menu

Корінь слова.. Спільнокореневі слова
08.11.2014, 00:25

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Створення емоційного стану.

- Доброго дня, діти!

- Дзвоник вже для нас лунає,

  Тож урок розпочинаєм.

- Я дарую вам добро, ви даруєте мені добро, ми даруємо всім добро.

ІІ. Очікування від уроку.

  • Я сподіваюся, що сьогоднішній урок наш буде уроком добра, творчості, здобуття нових знань та вмінь.

-         А чого ви очікуєте від уроку ?

-         Щоб ваші і мої очікування збулися, наш урок ми проведемо під гаслом

«Уважно слухаємо, швидко сприймаємо,

нові знання ми здобуваємо!»

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Зачитайте, які заховані слова ви віднайшли у пропонованих у вправі.

(лікар, вечір, хід, баран, житло, жарт, мудрий, дуб, дід)

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Метод «Мозковий штурм».
  • Яка частина слова є змінною?
  • Що потрібно зробити, щоб визначити закінчення у слові?
  • Що називається основою слова?
  • З яких частин складається основа?
  • Що ми називаємо коренем слова?
  1. Каліграфічна хвилинка.

Д  д  Дд  ду  ов ий ок

  • Додайте до складу ду один звук, щоб утворилося нове слово. (дуб)
  • Із утвореного слова та записаних буквосполучень утворіть нові слова. (дубовий, дубок). Запишіть їх.
  • До прикметника дубовий доберіть іменник. (дубовий ліс, дубовий листок)
  • Як називається дубовий ліс? (Дубовий ліс зветься дібровою).
  • Запишіть це речення.
  1. Словникова робота. с. 70, вправа 152
  • Розгляньте малюнки і прочитайте підписи до них.
  • Що означає кожне із слів? ( пояснення значення слів дуб, дубок, дубовий)
  • Які нові слова ви зустріли у вправі? (дубняк)
  • Віднайдемо пояснення цього слова у тлумачному словнику. (зачитую)
  • Як можна назвати усі ці слова? ( споріднені, спільнокореневі)

V. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні на уроці ми поглибимо наші знання про спільнокореневі слова, чому їх так назвали; що таке корінь і як його виділяти. Будемо розвивати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, згадаємо, як треба ставитися до природи.

VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

    1. Робота над загадкою.

І великий, і малий
Одягнувсь в маленький бриль.
І дощу цей одноніжка

Не боїться ані трішки.  (Гриб)

  • Як назвемо маленький гриб? (Грибочок)
  • Як називають людину, що збирає гриби? (Грибник)
  • Як називається суп, зварений з грибів? (Грибний)
  • Запишіть дібрані нами слова.
  • Поміркуйте, від якого слова утворилися слова грибочок, грибник, грибний? (Гриб)
  • Як ви гадаєте, чи можна ці слова назвати «родичами», «рідними» словами?  Чому? ( Вони утворилися від одного слова)
  • Раз вони рідні,  їх  і назвали спорідненими словами.
  • Знайдіть у записаних словах  спільну частину. Позначте її дужкою.
  • Запам’ятайте,  ця спільна частина і робить їх спорідненими. Саме  її називають коренем слова.

    2. Хвилина ерудита.

- А чи знаєте ви, що слово корінь – це багатозначне слово. Подумайте, що воно може означати?

Корінь - основна, значуща частина слова.

Корінь – це орган рослини, без якого вона не зможе жити.

Зуб також має корінь.

На уроках математики ми почали знаходити корінь рівняння.

Корінь – це початок чого-небудь. Наприклад, кожен людський рід має свої корені – дідуся та бабусю.

   3. Первинне осмислення знань. Робота в парах.

- У вас на парті є картка зі словом. Спробуйте, працюючи в парі, дібрати до нього спільнокореневі слова. Запишіть їх, позначте корінь.

(Діти зачитують записані слова, називають корінь.)

   4.Фізкультхвилинка.

   5. Тренувальні вправи.

      а) Гра «У гостях».

-  У кожного на парті є картка з словом. До якого будиночку піде ваше слово у гості?

(Діти кріплять картки з словами до будиночка.)

      б) Тренажер «Розпізнай споріднені слова»                                 

Гуска, гусак, густий, гусеня, гусочка.

Малинка, малина, малюнок, малиновий, малинник.

Вода, водичка, водяний, проводити, водяник.

в) Гра «Чарівники». Від поданих слів утворити спільнокореневі слова. Один учень добирає слова, що позначають ознаку предмета і відповідають на питання який? Інший учень – слова, що позначають дію предмета та відповідають на питання що робити?  

         Старість  -    старий                старіти

         Розум   -        розумний           розуміти 

         Риба  -           рибний,              рибалити

- Позначте дужкою корінь. Як називаються ці слова? Чому?

VІІ. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1. Робота з підручником.

с.71, вправа 154.

         Саду, садочок.

         Калині, калинонькою.

Дзвіночки, дзвенять.

Солов’їні, солов’я, солов’ятко.

2. Творча робота. Розвиток зв’язного мовлення.

- Прочитайте текст на екрані. Доповніть його спільнокореневими словами  з коренем –зим-.

1) … сонце майже не гріє.

3) Птахи … перебираються до людських осель.

4) Там їм легше ….

VIІІ.  Підсумок уроку.                                                                             

1. Метод «Мікрофон».  Продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»

- Що корінь – це (спільна частина споріднених слів)

- Споріднені слова ще називають  …  ( спільнокореневими )

- Щоб правильно виділити корінь, треба … (дібрати споріднені слова)

2. Рефлексія.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Які нові знання ви здобули?

- Які завдання були для вас складними у виконанні?

- Які завдання ви б виконали наступного уроку?

ІХ.  Домашнє завдання.

  1. с.71, вправа 155 
  2. дібрати  завдання для удосконалення вміння добирати спільнокореневі слова та визначати корінь     

 

Категорія: 3 клас | Додав: РІТА | Теги: Українська мова, конспект
Переглядів: 17954 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]