Тема . Літературні казки
Мета . Вдосконалювати знання учнів про літературні казки та вміння знаходити їх за особливими ознаками . Вдосконалювати навички добирати засоби виразності для інсценізації творів .
Розвивати комунікативну компетентність учнів з даної теми зв’язне мовлення ; творчі здібності .
Прищеплювати бажання фантазувати , спостерігаючи за навколишнім світом . Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання . Виставка книг літературних та народних казок ; напис “Літературні казки” , грамзапис та тексти казки О.Омельянчук “Кульбаба” , костюми кульбаби та горобця , декорації , картки із завданнями , гра “Дешифрувальник” із цифровим кодом .
Тип уроку . Позакласне читання
Хід уроку
І . Організаційні моменти
ІІ . Повідомлення теми та мети уроку
- Гра “Дешифрувальник”
- Як ви знаєте , кожен урок позакласного читання присвячений у нас якійсь цікавій темі . Задовольнити наш інтерес допоможе гра “Дешифрувальник” Ось цифровий код , який нам потрібно розшифрувати , а означає це слово – твір усної народної творчості , у якому є вигадка .
5 1 3 5 1
- Казка – давній і мудрий порадник . Це вона дає перше уявлення про добро і зло , правду та кривду , чесність і справедливість . Казка з’явилась ще у сиву давнину . Людські мрії , перш ніж стати дійсністю , з’являлись у казках . Згадайте чоботи-скороходи , золоте яєчко , чарівне люстерко . Це з їх допомогою людина в мріях рухалася у небі , далеко бачила , швидко переміщалась .
- Актуалізація опорних знань
- А які види казок ви знаєте ?
- А як розрізнити народні та авторські казки ?
- А як по-іншому називають авторські казки ?
- А як називають тих людей , що пишуть літературні казки ?
- Пригадати їх імена та прізвища допоможе гра “Прослухай , подумай та відгадай”
- “Сини швидко поділили спадщину : старший забрав млин , середній – осла , а меншому дістався кіт .”
(“Кіт у чоботях” Шарль Перро)
- “В одному казковому місті жили коротунчики . Коротунчиками їх звали тому, що вони були зовсім-зовсім крихітні , кожен коротунчик був на зріст як невеличкий огірок .”
( “Пригоди Незнайка та його друзів” Микола Носов)
- “Полечу я до цих розкішних птахів ! Хай краще вони вб’ють мене за те , що я такий гидкий , ніж зносити образи курей і качок ! І каченя злетіло на воду .”
(“Гидке каченя” Ганс-Крістіан Андерсен)
- “Може , так минула година , а може , й дві ,- знов Лисичці захотілося медку полизати . І ледве Гук з болота загукав , а вона на весь голос кричить :
- Зараз , сватуню , зараз !”
(“Лисичка – кума” Іван Франко)
- А яких казкарів я ще не згадала ?
- Повідомлення теми та мети уроку
- Якщо ж від початку уроку ми все говоримо про казки , казкарів , то як ви гадаєте , якою буде тема уроку ?
- Так , тема – літературні казки , а протягом уроку ми будемо не простими учнями , а спробуємо себе не тільки в ролі казкарів , але й побудемо акторами драматичного театру .
ІІІ . Робота з виставкою книг
- До уроку кожен з вас підготував літературну казку . А за якими ознаками ви добирали книги , які ми зібрали на виставці?
- Чи є на виставці книги , які не відповідають темі уроку ? Чому ?
ІV . Перевірка домашнього завдання
- Зачитайте анотації до тих літературних казок , які вам найбільше сподобалися .
(Діти зачитують власні анотації)
- Анотація до якої книги вас зацікавила особливо ? Чому?
V . Опрацювання нового матеріалу
- Робота над літературною казкою учениці 4 класу Оксани Омельянчук “Кульбаба”
а) Вступне слово вчителя
- Багато хто з нас часто любить фантазувати , спостерігаючи за предметами та явищами природи . От і учениця 4-А класу Оксана Омельянчук пофантазувала , спостерігаючи за природою , і написала невеличку казочку , яка називається “Кульбаба”
б) Первинне знайомство з твором
- Прослухайте її і визначте дійових осіб.
Кульбаба
Настала весна . Йшов місяць травень . Саме тоді розквітають квіточки кульбаби .
Одного разу летів горобчик . На галявині він побачив багато маленьких сонечок . Зацікавили вони його . Підлетів до однієї квіточки та й питає :
- Ти хто така ?
- Я кульбаба .
- Яка це кульбаба ? Про тебе я ніколи нічого не чув , - здивувався горобчик .
Він пострибав – пострибав , обдивився квіточку і питає :
- А чому тебе так назвали ? Ти ж більше на сонечко схожа , ніж на бабусю .
Кульбабка не знала , що відповісти , але подумала і сказала :
- Ти прилети через два тижні і побачиш .
Через деякий час горобчик повернувся на ту ж саму галявину до кульбаби , але її там не було . Тільки на місці квіточок височіли сиві голівки бабусі . Здивувався він і зрозумів : „Кулясті бабусі стоять” .
З того часу горобчик знає , чому ці гарні сонечка називаються кульбабками .
в) Перевірка сприйнятого матеріалу
- То яких дійових осіб ви тут помітили ?
- Чи можна назвати цей твір казкою ? Чому ?
- Чи можна назвати цю казку літературною ? Чому ?
г) Словникова робота
- Як ви помітили , наш юний казкар використав слова для нас відомі . А як би ви дали тлумачення таким словам : кульбаба , горобець , сонечко , бабуся .
д) Повторне читання казки “ланцюжком”
- Перечитуючи цю казочку ще раз , подумайте
1 група – як би ви охарактеризували горобця
2 група - яку характеристику дали б кульбабці
3 група – чого ця казка нас навчає
е) Робота в групах
- Нещодавно до нас приїздив ляльковий театр , чи сподобалась вам вистава?
- А як ви думаєте , чи кожна людина може бути актором ?
- А як ви розумієте слово “актор” ?
- Так , актор – це професійний виконавець ролей у театральних виставах. Він за допомогою засобів виразності демонструє свою майстерність Отож , наступне завдання таке : всі групи перечитують цю казку ще раз самостійно і
1 група – опрацьовує слова автора
2 група – добирає засоби виразності до слів горобця
3 група – готується читати слова кульбабки
- Керівник кожної групи обере одного учня , який , на вашу думку , найкраще справився із завданням , а ми оцінимо роботу починаючих акторів .
( Інсценізація казки )
- А глядачам теж завдання є : придумати продовження чи епізод , який би доповнив нашу казку .
- Чи сподобалась вам інсценізація казочки ?
- Давайте оцінимо роботу акторів , мотивуючи , чому поставили саме таку кількість балів .
- Як би ви могли б продовжити казку ?
- А які епізоди ви додали б ?
VІ . Творча робота учнів
Мамо , розкажи мені казку –
Про хитрого короля ,
Про мудрого коваля ,
Про красуню царівну ,
Про сопілку чарівну ,
Про бубликів в’язку ,
Розкажи мені казку .
- Так , мама завжди в дитинстві розповідала нам казочки і про нас слухняних , і про неслухів , вигадувала дивовижні історії .
- А чи могли б ми з вами бути казкарями перевіримо , виконавши наступне завдання . Всі три групи будуть придумувати казочки , але у
1 групи - є малюнок , заголовок і написаний план
Чому сніг рипить
- Зустріч Діда Мороза і зайчика .
- Нещастя малюка .
- Хатинка знайшлася .
- Подарунок Діда Мороза .
2 групи – є малюнок і зачин . Назвете казку і придумаєте продовження .
Одного літнього спекотного дня Ластівка запросила до себе на день народження друзів : Дятла , Сороку та Солов’я .
3 групи – тільки заголовок . Всю казочку ви придумаєте самостійно .
Кленовий листочок
- У вас є обмеження в часі , тому казочка ваша вийде невеличкою , та не забувайте про засоби художньої виразності .
(Розповідь самостійно складених казок)
VІІ . Підсумок
- Найкращу казочку ми поширимо на занятті в літературній студії та проінсценуємо для наших першокласників .
- А тепер настав час підсумувати те , що дізнались , чим займались на уроці, доповнивши цей текст словами чи висловами , яких тут бракує . Прочитайте спершу самостійно .
Цей урок позакласного читання мені . . . сподобався . Ми . . . хотіли б пограти в гру “ . . . “ , бо вона розвиває в нас вміння . . . мислити . На уроці ми були не простими учнями , а . . . , бо інсценізували . . . казку , та ще й . . . , бо придумали . . . казки , які . . . для . . . .
VІІІ . Домашнє завдання
|