menu

Довідкова література. Бібліотечний урок
26.07.2014, 18:57

Тема. Довідкова література

Матеріал уроку. Довідники, енциклопедії, словники

Мета. Познайомити учнів із видами довідкової літератури, з її значенням в житті людини . Навчити учнів користуватися довідниками , енциклопедіями та словниками . Закріпити знання про структуру книги .                                            Розвивати спостережливість , комунікативну компетентність , звязне мовлення   учнів .

 Виховувати дбайливе ставлення до книги , прищеплювати бажання поповнювати свій словниковий запас , користуючись довідковою літературою .

Обладнання. Книжкова виставка : енциклопедії , довідники, словники, журнали, газети ; словничок опорних слів до даної теми , картки із завданнями

Тип уроку. Бібліотечно - бібліографічний

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

                                       Коли добре щось умієте – того не забувайте,

                                        а чого не вмієте – то того навчайтесь .

                                                                                                   Володимир Мономах

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Гра „ Дешифрувальник”
    • Як ви знаєте , кожен урок позакласного читання присвячений у нас якійсь темі . Розгадати її нам допоможе гра „Дешифрувальник” . Ось цифровий   код , який нам потрібно розшифрувати , а означає це слово – друг , який допомагає мовчки .

 

5 5 4 2 4

Книжка завжди поряд.

Книжка – добрий , милий друг .

Книжка знає все навкруг –

Що , до  чого , звідки , як .

І про що писав Маршак.

З нею знаєш 100 країн

І сягнеш морських глибин .

Долетиш за мить одну

В міжпланетну далину.

Друг твій, книжка , відповість,

Що верблюд в пустелі їсть ,

Скільки літ живуть кити.

З нею все узнаєш ти .

                                                   Марія Пригара

  1. Оголошення теми уроку
  • Так , темою нашого уроку будуть книги . Та не прості , а книги довідкової літератури .

ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом

  1. Підготовча бесіда
  • Чи зустрічались ви десь із висловом „довідкова література” ?
  • А що у вашому розумінні означає слово „довідкова” ?
  1. Словникова робота
  • Довідкова література – це видання, які допомагають уточнювати певні поняття, перекласти слово з однієї мови на іншу , розширити знання з того чи іншого предмету .
  • А давайте подумаємо , які ж книги можуть відноситись до довідкової літератури?

( Опора на тематичний словничок уроку на дошці )

  • Так , до довідкової літератури відносяться : газети , журнали , довідники , енциклопедії та словники
  1. Теоретичне і практичне знайомство з довідковою літературою

 

  • Довідники

 

а) Ознайомлення з новим матеріалом

- Перші книги , з якими ми познайомимось ближче – довідники .

   Це видання (книги) , що містять короткі відомості наукового , виробничого і прикладного характеру з певного питання .

   Відомості в довідниках розміщуються в алфавітному, хронологічному порядку. Багато з них забезпечені допоміжними покажчиками: алфавітними, предметними чи іменними. Алфавітний покажчик дає змогу швидко знайти потрібне слово. Предметні покажчики орієнтують у термінах і поняттях, вжитих у довіднику. Іменні покажчики допомагають знаходити ті сторінки, де йдеться про певних людей.

(Розгляд Довідника з історії України)

Чимало довідників мають загальний характер і не несуть у собі ніякої наукової інформації.

(Розгляд телефонного довідника)

б) Закріплення нового матеріалу.

- То що таке довідник?

- Для чого вони потрібні?

- Яку структуру вони мають?

- Чи можемо ми самі скласти невеличкий довідничок на певну тему?

- Які знання нам у цьому допоможуть?

в) Практичне закріплення знань. (Робота в групах ).

І група – знайдіть у телефонному довіднику, який номер телефона у пана Фенюка В. П., який проживає за адресою вул. Тараса Бульби, 4; у пана      Царука П. П., який проживає за адресою вул. Цегельна, 43

ІІ група – знайдіть у Довіднику з історії України , хто такий Михайло Сергійович Грушевський.

ІІІ група – знайдіть у літературознавчому довіднику, що означає слово „енциклопедія” і що про неї можна розповісти

 

  • Енциклопедія

 

а) Ознайомлення з новим матеріалом

- Отож, дослідники ІІІ-ої групи нам повідомили , що енциклопедія (від  грецької – „коло знань”) – це наукове або науково-популярне довідкове видання , яке містить найістотнішу інформацію з усіх (універсальна енциклопедія) або окремих (галузева енциклопедія) галузей знань та практичної діяльності .

По – іншому це слово перекладали як „інструкції на всі випадки життя”. Перша енциклопедія мала назву   „Природнича історія”, її написав Пліній ще в І ст. до н. е. в Римі . Вона складалася з 37 томів і вміщувала більше ніж 20 000 статей. Цю енциклопедію перевидавали до 1536 року 43 рази . А найбільшою вважають „Третю Китайську енциклопедію”, яка складається з 5020 томів .

Так як і в довідниках, в енциклопедіях всі слова розташовані в абетковому порядку , так що в ньому легко знайти потрібне слово . Залежно від змісту енциклопедії поділяються на :

  • універсальні – охоплено багато галузей (тем)
  • галузеві – присвячені певній темі

(Практичне розрізнення типів енциклопедій)

Цінним додатком в енциклопедіях до тлумачень слів чи понять є ілюстрації , схеми , фотознімки тощо .

б) Практичне закріплення

- Давайте розглянемо тематичну (галузеву) енциклопедію і поповнимо свої знання про ведмедя .

 

  • Словники

 

а) Ознайомлення з новим матеріалом

                                                              Буває , що слово відоме давно ,

                                                             А знає не кожен , що значить воно –

                                                             І тут у пригоді стає визначник

                                                            Скарбів наших мовних тлумачний словник.

                                                                                                             Дмитро Білоус

 

  • Отож , далі мова в нас піде про що ?
  • Так , про словники .

Словник – це зібрання слів , розміщених переважно в алфавітному порядку , з поясненням , тлумаченням чи перекладом іншою мовою . В перекладі з латини означає „колекція слів”.

Словники почали укладати з практичних потреб з необхідності пояснити застарілі незрозумілі слова з іншої мови , чи невідоме правильне написання слова . Так, греки вже в V ст. до. н. е. укладали глосарії – тлумачні словники , в яких пояснювали слова , вжиті в старовинних памятках . Через те , що слова були розташовані в алфавітному порядку їх називали азбуковниками . В Україні перший рукописний словничок зявився в кінці ХVI ст..

(Розгляд словників)

Словники бувають:

  • орфографічні , які допомагають правильно наголосити слово і вказують його правильне написання
  • тлумачні , які розкривають значення слова
  • перекладні , які перекладають слова з одної мови на іншу
  • фразеологізмів
  • синонімів
  • антонімічних пар
  • термінологічні та багато інших .

б) Практичне закріплення

- Давайте розглянемо словники , що лежать у нас на партах і поспостерігаємо за особливостями їх будови .

- Що цікавого для себе ви помітили ?

(Робота в групах )

 

І група – перекладіть на українську мову такі слова

Bar брусок , плитка , бар

Greatвеликий , надзвичайно , блискуче

Luck – щастя , удача , успіх

Taste – куштувати , мати смак

ІІ група – дайте тлумачення словам: ерудит, професіонал ,іній , ванілін.

ІІІ група – вставте пропущену букву і поставте наголос у словах

А(д,т)же, гал(е,и)рея, (дз, з)юрчати, де небу(д,т)ь, множ(е,и)ння, к(а,о)тушка.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу
  1. Тестування
  • А тепер давайте перевіримо чи стали ми з вами ерудитами з теми „Довідкова література”, розв’язавши такі тестові завдання .
    1. Що відноситься до довідкової літератури ?

а) довідники і словники

б) газети , журнали , довідники , енциклопедії  і словники

2. В якому порядку розташовані слова в довідковій літературі ?

а) в алфавітному

б) хаотично

3. У якому словнику можна знайти значення слова ?

а) тлумачному

б) перекладному

4. Яке слово у перекладі з латини означає „колекція слів”?

а) енциклопедія

б) словник

5. Що можемо дізнатися з довідкової літератури ?

а) багато нового , цікавого , пізнавального

б) нові казки , оповідання , приказки , загадки .

Відповіді: 1.б,2.а, 3.а, 4.б, 5. а.

  1. Творча робота
  • Молодці, гарно справилися із завданням . А тепер давайте уявимо себе рекламодавцями і спробуємо прорекламувати ту книгу , яка є у вас на партах і проведемо конкурс „Рекламний ролик”.
    1. Підсумок
    2. Узагальнення вивченого
      •   Молодці , ви гарно справились . Та останнє завдання нашого уроку допоможе пригадати та запамятати усе , що ви почули на уроці . Вам потрібно вставити пропущені слова у текст .

 

           У четвертому класі ми вже не виконуємо простих домашніх   завдань . А творча робота вимагає від нас додаткових знань . У пошуках ми звертаємось до  .  .  .   літератури . Про життя та творчість письменників і поетів до уроку читання ми дізнаємось із

.   .   .  . На урок природознавства підготуємо  повідомлення із .  .  . . А виконати вправу з української мови допоможе  .  .  .  .

           Отож , довідкова література потрібна нам для  .   .   .

 

       2.  Підсумкове слово вчителя

Довідкові видання  допоможуть тим , хто бажає поглибити свої знання, мати уявлення про найважливіші напрямки науки і техніки ; допоможуть глибше вивчити тему , зрозуміти прочитане . Тож , поповнюйте свої знання , користуючись енциклопедіями , словниками  та довідниками , черпайте нову і цікаву інформацію із дитячих газет і журналів .

 

В рідній мові своїй мусиш вивчити кожне слівце,

Доглядати його, як старий садівник деревце.

                                                                               Богдан Чалий

Категорія: 2 клас | Додав: РІТА | Теги: конспект
Переглядів: 3911 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]