Отож, дослідники ІІІ-ої групи нам повідомили , що енциклопедія (від грецької – „коло знань”) – це наукове або науково-популярне довідкове видання , яке містить найістотнішу інформацію з усіх (універсальна енциклопедія) або окремих (галузева енциклопедія) галузей знань та практичної діяльності . По – іншому це слово перекладали як „інструкції на всі випадки життя”. Перша енциклопедія мала назву „Природнича історія”, її написав Пліній ще в І ст. до н. е. в Римі . Вона складалася з 37 томів і вміщувала більше ніж 20 000 статей. Цю енциклопедію перевидавали до 1536 року 43 рази . А найбільшою вважають „Третю Китайську енциклопедію”, яка складається з 5020 томів . Так як і в довідниках, в енциклопедіях всі слова розташовані в абетковому порядку , так що в ньому легко знайти потрібне слово . Залежно від змісту енциклопедії поділяються на :
(Практичне розрізнення типів енциклопедій) Цінним додатком в енциклопедіях до тлумачень слів чи понять є ілюстрації , схеми , фотознімки тощо . б) Практичне закріплення - Давайте розглянемо тематичну (галузеву) енциклопедію і поповнимо свої знання про ведмедя .
а) Ознайомлення з новим матеріалом Буває , що слово відоме давно , А знає не кожен , що значить воно – І тут у пригоді стає визначник Скарбів наших мовних тлумачний словник. Дмитро Білоус
Словник – це зібрання слів , розміщених переважно в алфавітному порядку , з поясненням , тлумаченням чи перекладом іншою мовою . В перекладі з латини означає „колекція слів”. Словники почали укладати з практичних потреб з необхідності пояснити застарілі незрозумілі слова з іншої мови , чи невідоме правильне написання слова . Так, греки вже в V ст. до. н. е. укладали глосарії – тлумачні словники , в яких пояснювали слова , вжиті в старовинних пам’ятках . Через те , що слова були розташовані в алфавітному порядку їх називали азбуковниками . В Україні перший рукописний словничок з’явився в кінці ХVI ст.. (Розгляд словників) Словники бувають:
б) Практичне закріплення - Давайте розглянемо словники , що лежать у нас на партах і поспостерігаємо за особливостями їх будови . - Що цікавого для себе ви помітили ? (Робота в групах )
І група – перекладіть на українську мову такі слова Bar – брусок , плитка , бар Great – великий , надзвичайно , блискуче Luck – щастя , удача , успіх Taste – куштувати , мати смак ІІ група – дайте тлумачення словам: ерудит, професіонал ,іній , ванілін. ІІІ група – вставте пропущену букву і поставте наголос у словах А(д,т)же, гал(е,и)рея, (дз, з)юрчати, де небу(д,т)ь, множ(е,и)ння, к(а,о)тушка.
а) довідники і словники б) газети , журнали , довідники , енциклопедії і словники 2. В якому порядку розташовані слова в довідковій літературі ? а) в алфавітному б) хаотично 3. У якому словнику можна знайти значення слова ? а) тлумачному б) перекладному 4. Яке слово у перекладі з латини означає „колекція слів”? а) енциклопедія б) словник 5. Що можемо дізнатися з довідкової літератури ? а) багато нового , цікавого , пізнавального б) нові казки , оповідання , приказки , загадки . Відповіді: 1.б,2.а, 3.а, 4.б, 5. а.
У четвертому класі ми вже не виконуємо простих домашніх завдань . А творча робота вимагає від нас додаткових знань . У пошуках ми звертаємось до . . . літератури . Про життя та творчість письменників і поетів до уроку читання ми дізнаємось із . . . . На урок природознавства підготуємо повідомлення із . . . . А виконати вправу з української мови допоможе . . . . Отож , довідкова література потрібна нам для . . .
2. Підсумкове слово вчителя Довідкові видання допоможуть тим , хто бажає поглибити свої знання, мати уявлення про найважливіші напрямки науки і техніки ; допоможуть глибше вивчити тему , зрозуміти прочитане . Тож , поповнюйте свої знання , користуючись енциклопедіями , словниками та довідниками , черпайте нову і цікаву інформацію із дитячих газет і журналів .
В рідній мові своїй мусиш вивчити кожне слівце, Доглядати його, як старий садівник деревце. Богдан Чалий | |
Категорія: 2 клас | | | |
Переглядів: 3911 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |