20.06.2014, 11:27 | |
Тема. Повторення вивченого граматичного матеріалу на основі творів для позакласного читання за темою „Твори поетів України для дітей”. Мета.Познайомити дітей з українськими дитячими поетами сучас- ності,з їхніми творами.Повторити та закріпити вивчення про частини мови та слово.Вчити виразно, з інтонацією чита- ти,усвідомлювати зміст тексту,розрізняти пряме та перено- сне значення виразу. Збагачувати активний словник дітей.Виховувати любов до поезії,до мови.Формувати бережливе ставлення до тварин, птахів. Обладнання.Листочки різних порід дерев,таблиці зі словами,ілюст- рації з використанням ІКТ ,конверти із завданнями.
1.Організація класу. 1.1 Створення емоційного настрою. Вправа „Подаруй усмішку”. -Діти,підніміть праву руку,якщо у вас гарний настрій,ліву-якщо по- ганий,обидві-якщо ви готові подарувати усмішку.Обміняйтесь ус- мішками. 1.2Гра „Очікування” -Хочеться дізнатися,чого ви сподіваєтесь від сьогоднішнього уроку (-щоб на уроці було цікаво;все ззрозуміти і гарно засвоїти матері- ал;щоб мені вдалось добре виконати роботу;успішно виконати зав- дання;поглибити свої знання;щоб урок мені приніс радість;щоб урок приніс усім гарний настрій). -Чого чекаю я від уроку,хочете дізнатися? Я маю надію,що ви будете уважними і старанними,проявите свої знання,навчитесь фантазувати і творити,у класі не буде жодного учня,який би не ссправився із завданням. 2.Зміст уроку. 2.1 Слово вчителя. (Показ слайдів 1 – 4). Погляньте,на календарі сьогодні 7 листопада.У природі розпочався справжній падолист.Для роботи на уроці золотокоса осінь подару- вала нам різнобарвні листочки.Один з листочків затримався на ек- рані.Давайте прочитаємо,що на ньому написано. (Грицько Бойко,Борис Мозолевський,Павло Мовчан,Лідія Гайдай, Євгенія Горева). 2.2 Виведення теми уроку. -Як ви думаєте,хто ці люди?Адже це не учні нашого класу! -Я думаю,це імена поетів і письменників. -А чому ці імена саме сьогодні перед нами? -На мою думку тому,що сьогодні ми будемо читати їхні твори. -Вірно.На основі творів українських дитячих поетів сучасності по- вторимо та закріпимо вивчене про частини мови та слово. 2.3 Скоромовка Пропоную спочатку попрацювати над скоромовкою,яку склав Грицько Бойко. а) Робота в четвірках. Завдання.Викласти скоромовку з частин.Вивчити напам”ять. Розповісти.(Курличі курличуть,курличаток кличуть.) б) Індивідуальні картки. Завдання.Скласти скоромовки за опорними словами:пекар,півень, перепічки,пампушки,пиріжки;сорока,сорок,вишивала, одягала. Учні готуються,вчать,змагаються. Пекар Півень у пекарні Сорока сорок років нитками Пік перепічки прегарні, сорок сорочок вишивала. І пшеничні пампушки, Сорока сорок сорочок І препишні пиріжки. на сорок діток одягала. -Який звук найчастіше зустрічається у скоромовці? -Яке слово однаково пишеться,але має різні значення із зміною наголосу? Оцінювання роботи учнів. 2.4 Вивчення другої частини скоромовки. (Слайди 5-6). Діти, у скаденої скоромовки з частин є продовження.Зараз ми пе- ревіримо на ній свою пам”ять.Ви думаєте,як це можна зробити? Дуже просто.Я скажу вам всю скоромовку,а ви спробуєте запам”я тати її якнайшвидше. Курличі курличуть, Курличаток кличуть. Курли,курли,курлельки, Прощай,рідна земелько! Учні повторюють скоромовку,визначають найточнішу роботу. 2.5Бесіда-інтерв”ю. -Які слова в скоромовці вас зворушили?(Курличі,курличата,курле- льки,курличуть.) -А хто такі курличі? (Журавлі,бузьки.) (Слайд 7). -Чому їх назвали курличами? (Бо їхня сумна пісня прощання з рід- ною землею звучить: „Курли,курли”). -А як можна класифікувати слова курличі,бузьки,журавлі? (Це синоніми.) -Що таке синоніми? (Це слова близькі за значенням.) -А я думала, що синоніми-це спільнокореневі слова.(Ні.) -А які слова називають спільнокореневими?(Слова,які мають спіль- ну за значенням частину-корінь) (Слайд 8). -Який корінь у слові курличі?(курл) 2.6 Вірш „Кучеряве все”. Цікаво,чи знайдуться споріднені слова у вірші Павла Мовчана „Кучеряве все”. Пауза. Я би прочитала цей вірш,та боюсь,що не впораюсь. Тому на допо- могу прошу дітей,у яких лежить каштановий листочок.Читати будемо способом „М”ячик”(по рядку учитель-учні).А решта слідкує за змістом,щоб відповісти на запитання: -Про що вірш? -Чи вживаються в ньому спільнокореневі слова?(Кучерявий,кучеря- вить,кучерях,кучерища). Робота з таблицею. Діти,я знала,що ви назвете всі споріднені слова і виписала їх.На- віть визначила,до якої частини мови вони відносяться.Звірте мій запис із своїми знаннями. Дієслова Кучерявий Кучерява Іменники Кучерявить Прикметники Кучерях Кучерища Хвилинка правил. (Слайд 9). -Що сталося?Чому є підняті руки?(Там є помилка.) -Яка?(Невірно визначені частини мови.) А як вірно? Діти називають правило іменника,прикметника,дієслова.Виправля- ють помилки на таблиці,називають корінь цих слів(кучер). Оцінки. Хвилинка лексики. Які гарні,незвичні,рідковживані слова ви зустріли у тексті вірша? Як ви їх розумієте? Тин-огорожа,сплетена з лози,тонкого гілля;синонім-пліт. Кучері-закручене волосся,або волосся,яке в”ється. Хвостище-спільнокореневе хвіст. Які слова вживаються найчастіше?А якби їх викреслити з тексту?(Залишилася би чорно-біла нісенітниця). Вправа для очей. Очки вліво подивились-там нічого не змінилось. Вправо повели зінички-ні зайчика,ні лисички. Знову вліво,знову вправо-це не вправа,а забава. Очі вгору,очі вниз-не лінуйся,усміхнись! Ще раз вгору,знову вниз-і на цьому зупинись. Оченятам зняли втому,до роботи нумо знову. Давайте подаруємо читання цього вірша один одному. Завдання.Учні 1варіанту читають вірш учням 2варіанту. Оцінка за виразність,правильність,швидкість,інтонаційність. 2.7 Німий татр. -Діти,а хіба може бути хата кучерява?(Ні.Це слово вжито в пере- носному значенні.) -Давайте позначимо сполучення слів,вжитих: а)у переносному значенні; б)у прямому значенні. Але відповідь дамо через німий театр. Запросимо команду „Розумників”,на партах яких лежать дубові листочки і команду „Словничок”-березові листочки.Жестами „Ро- зумники” показують рядок вірша.Ви даєте відповідь:переносне чи пряме.Група „Словничок”дає пояснення фрази. 2.8 Вірш „Журавлина балада”. У наступному вірші теж багато висловів з переносним значенням. Тому він дуже цікавий.Автор Борис Мозолевський. Нам зустрінуться нові незнайомі та складні слова.А щоб вони ста- ли для вас легкими у вимові,ми підготуємо свій зір до їх сприймання. У цьому нам допоможе комп”ютер „Берізка”. Робота зі словником. За алфавітною таблицею по буквах показується слово.Діти осмис- люють його і швидко вимовляють.Щоразу ж іде пояснення лексич- ного значення слова. (Слайд 10). Балада-це поетичний твір. Снопики-перев”язані купки сіна. Вельми-надто,забагато. Бриль-солом”яний капелюх. Хутко-швидко. Куля-геометричне тіло,предмет. Запрошую прослідкувати за героями балади. Вчитель читає вірш. Завдання. Про що йде мова у вірші?Який він за характером (серйозний чи жартівливий)? (Жартівливий) Щоб добре познайомитись зі змістом цих рядків,треба добре нав- читись їх читати та розуміти.Поки ми будемо вправлятись у чи- танні,зрозуміти цей твір нам допоможе „Читацька академія”,на партах яких лежать кленові листочки. Завдання. Ми просимо академіків скласти найцікавіші запитання щодо змісту вірша. Диференційоване завдання. Працює „Читацька академія”(індивідуальне завдання). Діти в класі читають вірш способом „розвідники”. -Скільки разів зустрічається слово „журавель” у вірші?(Хлопчики) -Скільки разів зустрічається слово „журавлиха”?(Дівчатка) Бесіда. -Доберіть узагальнююче слово до групи слів:журавель,журавлиха, журавленя (сім”я). -Назвемо ознаки цього слова: сім”я (яка?)... Хвилинка фантазії. Заплющіть очі.Уявіть журавлину сім”ю,яка високо кружляє в небі. Поволі журавлі спускаються на землю.Що цікавого про них може- те розказати? Розвиток мовлення. (Слайд 11). Це великий гарний птах,який нагадує лелеку. В нього довгі ноги,шия і дзьоб.Оперення у журавля сіре.Хвіст,час- тина голови і шиї,а також кінці крил – чорні.На голові зверху чер- вона пляма. В Україні журавель сірий гніздиться на малодоступних болотах Полісся.Осушення боліт людиною стало причиною зникнення жу- равля сірого.Цей птах занесений до Червоної книги.(Слайд 12). 2.9 Читальна пауза. -Ви втомилися? Навіть,якщо ні,то від того, що ви почуєте,на душі стане радісно. Учениця прочитає свій власний вірш.А ви послухайте,як у неї вихо- дить. Давайте підтримаємо її починання. -На веселу перерву учень підготував вірш Лідії Гайдай,який назива- ється „Синій вовк”. Бесіда. -Ви звернули увагу на те,про кого були сьогодні вірші? (Про тварин та пташок). Робота за таблицею. Допоможіть відтворити назви тварин. Ч.р.паха,с.бака,кін.,кі.ка. -Поясніть орфограму. -Придумайте клички (Тартила,Рябко,Орлик,Мурка). Як будемо їх писати? 3.Домашнє завдання. Песик Шарко мені підказує домашнє завдання.Він хоче,щоб вдома ви опрацювали вірш Євгенії Горевої „Якби у мене песик був”.Згод- ні?Там вам зустрінуться складні слова.Ми опрацюємо їх грою „До- данок,доданок-сума”. Розбір складних слів. Я називаю вам першу половину слова,а ви додаєте заключну части- ну і повторюєте слово самостійно. Засте...лять Зри...вать Поли...вать Парасо...лькою Телеві...зора Для допитливих дізнатися,скільки років живуть тварини і птахи. 5.Підсумок уроку. Я лише хочу сказати,що люди не можуть жити так довго,як деякі тварини.Але багато з них своїми прекрасними думками,добрими справами,героїчним вчинками залишають вічний слід на землі,жи-вуть у пам”яті інших людей. Мені хотілося б,щоб ці слова із сьогоднішнього дня стали для вас головним правилом життя,законом вашої душі: „Жити заради людей”.(Слайд 13). Давайте разом прочитаємо ці слова і запам”ятаємо їх на все життя. Гра „Мікрофон”. -Що ви взяли для себе,для свого розуму,серця,душі з цього уроку? (Треба любити і берегти живу природу. Бути працьовитими,дружними,як журавлина сім”я. Знати і вивчати українську мову,щоб бути справжнім українцем.) -Більше ніхто не хоче висловити свою думку? -Ваші очікування,які ви висловлювали на початку уроку,справди- лись?(Так.)Мої теж.Я пишаюся вами і бажаю вам успіхів.
Інтегрований урок українського читання та української мови | |
Категорія: 2 клас | | | |
Переглядів: 2825 | Завантажень: 0 |
Всього коментарів: 0 | |